امیر عابدی عکاس سینما در روزنامه شهروند نوشت:
آشنایی من با مرحوم اصغر بیچاره به سالهای دور برمیگردد. آدمی بود همیشه پر از خاطره، پر از درددل، پر از دغدغه، پر از «گذشته». از گذشته میگفت و گاهی گریزی میزد به مقایسه امروز و گذشته. خوشحالیاش همیشه این بود که پشت در اتاق هیچ معاون و وزیر و مسئولی نمیماند. درواقع اعتبار اصغر بیچاره آنقدری بود که در دفتر هر مسئول و مدیری به رویش باز باشد؛ اما ناراحتیاش هم این بود که همچنان در مضیقه بود.
ضمن اینکه گنجینهای داشت مشتمل بر دوربینها و نگاتیوها و عکسهای قدیمی که از سینمای ایران مانده بود؛ از دوربین میرزا ابراهیمخان عکاسباشی داشت تا دوربینهایی که در سالهای بعد به این گنجینه اضافه کرد. در گفتوگوهایی که با هم داشتیم تصمیم گرفتیم فکری برای این گنجینه پیاده کنیم و گپو گفتهامان درباره طرحی شد که بنده به حوزه هنری پیشنهاد دادم و خوشبختانه مورد استقبال هم قرار گرفت. طرحی مبنی بر ساخت یک فیلم مستند که البته متاسفانه با یک تغییر مدیریت در حوزه هنری، این طرح متوقف شد. قرار بود این فیلم، مستندی باشد درباره اصغر بیچاره و گنجینهای که در این سالها خودش را وقف حفظ و جمعآوری کرده بود.
به هر حال اصغر بیچاره را نمیشود از تاریخ شفاهی سینما جدا کرد. در سالهای اخیر به جهت کهولت سن ممکن بود مسائلی از خاطرش رفته باشد و به یاد نیاورد؛ اما در مجموع آنچه میدانست، فراتر از چیزهایی بود که ما شنیده یا دیده بودیم. او تاریخ متحرک سینمای ایران بود
خوشبختانه ما در سال اول برگزاری انجمن عکاسان تئاتر، مراسم تقدیری از اصغر بیچاره ترتیب دادیم و ایشان را دعوت کردیم چون بههرحال سابقه عکاسی تئاتر هم داشتند. ایشان علاوه بر اینکه پیشکسوت عرصه عکاسی سینما بود، در ادامه هم البته کار تهیهکنندگی کرد، کارگردانی کرد و بازیگری کرد. من خودم این افتخار را داشتم که در دو، سه تا از فیلمهایم اصغر بیچاره جلوی دوربینم باشد. همان جا هم گاهی نقب میزد به گذشتهها و از خاطراتش میگفت. منتها این اواخر بیماری و کهولت سن در چهرهاش نشسته بود. تعبیر درستتر حتی این است که بگویم اصغر بیچاره این اواخر دیگر خسته بود. در حالیکه همیشه او را به یک شخصیت انرژیک میشناختم. همیشه از گذشته طوری حرف میزد که گویی همین حالا جلوی چشمانش است. واقعیت اصلا این است که اصغر بیچاره بیشتر از اینکه با «حال»ش زندگی کند در «گذشته» میزیست. تاریخ انگار همیشه با او بود. هر آدم جدیدی را که میدید، شروع میکرد از روایت خاطراتش و صحبت از گذشته؛ اینکه سینما چه بود، چه شد و چه چشماندازی پیش رو دارد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بابک برزویه به خانه ابدی رفت/ بدرقه یک عکاس هنرمند و مسئولیتپذیر تا قطعه هنرمندان
- بهار میآید/ یادداشت امیر عابدی درباره بابک برزویه
- مرگ در چشمان شاعر/ درباره عکسی از مهدی اخوان ثالث
- شاید انتشار عکسی از فرامرز صدیقی بیشتر یک تلنگر بود
- «النا» درباره یک موضوع حساس اجتماعی ساخته میشود
- غرفه سینماسینما و چهره های روز پنجم
- نیازمند نگرشی جدید در تبلیغات فیلمهای کودکان هستیم
- معرفی مدیران مواد تبلیغاتی و باشگاه جشنواره کودک و نوجوان اصفهان
- دلیل اختلاف مرتضی حنانه با علی حاتمی چه بود؟
- «ناکوک» در سکوت خبری ساخته شد/ یک فیلم اولی متفاوت در جشنواره فجر
- خاطرههای تصویری فیلمهای ایرانی زنده میمانند؟
- پیکر اصغر بیچاره پنجم مرداد ماه وارد کشور میشود
- دو عکس دیده نشده از مرحوم اصغر بیچاره
- از یادگارهایش دل کند و رفت…
- بیچارۀ عشقم، بیچارهترم کن
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران