سینماسینما، بهزاد خورشیدی:
یک سال از نبودن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین هنرمندان سده اخیر ایران و جهان، عباس کیارستمی، گذشت. وجود درخشان انسانی که همه اندیشه و توانش را برای به تصویر درآوردن ارزشهای والای انسانی و هنر ناب نهاده بود. جایگاه او از چنان اعتبار و منزلتی برخوردار بود که بهغایت دور از دسترس مینماید. عباس کیارستمی تنها یک فیلمساز نبود، او با همه وجود در جستوجو برای کشف ایدههای تازه بود. به این ترتیب، حاصل یک عمر کار و زندگی پرثمر، مجموعهای از فیلمهای کوتاه و بلند، عکس و کنکاش در شعر و متون کهن بود که درنهایت به کمال رسید. او که صحنههای بسیاری از آفتاب و درخت و انسان و موضوعهای پرُبار آفرید. تداوم بیدغدغه هنر را نپذیرفت. بدون تردید پیش از او هم بودند هنرمندانی که به ذات هنر بهعنوان ارزشهای والای انسان پرداخته بودند. بهواقع در اینجا، واقعیتها و روزمرگیها به کنار، عباس کیارستمی هنرمندی نوگرا و بهتمامی جامعالاطراف بود. مواجهه با چنین هنرمند بسیط و آگاه به زمانهاش کارستانی سترگ میطلبید که او از آن سربلند آمده بود. چگونه میشود هنرمندی به چنین جایگاه و اعتبار برسد و الگویی باشد دستنیافتنی. ذهن سیال او از اولین فیلمهایش تا به آخر-به گفته خودش-مدام در جستوجوی سوالهایی بود که شاید هرگز آن را نیافته است. سادگی نگاه در تصویر همیشگیاش از پیرامون، و ثبت وقایع یک زندگی، در میان مفاهیمی چون عشق، ایثار و در کنار هم بودن شکل میگرفت. عباس کیارستمی بهواقع مفهوم مدرنیته در هنر و جنبه باب روز آن را در شیوه زیستن و تجربه کردن زندگی یافته بود. ادراک او از معانی در کاربرد زمان و مکان، سرعت، تحرک، سفر و دگرگونی فرهنگی را که در جوامع مدرن یافته بود، در اغلب آثارش دیده میشود. مناسبات انسان معاصر در بافت اقلیمی درهمتنیده روستایی، به بدعتها و ناشناختگیهای جامعه شهری تاکید دارد. دوری جستن از پیچیدهگویی تا ثبت لحظات ساده زندگی در«خانه دوست کجاست؟»، نمونه بارز این نگرش است. تصویر هنرمندانه آثار کیارستمی، آغازگر آینده و لحظه ثبت اوج و افول انسان در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و بازنمایی زیباییشناسانه را نشان میدهد. از اینرو تعجبی هم ندارد که برخی منتقدان، فیلمهای او را فرمالیستی و غیرقابل فهم برای عامه مردم میدانستند. چه باک، هنرِ هنرمند مولف، همیشه تاریخ و در زمانهاش، قابل درک و فهم برای عام نبوده است. اساسا هنر کنشگر و به دور از باور و فهم عام سادهپسند، طی ادوار مختلف بازنشر میشود، صیقل میخورد و چون دُری جلوهگر میشود و قدر میبیند.
سینما و هنر عباس کیارستمی همانند زندگی خودش بود. مداومت در کار و خلق و تلاش، تلاش برای درک تازهای از مفهوم زندگی، چه آن هنگام که تصویری از مرگ ارائه میکرد؛ «طعم گیلاس»، «زندگی و دیگر هیچ». درواقع بازپروری اندیشه زیستن، در شکل ظاهری مرگ جلوهگر میشد. او خودش هم در جایی گفته بود: «زندگی هیچوقت از مرگ شروع نمیشود… از خود زندگی، ما از زندگی شروع میکنیم و مرگ را هم تجربه نکردم!» سادگی در لحن او هم مصداق بارزی از سادهزیستیاش بود.
فیلمهایش وامدار سینماگری نبود. هرچه بود، متعلق به استعداد ذاتی و رنجی بود که طی سالیان بر خود روا داشته بود. نه شکلی از سادگی فیلمهای یاساجیرو ازو بود و نه دارای معماری و میزانسنهای پیچیده، همراه با روابط سرد انسان معاصر دوران مدرن آنتونیونی بود. روبر برسون، سرآمد فیلمسازانی است که سادگی در روایت خط داستان و شخصیتپردازی همراه با قاببندی خاص و تقطیع نماها و پلان سکانسهای بلند از مولفههای مهم و آشنای او محسوب میشود. یا سینمای فلسفی و روانشناختی اینگمار برگمان، که در عین سادگی موضوع، بر روابط و درونیات انسان معاصر تکیه دارد. عباس کیارستمی، شبیه هیچکس نبود. او خودش بود. یگانه و بیهمتا. مرگ او نه پایان و نه آغاز جهان است. بلکه رخ نمایاندن دوباره هنرمند وارستهای است که جهان به داشتنش مباهات دارد. بهیقین، عباس کیارستمی هم با هنر در زندگیاش، در عیش مدام به سر میبرد.
حال با گذشت یک سال، آن تکدرخت تپه ماهور به شمایلی ماندگار از مردی تبدیل شده است که جهان را با همه زیباییهایش به تصویر درآورد، و در حافظه و فرهنگ و هنر این دیار جاودانه شد. یادش گرامی باد .
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش