محمد تاجیک: در حالی که فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری از امروز، اول آبان ماه پس از ده سال توقیف، اکران شد به بازخوانی اظهارات سینماگران درباره این فیلم میپردازیم.
به گزارش سینماسینما، پوران درخشنده در سال ۹۳ در گفتوگو با ایسنا درباره خانه پدری گفته بود: “معیارها و تصمیمات سلیقهای همچنین؛ دخالت ازسوی نهادهای دیگر اجازه نمیدهد وزارت فرهنگ و ارشاد به دغدغه اصلیاش یعنی هنر و فرهنگ برسد. در مورد خانه پدری هم، زمانیکه فیلم پروانه نمایش گرفته؛ دلیلی برای عدم نمایش وجود ندارد.
او درمورد به حق بودن برچسب خشونت به فیلم، گفت: تنها خشونت، سکانس شروع فیلم است که؛ محدودیت سنی بهانه برای عدم اکران را رفع کرده. من از سکانس ابتدایی نگران بودم اما؛ ما این روزها بدترین شکل خشونت را ناخواسته در رسانه ملی میبینیم و واقعیت این است که؛ به خاطر این یک سکانس نباید کل فیلم و زحماتی که برای آن کشیده شده؛ نادیده گرفته شود.
درخشنده با تاکید بر نمایش صحنههای خشونت در دیگر رسانههای کشور، میگوید: زمانی که تصاویر خشونتآمیز به بدترین شکل در رسانههای عمومی پخش میشود؛ دلیلی برای مخالفت با نمایش یک فیلم آن هم در چند سینمای محدود وجود ندارد.”
جهانگیر الماسی دیگر هنرمندی بود که در سال ۹۳ در اینباره گفتوگو کرده بود:
“جهانگیر الماسی با اشاره اینکه اکران فیلم «خانه پدری» یکی از مهمترین اتفاقات فرهنگی کشور است، لزوم مدیریت نافذ و همه سونگر را نیاز سینمای ایران دانست.
جهانگیر الماسی بازیگر سینمای ایران از اکران فیلم «خانه پدری» استقبال کرد و گفت: اکران فیلم «خانه پدری» در شرایطی که تحلیلهای مختلفی در مورد آن انجام می شود، یکی از مهمترین اتفاقات فرهنگی کشور است.
وی ادامه داد: نمایش این فیلم نشان می دهد از یک سو مدیریت فرهنگی کشور به طراحی هایی که انجام داده مطمئن است و این سطح از اطمینان وجود دارد که مخاطب در مقابل فیلم عکسالعمل مخربی نخواهد داشت. از سوی دیگر این ظرفیت نیز در مخاطب سینمای ایران وجود دارد که با آزاداندیشی نسبت به مسائل پیرامون سمت و سو داشته باشد.
این بازیگر و کارگردان سینما یادآور شد: آزادانه فکر کردن نکته مهمی است چراکه در حوزه فرهنگ اگر قرار باشد ادامه مسیر پیش از انقلاب را طی کنیم، نسخه تازهای ارائه نکردیم در حالیکه در ۲ یا ۳ مقطع تاریخی در سینمای ایران برخی از پیشنهادات جدید فرهنگی آزمایش شد که برخی مواقع پاسخ های خوبی گرفتیم.
الماسی افزود: نیاز است که مدیریت نافذ و همه سونگر باشد و در این شرایط برخی به عنوان خیرخواه گاهی به ضرر سیستم کار نکنند. امیدوارم برخوردها نسبت به این فیلم با درک شرایط فعلی جهان و رشد فرهنگی مردم و انقلاب اسلامی باشد چون به قول سهراب سپهری «چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید». نهایتا امیدوارم به این فیلم هم جور دیگری نگاه شود.”
مجتبی راعی در گفتوگویی در آذر سال ۹۳ درباره خانه پدری گفته بود:
«خاطرم هست زمانی که آقای حاتمیکیا فیلم«به رنگ ارغوان»را ساخت مدام از این صحبت میشد که فیلمی ساخته شده است که ممکن است با نمایش آن تغییراتی در جامعه بوجود بیاید و مناسب نیست که نمایش عمومی داشته باشد اما دیدید که فیلم اکران شد و حتی بارها از تلویزیون پخش شد و اتفاقی هم نیفتاد.»
راعی افزود:«متاسفانه این اتفاق درس نمیشود و باز هم با فیلمها از این زاویه برخورد میشود و وقتی نمایش داده میشود، متوجه میشوند که این حساسیتها خیلی هم به جا نبوده است.نمایش فیلم«خانه پدری»در گروه سینمای هنر و تجربه از نظر من فوق العاده است و این گروه سینمایی امکان جدیدی را برای سینمای ایران بوجود آورده است که امیدوارم تداوم داشته باشد.»
و اما ماجرایی که عیاری را ترغیب به ساختن خانه پدری کرد. عیاری در گفتوگو با فرانک آرتا در سالنامه سال گذشته شرق گفته بود:
موضوع خانه پدری از ۳۶ سال پیش همراهم بود و هیچ وقت بیات نشد. در سال ۸۷ که سردار احمدی مقدم در جمع داوران جشنواره پلیس به صراحت از سینماگران گله کرد که چرا به مساله پر اهمیت قتلهای خانوادگی نمیپردازند به شدت هیجان زده شدم انگار بالاترین مقام انتظامی از من دعوت کرد تا به پستوی طرح های تلنبار شده بروم و خانه پدری را بیرون بکشم و بسازم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش کیانوش عیاری به قاچاق فیلم «کاناپه»؛ از نمایش غیرقانونی اثرم ناراضی هستم
- نوبت فیلم کیانوش عیاری شد؛ انتشار نسخه قاچاق از فیلم توقیفی «کاناپه»
- مجوز ساخت سینمایی برای ۶فیلمنامه صادر شد
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- تقدیم «ترانهای عاشقانه برایم بخوان» به کیانوش عیاری/ سینما دارای یک زبان مشترک است
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- نشست «بررسی ارتباط میان کتاب و سینما»؛ کیانوش عیاری: نمیدانم اگر سینما نباشد باید چه کار کنم؟
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد