به گزارش سینماسینما، «گروهی موتور سوار، در تعقیب نمایندگان آژانس انرژی اتمی در تهران و با پلاکاردهایی آذین شده به شعارهای تند و ملتهب، در اتوبان راه را بر ماشین های تشریفات حامل نمایندگان سازمان ملل می بندند اما حاج حیدر، رئیس تیم حفاظت با دستورات خود یکی از موتورسوران را به زمین می زند و گروه فشار پشت سدی از خودروهای حفاظتی می مانند. چند دقیقه بعد دانشمند اتمی با زبانی کنایه آلود از حاج حیدر سوالی کلیدی می پرسد:« این حاج حیدر موتوری هست یا خیبری؟» حاج حیدر کنایه جوان را با طعنه ای دیگر پاسخ می دهد و به او می گوید «پشت میز کارش» بازگردد و مانند سنت روشنفکر- کارمندان ایران به کنایه و طعنه اظهار نظر نکند.»
احتمالا آنچه طی دو دقیقه از فیلم بادیگارد رخ می دهد، بازگشت ابراهیم حاتمی کیا به دایره التهاب است. او داستان بادیگاردی را روایت می کند که در شکی عمیق برای حراست از جان «مقامات نظام» فرورفته و حتی کمی جلوتر از تردید، یکی از مسولان نظام را در لحظه حمله انتحاری، سپر بلای جان خود می کند. بادیگارد آخرین ساخته ابراهیم حاتمی کیا، روایت مردی است که بیخوابی امانش را بریده و رنگ چشمانش را به قرمزی متمایل کرده ولی پیش از آن گرفتار تردیدی عمیق شده که میان او و همکارانش فاصله بسیار می اندازد. حاج حیدر، علاقهای ندارد از مقام محافظ جان شخصیت های نظام به جایگاه « مزدور» تنزل پیدا کند و با کنایه به مسول بالا دستی خود می گوید:« چند تا ستاره روی دوشم مونده؟ بقیه اش هم تو بکن» حاج حیدر معترض به روندی است که طی تمامی سال های گذشته آسایش را از مردم گرفته و برهمین اساس زبانش به کنایه باز است. مشاور معاون اول رئیس جمهور در ابتدای فیلم به حاج حیدر هشدار می دهد که آقای معاون رئیس جمهور ( که حاج حیدر مسول حفاظت از جان اوست) برای «راحتی حال مردم» قدم به قلعه قدیمی در منطقه بلوچستان گذشته و حاج حیدر بدون معطلی به او می گوید:« برای راحتی کمی دیر شده.» حیدر، بادیگار فیلم ابراهیم حاتمی کیا پر از جسارت و معترض به هم نسلی هایست که در دهه ۹۰ هیچ خاطرهای از دهه ۶۰ در ذهن ندارند و حتی او را به صفت جا مانده در دوران «آرمان ها» به انتقاد می گیرند.
محصول مکاشفه ابراهیم حاتمی کیا در احوال حاج حیدر بادیگارد، به جایی می رسد که او به صراحت و نه کنایه می گوید:« علاقه ای به حفاظت از سیاسی ها ندارد.»
حاتمی کیا در دهه ۹۰ اثری متفاوت و جسورانه برای سینمای ایران خلق کرده است. محصولی که حداقل طی دو روز نمایش در جشنواره فیلم فجر نیز با استقبال عمومی مردم مواجه شده و تا سانس ویژه نیز پیش رفته است.
تصویربرداری محمود کلاری، بازی پرویز پرستویی و نویسندگی و کارگردانی جسورانه ابراهیم حاتمی کیا به خلق اثری منجر شده که همان تکان های همیشگی، حاتمی کیا را در ذهن مخاطبان زنده می کند.
بادیگارد طی روز دوم نمایش خود در میان آثار برگزیده جای گرفته و به نظر می رسد طی روزهای آینده نمایش با استقبال بیشتری نیز مواجه شود. حاتمیکیا در دوره ای که همه حرف های دو پهلو می زنند، در حاشیه میمانند، موضع گیری صریح ندارند و عافیت طلب شده اند، بازهم به سمت جسارت در کلام و رفتار رفته است. قهرمان داستان حاتمی کیا، حاج حیدر، نه نسخه ای به روز شده از «حاج کاظم» که خود نمونه ای متفاوت از یک قهرمان فراموش شده است. «حاج حیدر» بادیگارد عاصی فیلم ابراهیم حاتمی کیا، بزودی وارد ادبیات سیاسی ایران می شود:« مردی که اهل سازش و زندگی در لایه های عمیق شک نیست.»
منبع: صدای اقتصاد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرف های ناگفته شفیعی از علت راه نیافتن”هیهات” به جشنواره فیلم فجر
- ابوالحسن داوودی، داور جشنواره فجر:سینمای ایران، مقهور نامها
- کارگردان بهترین فیلم جشنواره: حمله به «ابد و یک روز» را درک نمیکنم
- اظهارات نیکی کریمی دربارهی داوری
- رجانیوز: انتخاب فیلم ابدویک روز به عنوان فیلم برگزیده تماشاگران به سبک رای آوردن روحانی بود!
- نامهی دبیر جشنوارهی فجر به خودش
- مهمترین تغییر جشنواره ۳۴/ اتفاقات ویژه نخستین سال برگزاری کاخ مردمی جشنواره فیلم فجر
- بهداد: از اینکه نامزد سیمرغ نشدم، ناراحت نیستم
- توضیحات مدیرهنری کاتالوگ سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
- باز خوانی گفت وگویی با رهبرانقلاب درباره سینما سال ۶۳: به اعتقاد من، آوردن فیلمهای خارجی بیضرر است
- واکنش بهروز شعیبی به کاندیدا نشدن «سیانور»: جشنواره فجر به تخممرغ شانسی تبدیل شده است!
- این، تحویل سال منتقدان سینما ایران است؟
- رونمایی از پوستر خارجی “لانتوری”
- رضا میرکریمی کارگردان فیلم «دختر»: جامعه حوصله تنش ندارد
- جوایز جشنواره فیلم فجر از همان دوره اول سیاسی بوده اند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- رونمایی از فیلم آذر هفت صبح / گزارش تصویری
- همکاری همراه اول و بانک پارسیان برای پیادهسازی سامانه تعاملی سهبعدی هوش مصنوعی
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- میزبانی جشنواره تورین از سه فیلم ایرانی
- روایتی عاشقانه از زهره ومنوچهر
- فروش «گلادیاتور» به ۲۲۰ میلیون دلار رسید/ «شرور» در هفته اول اکران صدرنشین گیشه جهانی سینما شد
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- «سلام آنا» به جشنواره داکا میرود
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد