رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است که، رسانهی متعلق به نظام طبعیتا محدودیتهایی مانند ملاحظات امنیت ملی و منافع عمومی را دارد اما اینکه تعریف این ملاحظات و منافع عمومی چیست و مصادیق آن کدام است، میتواند محل بحث، گفتوگو و تامل باشد.
به گزارش سینماسینما ،مهدی فرقانی درباره شیوه درست انتشار اخبار در رسانهها اظهار کرد: برای هر رسانهای مهم است که بتواند اعتماد مخاطبان خود را جلب کند و این اطمینان را به او بدهد که حقایق را به صورت کامل و درست و در زمان مناسب در اختیار او قرار میدهد. این روند میتواند به شکلگیری شناخت و آگاهی در مخاطب کمک کند و ارتقای سطح شناخت و آگاهی در جامعه میتواند توانمندی ایجاد کند و تصمیمات بهینهای را در لحظات حساس اتخاذ کند. بنابراین اصل بر این است که اطلاعرسانی شفاف، بهموقع، دقیق و درست باشد و از تحریف، دستکاری و جهتدادن به حقایق که آن را در تئوری ارتباطات به اسم چارچوببندی میشناسیم خوددداری کند. هر نوع تحریف، دستکاری و جهت دادن میتواند نوعی تجاوز به حقوق مخاطب، جامعه و مردم تلقی شود. البته رسانهای که خود را به عنوان رسانه ملی معرفی میکند صرفنظر از ملاحظات حرفهای که باید رعایت کند، یکسری ملاحظات سیاسی و امنیتی هم ممکن است داشته باشد بنابراین آن را با رسانه بخش خصوصی یا رسانه خارج از کشور نمیتوان ارزیابی کرد.
او با تاکید بر ایجاد توافق نسبی درباره ملاحظات امنیت ملی و منافع عمومی، بیان کرد: نمیتوان همان توقعی که از رسانه مستقر در خارج از کشور وجود دارد از تلویزیون هم داشت. طبیعی است که ملاحظات امنیت ملی و منافع عمومی در شکلگیری اخبار رسانههای خارج از کشور به آن معنایی که ما میشناسیم، وجود ندارد. بنابراین نباید این رسانه داخلی و خارجی را با یکدیگر مقایسه کرد. اما اینکه انتظار داشته باشیم حقیقت را بهموقع، درست و دقیق بشنویم، معقول و منطقی است. رسانهای که متعلق به کلیت نظام است باید جایگاه خود را در این معادله پیدا و تعریف کند و باید ببیند که چگونه میشود ملاحظات امنیت ملی سلیقهای و جناحی نباشد و یک نوع توافق و اجماع درباره این ملاحظات امنیت ملی هم وجود داشته باشد. باید در جامعه بر سر ملاحظات امنیت ملی و منافع عمومی اتفاقنظر نسبی وجود داشته باشد.
رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: رسانهی متعلق به نظام طبعیتا محدودیتهایی مانند ملاحظات امنیت ملی و منافع عمومی را دارد و این مساله را هیچکس نفی نمیکند اما اینکه تعریف این ملاحظات و منافع عمومی چیست و مصادیق آن کدام است؟، میتواند محل بحث، گفتوگو و تامل باشد. اگر تلویزیون بتواند باب گفتوگویی را در این زمینه باز کند، خوب است. همچنین از دیدگاههای کارشناسان، صاحبنظران و نخبگان جامعه برای بحث در پیرامون آنچه که ملاحظات امنیت ملی را شکل میدهد، استفاده کند و آنچه ممکن است سلیقهای باشد، تفکیک ایجاد کند.
فرقانی اظهار کرد: به نظرم هیچکس مخالفتی ندارد آنجایی که منافع و امنیت ملی ما به خطر میافتد، ملاحظاتی از طرف تلویزیون رعایت شود. البته درباره آنچه اجماع نسبی وجود دارد باید این اتفاق بیفتد.
او در پاسخ به این پرسش که صداوسیما چهقدر به دغدغههای مردم توجه میکند؟، گفت: اگر صداوسیما به نیاز و علایق مردم جواب میداد، رسانههای خارج از کشور و شبکههای اجتماعی محل مراجعه مردم نبودند.
رییس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه امروزه با واقعیت ویرانگری به اسم اخبار جعلی مواجهیم، اظهار کرد: متاسفانه تعداد و حجم اخبار جعلی در شبکههای اجتماعی بالاست و همین مساله کار تشخیص واقعیت از غیرواقعیت را برای مردم دشوار کرده است. البته اگر رسانههای سنتی درست عمل کنند، میتوانند نقش مرجعیت برای تشخیص میزان صدق و کذب در اخبار برای عموم پیدا کنند. اما زمانی که رسانههای سنتی به هر دلیلی در تأمین نیازهای خبری مردم در زمان مناسب ناتوان بمانند، طبیعتا حق انتخاب برای مردم وجود دارد و کانالها و دیگر منافذ اطلاعرسانی که ممکن است خیلی هم موثق نباشند، برای مردم به عنوان یک منبع خبری تبدیل میشوند.
ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





