فیلم مستند «ناستی» (Nasty) درباره ایلیه ناستاسی یکی از بزرگان تاریخ تنیس جهان در بخش اکران ویژه هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن روی پرده رفت.
به گزارش سینماسینما، مستند «ناستی» به کارگردانی مشترک تودور گیورگیو، تودور د. پوپسکو و کریستین پاسکاریو، درباره «ایلیه ناستاسی»، روز گذشته پنجشنبه سوم خرداد (۲۳ می ۲۰۲۴) با حضور این اسطوره تنیس رومانی، منصور بهرامی تنیسور سرشناس ایرانی مقیم فرانسه، بوریس بکر تنیسور مطرح جهان، تیری فرمو مدیر هنری جشنواره بینالمللی فیلم کن، کارگردانان و دیگر عوامل این اثر سینمایی در بخش اکران ویژه هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن در سالن آنیس واردا در شهر بندری کن در جنوب فرانسه نمایش داده شد.
«ایلیه ناستاسی» یکی از بزرگترین اسطورههای تنیس جهان است
منصور بهرامی تنیسور سرشناس ایران در گفتوگوی اختصاصی با منصور جهانی خبرنگار مستقل و بینالمللی سینما گفت: «ایلیه ناستاسی» یکی از بزرگترین اسطورههای تنیس جهان است که بیش از ۵۰ سال افتخار آشنایی با او را دارم، اولین بار در سال ۱۹۶۸ به تهران آمد و با تیم ایران بازی کرد؛ من در آن زمان، برای او توپ جمع میکردم و واقعاً شیوه بازی او روی استایل من هم اثر گذاشت، برای اینکه از بازی او خیلی لذت میبردم و در تنیس، یکی از الگوهای من شد.
این تنیسباز حرفهای در ادامه سخنانش افزود: حدود ۲۰ سال با همدیگر بازیهای نمایشی تنیس انجام میدادیم و در سال، حدود ۱۵ تا ۲۰ بار با هم بازی میکردیم و شاید ۴۰۰، ۳۰۰ دفعه با همدیگر بازی کردیم. یک انسان خیلی بااحساس و واقعاً به همه توجه میکند و قلب خیلی بزرگی دارد و الان هم که او را در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم کن دیدم، سنشان بالا رفته است ولی باز هم همان محبت همیشگی را به بنده دارد و من خیلی خوشحالم که یکی از دوستانش هستم.
وقتی که «ایلیه ناستاسی» از سالن «آنیس واردا» بیرون آمد، دو بار به «منصور بهرامی» گفت: براوو منصور؛
این تنیسباز مطرح ایرانی درباره این رابطه صمیمی با این اسطوره تنیس جهان اظهار کرد: در طول این ۱۰ سال اخیر، کمتر همدیگر را میبینیم، ولی ۴۰ سال رفاقت و دوستی خیلی حائز اهیمت است که به سادگی نمیتوان آن را از یاد برد. خاطرات خیلی خوب و زیادی با همدیگر داریم.
در ورزشگاه «رولان کاروس» پاریس بعد از سالها ناستاسی را دیدم
بهرامی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من وقتیکه از ایران به خارج از کشور سفر کردم، بیخانمان بودم و جایی را نداشتم که بخوابم، برای اینکه انقلاب شد؛ من نمیتوانستم تنیس بازی کنم و در ایران ماندم و بعد از چند سال که به خارج از کشور رفتم؛ چندین سال بود که او را ندیده بودم و در ورزشگاه «رولان کاروس» Roland Garros پاریس، از دور او را دیدم و وقتیکه نزدیک شد؛ بلند شدم و به او سلام کردم و به او گفتم که «ایلیه ناستاسی» من را به یاد میآوری؟ گفت: منصور، چند ساله که دلم برای تو تنگ شده بود و فکر میکردم که در حوادث انقلاب کشته شدهای یا بلایی سرت آمده، اگر کاری برابت میتوانم انجام دهم به من بگو، برای اینکه من میتوانم به تو کمک بکنم.
وی همچنین گفت: چون در آن زمان، «ایلیه ناستاسی» یکی از قهرمانان صاحب نام جهان بود. راستش آن شب، من جایی برای خواب و چیزی هم برای خوردن نداشتم؛ ولی همین که فقط به من گفت منصور اگر کاری از دست من ساخته است من در خدمتم، همین برای من کافی بود. به او گفتم: ناستاسی همه چیز عالیه، همه چیز خیلی خوبه، ممنونم از این محبتت، ولی خوبه باز هم همدیگر را میبینیم.
منصور بهرامی در پایان این گفتوگوی اختصاصی تأکید کرد: در حقیقت آن شب، جایی برای خواب نداشتم ولی نمیخواستم که به خانه «ایلیه ناستاسی» بروم و باید به شیوه دیگری گلیم خودم را از آب بیرون میکشیدم. اول فیلم مستند «ناستی» هم با صحبتهای من شروع میشود که به اینها اشاره میکنم. فیلم مستند خوبی درباره او ساختهاند. از دیدن این فیلم و ملاقات دوباره او خوشحالم.
هفتاد و هفتمین جشنواره بینالمللی فیلم کن به عنوان معتبرترین رویداد سینمایی جهان، به ریاست خانم «آیریس کنوبلوخ» ، با مدیریت هنری «تیری فرمو» و با نمایش ۲۲ فیلم سینمایی در بخش رقابتی اصلی، ۱۸ فیلم سینمایی در بخش رقابتی «نوعی نگاه»، ۱۰ فیلم سینمایی در بخش غیررقابتی، ۱۴ فیلم در بخش «نمایش ویژه»، ۱۸ فیلم کوتاه در بخش رقابتی «سینه فونداسیون» ، ۱۱ فیلم کوتاه در بخش رقابتی فیلم کوتاه، ۷ فیلم سینمایی در بخش «اکران کن»، ۳۲ فیلم در بخش «اکران کلاسیک»، ۱۳ فیلم در بخش «سینما ساحل» از کارگردانان کشورهای مختلف جهان ۲۵ اردیبهشت تا ۵ خرداد ۱۴۰۳ (۱۴ تا ۲۵ می ۲۰۲۵) در شهر ساحلی کن در کشور فرانسه برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمد رسولاف با «دانه انجیر مقدس» به کن باز میگردد
- کارگردان کانادایی که عاشق فرهنگ ایران شد/ ماتیو رانکین: از سینمای ایران تاثیر گرفتهام
- احیای ناپلئون در کن/ نخستین نمایش جهانی نسخه ترمیمشده «ناپلئون به روایت ابل گانس» در جشنواره
- «استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن
- فیلمهای ۱۵ روز سینماگران کن معرفی شدند/ جای خالی سینمای ایران در این بخش
- یادداشت محمد حقیقت؛ چه کسی به نخل طلا نزدیک میشود؟/ درباره فیلم اول کارگردان زن فرانسوی
- سینماسینما/ گزارش کوتاه محمد حقیقت از نشست مطبوعاتی دبیر جشنواره کن
- برگزاری نشست رسانهای دبیر جشنواره کن؛ فیلمهای حاضر در کن ۲۰۲۴ معرفی شدند/ فیلم کارگردان ایرانی در بخش مسابقه
- به ریاست فیلمساز اسپانیایی؛ هیات داوران هفته منتقدین بینالمللی کن معرفی شد
- کوین کاستنر با «افق» به جشنواره کن ۲۰۲۴ میرود
- مدیر جشنواره کن به سوالات ورایتی پاسخ داد/ از مرگ سینما تا جشنواره سیاسی
- فیلم افتتاحیه جشنواره کن معرفی شد/ آغاز با کمدی
- به انتخاب تماشاگران و به یاد شانتال آکرمن؛ ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن جایزه جدید میدهد
- جورج میلر با «فیوریوسا» به کن میرود
- احتمال حضور چه فیلمهایی در جشنواره کن ۲۰۲۴ خواهد بود
پربازدیدترین ها
- نگاهی به فیلم خجالت نکش۲
- اختصاصی سینماسینما/ گمانهزنی برای نفر اول فرهنگ و هنر؛ وزیر ارشاد هرکدام از نامزدها کیست؟
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- سرگذشت ستاره سینمای قبل از انقلاب در حوالی شهر گلیم ایران/ قصه «شهرزاد» آواره
- در قالب یک جوابیه؛ «بامداد خمار» پاسخ نویسنده فیلمنامه را داد/ نبود روحیه تعاملی
آخرین ها
- دعوت آکادمی اسکار از بهرام بیضایی
- دبیران سه جشنواره بینالمللی تئاتر معرفی شدند
- اعلام زمان معرفی برندگان هفتمین جشن نوشتار سینمای ایران
- بازیگر «دزدان دریایی کارائیب» شکار کوسه شد
- وحشت جرمی رنز از بازگشت به بازیگری
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- لیلی فرهادپور بهترین بازیگر زن جشنواره کرافت شد
- راهاندازی ۲ سامانه الکترونیک نظام سلامت توسط همراه اول
- امکان هدیه دادن بستههای اینترنت همراه اول فراهم شد
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- تقابل غریزه و انگیزه برای آزادی/ نگاهی به فیلم «پاپیون»
- جزییات گروه سینمایی فرهنگ اعلام شد
- اکران «روزی روزگاری آبادان» به تعویق افتاد
- استقبال از «هاله» ادامه دارد/ نمایشی براساس یک داستان واقعی
- صبح سپیدِ فرهاد؛ مستندی درباره زندگی و سلوک فرهاد ناظرزاده کرمانی
- در قالب یک جوابیه؛ «بامداد خمار» پاسخ نویسنده فیلمنامه را داد/ نبود روحیه تعاملی
- حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد
- نکوداشت صدمین زادروز عزتالله انتظامی برگزار شد؛ عزت الله انتظامی انسانی زندگی آفرین بود/ انتظامی به هر نقشی اعتبار میبخشید
- ُبغض و خاطرههای شنیدهنشده مجید قناد در مراسم بزرگداشتش
- «تاری» در جشنواره «چشمِ زن» کانادا نمایش داده میشود
- اختصاصی سینماسینما/ گمانهزنی برای نفر اول فرهنگ و هنر؛ وزیر ارشاد هرکدام از نامزدها کیست؟
- تایکا وایتیتی «جیمز» را میسازد
- «صدمین زادروزعزت الله انتظامی» / گزارش تصویری
- «سامپو» از جشنواره ترکیهای جایزه گرفت
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- جایزه دستاورد هنری جشنواره فیلم شانگهای به «مرد خاموش» رسید
- فروش بلیت «سیصد» از یکشنبه آغاز میشود
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- بخش فیلم به جشنواره عکس «پنج» اضافه شد
- مدیر اسبق نظارت و ارزشیابی مطرح کرد؛ سهرابی و امثال او، تصویر یک جمهوریِ سانسورچی را به جهان مخابره کردند