فیلمسازان ما به دنبال ایرانیزه شدن ایدههایی هستند که سینمای آمریکا و اروپا طالب آن است. مهدی ایلبیگی فیلمبردار فیلم «آپاندیس» با اشاره به گرایش فیلمسازان به فضای رئالیستی گفت: فیلمسازان ما به سمت ایجاد فضای رئالیستی در فیلمها رفتهاند و این اتفاق خوبی است. فیلمسازانی که به شخصه با آنها کار کردهام، به سمت سینمای آوانگارد آن چنانی نرفتهاند و نخواهند رفت. فیلمسازان ما به دنبال سبک رئالیستی ایرانیزه شدهای هستند که سینمای آمریکا و اروپا به دنبال چنین ایدههایی است.
وی افزود: فیلم اولیهای ما از ساختن فیلم کوتاه به سمت فیلم سینمایی آمدهاند و با ایجاد فضای دوستانه و صمیمانه و با وجود اینکه چهارچوب فیلمسازی را میدانند، با عوامل فیلم تعامل دارند و مشورتپذیر هستند. فیلم اولیها در بسیاری از مواقع سیستم دو دو تا چهار تا را میشکنند و نوگرا هستند. نگاه نو در سینمای ما بسیار اهمیت دارد. نگاههایی مثل نگاه سعید روستایی، مثل فیلم «جاودانگی» و …
وی در خصوص فضای فیلمبرداری فیلم «آپاندیس» به کارگردانی حسین نمازی اظهار داشت: کارگردان در فضایی مثل بیمارستان سختیهای خاص خودش را دارد و لوکیشن این فیلم بیمارستان است و با لوکیشنهایی مثل آپارتمان، ادارات و … تفاوت زیادی دارد. سقف کوتاه است و منبع نوری وجود ندارد و چون از لحاظ زمانی رئال است، باید در جریان فیلمبرداری کنترل نور انجام شود.
وی در ادامه عنوان کرد: یکی دیگر از محدودیتهای ما قد بلند بودن بازیگران در فیلم است که نورپردازی و مهار نور را مشکل میکند. طراح لباس بسیار به ما کمک کرد و از رنگهایی برای دیوارها استفاده کرد که کنترل نور بهتری را به دست دهد.
ایلبیگی در خصوص حرکت دوربین در این فیلم بیان کرد: برای حفظ فیلمنامه و فضای دینامیک و شخصیتها که باید در لحظات و موقعیتها، اتفاقات را شکل دهند دوربین روی سهپایه قرار دارد و صحنهها فیلمبرداری میشود و حس دلهره و تنش را به خوبی از این روش انتقال میدهد. فقط در دو موقعیت دوربین روی شانه، فیلمبرداری کردهایم. بخش سخت کار برای لوکیشن بیمارستان است. ما وقتی با کارگردان فیلمنامه را میخواندیم تصمیم گرفتیم، لوکیشن بسته و با لنز ۸۵ و ۱۳۵ فیلمبرداری کنیم تا به خودمان ثابت کنیم که در لوکیشن بسته میتوان از زیبایی لنز این دوربین استفاده کرد.
فیلمبردار «جاودانگی» با اشاره به ویژگی بازیگران این فیلم گفت: خوشبختانه بازیگران اصلی فیلم بسیار هوشمند و هوشیار هستند و به کارگردان و فیلمبردار کمک زیادی کردند. در فیلمبرداری به خاطر نوع دوربین و نداشتن منبع نور بیرونی، عمق میدان کمتری داشتیم. تمام بازیگران اصلی فیلم کمک کردند. خوشحالم که این بازیگران مقابل دوربینم بودند. در بسیاری از موارد بازیگران خیلی اذیت شدند و به زحمت افتادند اما ما سعی داشتیم در اغلب موارد دستشان را باز بگذاریم. در صحنههایی مثل اجرای حس دلهره و اضطراب، دوربین در خدمت بازیگران بود و در شرایط مینیمال بازیگران در خدمت دوربین بودند.
گفتنی است؛ در کارنامه هنری مهدی ایلبیگی، فیلمبرداری فیلمهای «جاودانگی» و «قوها بر باد سوارند» به چشم میخورد و وی در حال حاضر در پروژه «آپاندیس» مشغول فیلمبرداری است که قرار است به جشنواره سی و پنجم فیلم فجر برود.
منبع: باشگاه خبرنگاران
برچسبها: مهدی ایلبیگی
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود
- نگاهی به تازهترین قسمت برنامه «اکنون»؛ سیر و سلوک بازیگری





