بابک کریمی مصاحبه ای در سایت هنر وتجربه کرده ودر آن حرفهای جالبی زده است .
به گزارش سینما سینما ،مهمترین بخشهای این مصاحبه به شرح زیر است :
+بعضی ها به این فکر نمیکنند قبل از اینکه کیارستمی، کیارستمی بشود چقدر زحمت کشیده. نمیبینند که در زیرزمین کانون پرورش فکری با تهمانده نگاتیو دیگران فیلم میساخته. فقط کیارستمی را از نخل طلا به بعدش میبینند و فرهادی را از اسکار به بعدش. آن زمان را نمیبینند که از صبح تا شب به خاطر «داستان یک شهر» در دادگاهها میرفت و میآمد و جامعه را از نزدیک لمس میکرد. نمیببیند که چقدر تحقیق میکند تا اصل جنس را جلوی دوربین بیاورد. نسل جوان کمتر از این کارها میکند، بنابراین فیلمهایشان دیگر از زندگی نشات نمیگیرد بلکه فیلم میبینند و میخواهند فیلم بسازند.
+آقای کیارستمی از نادر مواردی است که با وجود آنکه میتواند تا ابد همان فرمول همیشگیاش را تکرار کند اما همچنان تجربههای خیلی غریبی میکند. آقای داوودنژاد هم خیلی اهل ریسک است. فیلم «کلاس هنرپیشگی» فوقالعاده بود.
+ درواقع فلسفه نقشی که در فیلم ” من از سپیده صبح بیزارم ” بازی کردم ادای دینی بود به آقای کیارستمی اما از لحاظ ظاهری بیشتر سعی کردیم شبیه به آقای عیاری دربیاید.
+وقتی فیلمهای کوتاه آقای مکری را دیدم کاملا بریدم! فضای خیلی غریبی داشت. رفتم پیش مکری و گفتم اگر شده به من نقش یک تیر چراغ برق بدهی که همینجور بایستم و فقط برای تجربه شخصی خودم .
+هنروتجربه واقعا یکی از بهترین اتفاقاتی بود که میتوانست و میبایست در این سینما بیافتد. به هر حال جامعه ایران در معرض تعویض نسل است. هفتاد درصد جامعه زیر سی سال هستند. این تعویض نسل را در همه جا از کوچه و بازار تا دانشگاهها و تئاتر و… داریم میبینیم. نمیشود وقتی همه اجزای یک جامعه عوض میشود، سینمایش عوض نشود. یک جایی باید این تعویض را میدیدیم. مساله این بود که این فیلمها تولید میشدند بعد میرفتند توی گنجه و خدا میداند کی اکران میشدند. وقتی مسالهای مساله یک نسل است و اتفاقا با نسل جوان مواجهیم نمیتوانیم رویمان را برگردانیم. این است که ضروریترین و بهترین کاری که میشد کرد تاسیس هنروتجربه بود که دارد جواب میدهد. هر کسی که داخل سالن هنروتجربه میشود ممکن است شاهکار نبیند و قرار هم نیست ببیند اما دعوت میشود به تماشای یک تجربه جدید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آیا سینمای ایران مافیای اکران دارد؟/ نگاهی به فیلم اولیهایی که با وجود جوایز بسیار، به حقشان در اکران نرسیدند
- «جنایت بیدقت»، با سوژهای جذاب و ساختاری نیمه آشفته!
- سینماسینما/ اولین واکنشها به فیلم «دشت خاموش» بعد از نمایش فیلم در جشنواره ونیز
- نمایش «ماهی و گربه» و «هجوم» شهرام مکری در جشنواره فیلمهای عجیب
- صدرعاملی: «پالت» گروه جسوری است که تلاش نکرد به شکل کاذبی دیده شود
- عکسهای تازه از فیلم ماهی و گربه که وارد شبکه ویدئویی شد
- «ماهی و گربه» از دوشنبه در شبکه نمایش خانگی
- «ماهی و گربه» بهترین فیلم ۲۰۱۵ از نگاه نشریه شیکاگو ریدر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
آخرین ها
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد
- پارک چان ووک فیلمش را به کن نفرستاد
- بازگشت تام کروز به جشنواره فیلم کن
- شیر طلای افتخاری ونیز به ورنر هرتزوگ تعلق میگیرد
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- استودیوی ایامسی میسازد؛ «خوشههای خشم» سریال میشود
- مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی معرفی شد
- میزبانی جشنواره انسی از ۴ انیمیشن ایرانی
- «۱۰۰۱» نوستالژی میشود/ گفتگوی محسن کیایی با دوبلورهای «فوتبالیستها»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟