«دونده» امیر نادری در بیست و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلم ویسکانسین کشور آمریکا به صورت دیجیتال به نمایش درآمد.
به گزارش سینماسینما، «دونده» امیر نادری در بیستوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم ویسکانسین کشور آمریکا به صورت دیجیتال به نمایش درآمد.
این فیلم که از تولیدات سال ۱۳۶۳ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است در روزهای ۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ برابر با ۱۷ و ۱۸ آوریل ۲۰۲۳ در این رویداد هنری به نمایش گذاشته شد.
«دونده» در سالهای پیش برنده جایزه بالن طلایی جشنواره سهقاره نانت ۱۹۸۵، برنده جایزه ویژه جشنواره بینالمللی فیلم سنگاپور ۱۹۸۵ و برنده جایزه ویژه هیئتداوران جشنواره بینالمللی فیلم کودکان سینه جونیور ۲۰۰۰ فرانسه شده است.
این فیلم خاطرهانگیز همچنین طی این سالها در مرکز فرهنگی و هنری «پمپیدو» کشور فرانسه، موزه هنر مدرن کشور آمریکا، جشنواره لومیر فرانسه، موزه ملی سینما موسیمو کشور ایتالیا و جشنواره فیلمهای ایرانی کشور چک نمایش ویژه داشته است.
بهرام بیضایی کارگردان فیلم «باشو غریبه کوچک» نیز بهعنوان تدوینگر و غلامرضا رمضانی بهعنوان مدیر تولید این فیلم، بودهاند.
در سایت جشنواره بینالمللی فیلم ویسکانسین درباره این فیلم آمده است: «نسخه بازسازی شده این فیلم صراحت نوینی از تصاویری که امیر نادری به دقت با هم ترکیب کرده است، به ارمغان میآورد. اغلب، امیرو (شخصیت اصلی فیلم) را میبینیم که از میان نردهها یا پنجرههای زنجیرهای نگاه میکند و بر وضعیت خود بهعنوان یک غریبه تأکید و حرکتهای زیبای دوربین فیلمبردار، با ثبت تصاویر آفتاب، به آغشتهشدن فیلم به مبارزات امیرو با اشرافیت کمک میکند.
همچنین «دونده» فیلمی به همان اندازه تکاندهنده و اسرارآمیز است که در کنار «کفشهای دسیکا»، «۴۰۰ ضربه تروفو» و همینطور «خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی در نظر گرفته میشود. «دونده» در ردیف یکی از فیلمهای خوب درباره کودکان و نوجوانانی که با قدرت و لطف در دنیای بیتفاوت حرکت میکند، میایستد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- جشنواره فیلم ارمنستان به پایان رسید؛ اهدای زردآلوی طلایی و نقرهای به دو سینماگر ایرانی/ تقدیر از امیر نادری
- اعطای جایزه به «تهران، یک تاریخ ناتمام» در جشنواره زردآلوی طلایی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





