سینماسینما: انتشار ویدئوی صحبتهای بهمن مقصودلو درباره عباس کیارستمی واکنشهایی از سوی چندتن از منتقدان مطرح و قدیمی برانگیخت که مواردی را طی پیامهای نوشتاری و صوتی به ما گوشزد کردند. برخی از این واکنشها را در ادامه بخوانید:
۱. یکی از منتقدان اشاره کرد داوران جشنواره لوکارنو درسال ۱۹۸۹ بهمن مقصودلو را نمی شناختند که پیش او بروند و از او نظرخواهی کنند.
۲. این منتقد همچنین یادآوری کرد گدار درسال ۱۹۹۴ درجشنواره کن نبوده که فیلم زیردرختان زیتون را ببیند در این مورد شاهد زنده وجود دارد که بعد از اینکه گدار در پاریس زیردرختان زیتون را دید از فیلم خوشش نیامد.
٣. منتقد دیگری تذکر داد؛ اولین بار فیلم خانه دوست کجاست؟ درجشنواره سه قاره در فرانسه قبل از لوکارنو، درسال ۱۹۸۸ به نمایش درآمده بود و کاتاکوگ آن موجود آست.
۴. در بازخوردی دیگر، منتقدی اشاره کرد که بعدها گدار از گفتن آن جمله پشیمان شده است. او در مصاحبه ای که با ماهنامه استودیو انجام داده بود حرف خودش را اصلاح کرد.گدار جمله قبلی خود را در این مصاحبه درمارس ۱۹۹۵ ص ۱۵۶ تصحیح کرده و گفته: «کیارستمی را دوست دارم همانطور که گریفیث را دوست دارم.» چون عده زیادی به گدار معترض شده بودند که مگر این همه فیلمهای مهم تاریخ سینما راندیده که چنین حرفی زده؛ از جمله میشل سیمان سردبیر ماهنامه پزیتیف.
۵. یکی از منتقدان یادآوری کرد، در سال ۷۳ یا ۷۴ در مجله دنیای سخن، مقصودلو طی گفتگویی اشاره کرده که کیارستمی فیلمسازی بلد نیست(نقل به مضمون) و این مصاحبه موجود است. و تاکید کرد که تغییر موضع گل درشت اقای مقصودلو چه موضوعیتی دارد؟
۶. منتقد دیگری معتقد بود محدود کردن سینمای کیارستمی از سوی آقای مقصودلو به اینکه سینمای مستند و داستانی را به هم نزدیک کرده، دم دستی ترین چیزی است که میتوان درباره کیارستمی گفت و عنوان کرد که در واقع سخنان آقای مقصودلو به لحاظ تحلیل و نقد جایگاهی ندارد.
*سینماسینما حق پاسخگویی را برای آقای مقصودلو و سایرین نیز محفوظ میداند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کالبد شکافی کارنامهی سینمایی بهرام بیضایی/ نگاهی به کتاب «موزاییک استعارهها»
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- فیلمهای مهرجویی، کیارستمی و دیگران در استرالیا
- داغ و شرم؛ یاس و زخم/ درباره داریوش مهرجویی
- بهمن مقصودلو: مردی برای ثبت سند/ به بهانه انتشار کتاب «افسون پرده نقرهای»
- وقتی اسکورسیزی جذب کیارستمی شد
- منتقدان ایندیوایر انتخاب کردند؛ ۱۰۰ فیلم برتر دهه ۱۹۸۰/ «خانه دوست کجاست» کیارستمی هجدهم شد
- آفتاب اومد بالا رفیق چه آفتابی!/ نگاهی به فیلم «طعم گیلاس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»
- معرفی پروژه جدید کارگردان «باربی»؛ گرتا گرویگ «نارنیا» را میسازد
- معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- اختتامیه دومین دوره جشنواره «عروسکخونه»/ پیشکسوتان و فعالان عرصه کودک به سمت احیای نمایشهای عروسکی میروند
- عسگرپور: از جانب مدیران کم تسلطِ سطحینگر، مورد حمله قرار میگیریم که شما از فروش فیلمها خوشحال نیستید/ از کجا به کجا رسیدیم!