بهمن عبداللهی در اینستاگرام خود نوشت :پس از انقلاب اسلامی و به واسطه فضای ایدیٔولوژیکی که بر کلیه امور جامعه حاکم بود پخش آگهی های تبلیغاتی ممنوع بود. این ممنوعیت شامل کلیه کالاهای خدماتی و مصرفی و البته فیلم های سینمایی می شد. دلیل این امر از سوی مدیران تلویزیون اجتناب از رواج مصرف گرایی عنوان می شد تا اینکه یکی از روزهای مرداد سال ۱۳۶۴ تیزر (نسخه کوتاه شده آنونس سه دقیقه ای تبلیغاتی برای نمایش در سینماها) از شبکه یک تلویزیون فیلم سینمایی «عقابها» پخش شد.
آن روزها دوران جنگ بود و فیلم های ارزشی یا به تعبیر دیگر آثار دفاع مقدس با مایه های قهرمانی در سینماها روی پرده می رفت. اما «عقاب ها» فیلمی حماسی بود که رشادت های خلبانان شجاع ایرانی را به نمایش می گذاشت. این فیلم به واسطه همین تبلیغات تلویزیونی عنوان پرفروش ترین فیلم سال را گرفت و در صدر جدول گیشه ایستاد.
«عقابها» سی و چهارمین اثر سامویٔل خاچیکیان و دومین کار او پس از انقلاب بود. این کارگردان را بیشتر به عنوان پدر دلهره سینمای ایران یا هیچکاک ایرانی می شناسند. اما او در زمان جنگ با هموطنانش همراه شد تا اثری در ستایش دلیرمردان ایرانی بسازد. خاچیکیان یکی از بهترین صحنه های هوایی را در سینمای دفاع مقدس خلق کرده بود و جالب آنکه بیشتر تصاویر این سکانس ها از فیلم های آرشیوی استفاده شده بودند. در«عقابها» دو چهره پولساز سینما یعنی جمشید هاشم پور و سعید راد نقش های اصلی را بازی می کردند. داستان فیلم هم بر اساس یک ماجرای واقعی یعنی نجات یک خلبان ایرانی سقوط کرده در خاک عراق به وسیله تکاورهای ارتش و نیروهای محلی کردستان ساخته شده بود. شهاب عسگری، رضا رویگری و زری برومند دیگر بازیگران فیلم بودند. «عقابها» در اکران های متعددش طی سال های ۶۴ تا ۶۹ مجموعاً به فروشی معادل ۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان (معادل ۱۳۳میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹( از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر دست یافت. این فیلم به پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است. بدون شک در زمانه ای که تنها رسانه پرمخاطب جامعه تلویزیون بود، این تیزر در موفقیت تجاری فیلم تاثیر زیادی داشت.
شما از آگهی های سینمایی فیلمی یادتان هست یا خاطره ای دارید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی
- سینماسینما/ گفتوگو با کن لوچ درباره «بلوط پیر» و دیگر چیزها/ امید، فعالیتی سیاسی است
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
آخرین ها
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان»
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!
- پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
- همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
- حضور معاون وزیر حملونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
- محاکمه در خیابان/ نگاهی به تازهترین قسمت سریال «افعی تهران»
- جایزه بزرگ جشنواره کازابلانکای مراکش به «برندهها» رسید
- ۲ انیمیشن ایرانی به جشنواره معتبر انسی راه یافتند
- «رُخ» بهترین مستند جشنواره فیلم مسکو شد
- «آوای ابرها» به جشنواره کاریبتونز کلمبیا راه یافت
- ۳ جایزه جشنواره مسکو به «آه سرد» رسید
- خانواده قاتل از «بیبدن» شکایت میکنند؟
- فوت کارگردان فرانسوی برنده نخل طلا و سزار/ لوران کانته درگذشت
- نسخهی آزادیِ لانتیموس/ نگاهی به فیلم «بیچارگان»
- نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
- حضور همراه اول در بزرگترین نمایشگاه فناوری ترکیه
- معرفی همراه اول بهعنوان کارفرمای برتر سلامتمحور
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- فیلم ایرانی نامزد قدیمیترین جایزه سینمایی اروپا شد
- کیوسکهای دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
- تحلیل رسانههای فرانسوی از حضور فیلم رسولاف در بخش مسابقه کن/ یک انتخاب سیاسی