بابک کریمی ضمن بیان اینکه پرداختن به موضوع قصاص در سینما همچنان یک تابو به شمار میآید، درباره فیلم «یلدا» گفت: اهمیت فیلمهایی این چنینی به دلیل آنکه جسارت انگشت گذاشتن روی تابوها را دارد، بسیار مهمتر از ارزش سینمایی آنها است.
به گزارش سینماسینما، فیلم «یلدا» به نویسندگی و کارگردانی مسعود بخشی و تهیهکنندگی علی مصفا، هفته سوم اکران خود در سینماها را سپری میکند. «یلدا» به موضوع قصاص میپردازد و داستان آن در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده تا توسط تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیمگیری قرار میدهد. بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، صدف عسگری و فرشته حسینی ازجمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.
بابک کریمی (بازیگر سینماوتلویزیون) درباره این فیلم سینمایی گفت: «یلدا» دارای موضوعی است که به تمام اقشار جامعه ربط پیدا میکند. چراکه این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید. مساله قصاص یکی از مسایلی است که همچنان یک نوع تابو است و نمیشود خیلی درباره آن صحبت کرد.
وی ادامه داد: حق قصاص دست کسی است که داغدار آن اتفاق است. بخشش موضوع «یلدا» است که میتواند به رشد جامعه و رسیدن به یک بلوغ اجتماعی کمک کند. اگرچه در این زمینه باید کارهای بسیار انجام شود اما ساخت فیلم درباره این موضوع نیز یکی از این کارها است.
بازیگر «یلدا» با اشاره به اینکه آقای آیت این فیلم ۱۰ سال بعد بازپرس فیلم «جدایی نادر از سیمین» است، عنوان کرد: آیت «یلدا» را میتوان کسی فرض کرد که در نقش خود بازنشسته شده است اما به دلیل تجربه کاری و دادگاهی که دارد و همچنین شناخت افرادی که درگیر این مساله هستند، دعوت شده است که به عنوان کارگردان محتوایی در خدمت برنامه باشد. پیشینه دادگاهی این فرد عمیق بوده و میتواند از پس این ماجرا بربیاید. نقشی که در «یلدا» ایفا کردم همان بازپرس «جدایی نادر از سیمین» است اما فرماندهتر و بالغتر که میتواند در روند ماجرا دخالت کند.
کریمی درباره اهمیت پرداختن به موضوع بخشش در حوزه هنر اظهار کرد: «یلدا» دارای موضوعی است که ما باید بسیار درباره آن صحبت و بحث کنیم. اینکه این موضوع چه قدر میتواند روی مخاطبان و یا در دنیای هنر تاثیرگذار باشد بستگی به توانایی کسی دارد که فیلم را میسازد و میزان دریافت و حساسیت مخاطبی که فیلم را میبیند. نمیشود درباره این موضوع به یک فرمول رسید.
وی افزود: سعی ما بر این است که این سنگ را در یک باتلاق بیندازیم و موجی در آن باتلاق ایجاد شود که بتوان درباره آن صحبت کرد. ما تنها میتوانیم با به نمایش گذاشتن این شرایط درباره آن بحث کنیم. فکر میکنم فیلمهایی مانند «یلدا»، «خانه دختر» و….فیلمهای بسیار مهمی هستند که اهمیت آنها فراتر از ارزش سینمایی آنها است.
بازیگر «یلدا» تاکید کرد: اینگونه فیلمهایی که با جسارت انگشت روی تابوها میگذارند فقط سینما نمیشود. میتوانم درک کنم کسی یک اثر سینمایی را نپسندد اما بعید میدانم کسی به موضوعی که این فیلم به آن اشاره میکند، بیتفاوت بماند.
کریمی درباره استقبال جشنوارههای خارجی از این فیلم سینمایی خاطرنشان کرد: نسخهای که از فیلم «یلدا» در جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شد، ناکامل بود و هنوز تدوین نهایی نشده بود. خود من زمانی که فیلم را دیدم، نپسندیدم اما زمانی که نسخه جدید را دیدم بسیار خوشم آمد. یکی از دلایل میتواند این موضوع باشد.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این اتفاق در زمان نئولیبرالیسم ایتالیا و سینمای نوین ایران نیز اتفاق افتاد. تماشاچی یا مخاطب که هر روز با مسایلی سروکار دارد زمانی که به سینما میرود، میخواهد فضای دیگری را تجربه کند و شاید دوست نداشته باشد همان شرایطی که صبح تا شب در آن زندگی میکند را در سینما هم ببیند.
بازیگر «جدایی نادر از سیمین» تصریح کرد: با اشاره به اینکه بسیار از افراد نمیدانند فیلمهایی مانند «رم شهر بیدفاع» و «دزد دوچرخه» در سینمای ایتالیا با رفتار بدی از سوی مردم و منتقدان روبه رو شدند. در صورتی که این فیلمها شاهکار تاریخ سینما هستند و بسیار در روند و شکلگیری سینمای مدرن تاثرگذار بودهاند، برنده جایزه اسکار نیز شدند.
کریمی تاکید کرد: اینکه فیلم «یلدا» در جشنوارههای خارجی مورد استقبال واقع شده نیز به همین دلیل است. از سویی دیگر مساله این است که ما زمانی که به موضوعی عادت میکنیم، یک پیش فرضی در ذهن خود داریم که باعث میشود با فیلمی که مثل آینه اتفاقات را پیش رویمان قرار میدهد مشکل پیدا کنیم اما مخاطب خارجی آن مشکل را ندارد.
وی درباره مسعود بخشی کارگردان کار نیز اظهار کرد: گروه بسیار خوبی در «یلدا» حضور داشتند. به دلیل آنکه یک بخش کار افراد خارجی حضور داشتند ممکن بود سوءتفاهمهایی پیش بیاید که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. این فیلم برای من تجربه مثبت و صمیمانه بود. همچنین من مسعود بخشی را از زمانی که در ایتالیا دانشجو بود میشناختم. من کارگردانی به آرامی مسعود بخشی سر هیچ کاری ندیدهام. آرامشی که ایشان در کار داشت مثال زدنی است.
بازیگر «یلدا» با اشاره به اینکه تاکنون بازخوردهای مثبتی از مخاطبان دریافت کرده است، عنوان کرد: امیدوارم فیلم«یلدا» بتواند مخاطب بیشتری را جذب کند و بحثهایی را که باید راه بیندازد، ایجاد کند و مفید واقع شود.
کریمی در پایان گفت: برای من سینمای قشنگ و زشت وجود ندارد. برای من سینما یا مفید است یا نیست. هنر در این مقطع زمانی باید یک هنر مفید برای جامعه باشد. ما باید برای تماشاچی احترام قایل شویم و وقتش را تلف نکنیم. من به عنوان یک بازیگر عذاب وجدان دارم که خانوادهای برای دیدن فیلم به سینما میآید اما چیزی عایدش نمیشود. حتما باید یک اتفاقی رخ بدهد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- معرفی بازیگران فیلم تازه مهدویان/ «مرد بازنده» در راه فجر + عکس
- بابک کریمی بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو شد
- فیلمبرداری فیلم «احمد به تنهایی» به پایان رسید
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- برندگان یازدهمین دوره آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- بابک کریمی مراسم اهدای جوایز «ایسفا» را اجرا میکند
- جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بارسلون برای «یلدا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند