فیلم «آشغالهای دوستداشتنی اصل» به کارگردانی محسن امیریوسفی برای شرکت در سیوهشتمین جشنواره فیلم فجر فرم پر کرده بود؛ اما دبیرخانه جشنواره از پذیرش فیلم خودداری کرد.
به گزارش سینماسینما، امیریوسفی اعلام کرده است در این فیلم که نسخهای تازه از آشغالهای دوستداشتنی است بهروز وثوقی بازی کرده است. در پی عدم دریافت فیلم از سوی دبیرخانه امیریوسفی نامهای سرگشاده به اعضای هیات انتخاب جشنواره منتشر ساخت و از آنها خواست اجازه دهند بازی بهروز وثوقی پس از ۴۱ سال روی پرده دیده شود. از آنجا که همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما و یکی از اعضای هیات انتخاب این دوره از جشنواره است بازخوانی گفتوگوی خبرآنلاین با او خالی از لطف نیست. در این گفتوگو اسعدیان گفته بود که بهروز وثوقی همواره در تاریخ هنر ایران زمین، نامی ماندگار است که به نظر نمیرسد به فراموشی سپرده شود و ۴۰ سال عمر او از دست رفته است. این گفتوگو را در ادامه بخوانید:
همایون اسعدیان، در بخشی از گفتوگویش با خبرآنلاین، درباره بهروز وثوقی و جایگاهی که در هنر ایران دارد، سخن گفت. این کارگردان به تلخی و دردناکی ۴۰ سال عمر از دست رفته بهروز وثوقی و مرگ تدریجی او اشاره کرد.
همایون اسعدیان در پاسخ به اینکه اگر بهروز وثوقی در ایران و در دسترس بود، ویژگی امروز را دارا بود یا خیلی دم دستی شده بود؟ توضیح داد: «ما در ایران خیلی راحت یکسری کلمات را به کار میبریم، یکدفعه همه اسطوره میشوند، اما با این کار همه را اسطوره نمیکنیم بلکه اسطوره را از مفهومش خالی میکنیم، منظورم این نیست که آقای بهروز وثوقی اسطوره نیست، اصلا چنین منظوری ندارم. اما میخواهم بگویم کمی در به کار بردن این کلمات احتیاط کنیم.»
او ادامه داد: «در یک نشستی قرار بود درباره فیلم «ای ایران» استاد تقوایی صحبت شود و من هم حضور داشتم، یک فردی پس از آنکه از استاد تقوایی صحبت کرد به من گفت استاد اسعدیان، همان لحظه گفتم ببین خراب کردی! اگر استاد تقوایی استاد است من دیگر استاد نیستم، من هم به او میگویم استاد. اینقدر راحت این کلمات را به کار نبریم، کلمات باری دارند که آنها را نباید دست مالی و خرابش کنیم.»
این کارگردان با تاکید بر توانایی وثوقی در عرصه بازیگری، بیان کرد: «بهروز وثوقی به نظر من یکی از توانمندترین بازیگران سینمای ایران است، حداقل برای چند فیلم میتوانیم روی او دست بگذاریم و بگوییم او کسی است که «گوزنها»، «سوته دلان» و … را بازی کرده است و میتوان گفت که مانند او نداشتهایم. حتی شاید به تعبیری، البته اگر به کسی برنخورد، فردین در عرصه بازیگری چنین توانایی را نداشت، فردین ویژگیهایی داشت که او را برای ما جذاب، دوست داشتنی و دلنشین میکرد ولی توان بازیگریاش از نظر من قابل مقایسه با بهروز وثوقی نیست.»
اسعدیان با اشاره به دوری ۴۰ ساله این بازیگر از سینما، توضیح داد: «خیلی وقتها فکر میکنم که اگر جای بهروز وثوقی بودم و در نقطهای که دارم به اوج میرسم، یعنی ۴۰ سالگی، میرفتم و ۴۰ سال ابزار کارم از من گرفته میشد، چه حالی به من دست میداد. من بازیگرم، آهنگساز نیستم که در خانه کار کنم یا شاعر نیستم که اشعاری را بسرایم، بازیگری ابزار کار خودش را میخواهد. فکر میکنم این مرگ تدریجی که او گذرانده، خیلی تلخ و دردناک بوده است.»
او ادامه داد: «آخرین فیلمی که از او دیدم و ای کاش که آن را بازی نمیکرد، شاید از آن حس مرگ تدریجی بود که پذیرفته بود این فیلم را بازی کند. وقتی تصاویرش را الان نگاه میکنم، میبینم که چقدر جذاب شده است. مانند شان کانری که در جوانی رفت و وقتی برگشت دیدیم که تازه خوب شده است. شان کانری «جیمز باند» خوب نبود بلکه در «دستنیافتنیها» است که جذاب و دوست داشتنی است.»
این کارگردان تاکید کرد: «اشکال این است که تاریخ و زندگی را نمیتوان به گذشته بازگرداند، عمر بهروز وثوقی به اشتباه رفت، کاش او از ایران نرفته بود. وثوقی شاید تفاوت چندانی با ایرج قادری از نظر حساسیتها نداشت، یکسری حساسیتهای خاصی رویش بود که قطعا مرتفع میشد و پنج یا ۱۰ سال بعد مانند قادری این امکان را داشت که فعالیت کند. ما هیچکدام پاسخگوی بهروز وثوقی و عمر از دست رفتهاش نیستیم و این تلخ است.»
او در واکنش به این پرسش که «اگر بهروز وثوقی در ایران میماند آیا احترامش را نگاه میداشتیم یا به سرنوشت فردین دچار میشد»، گفت: «ما به فردین هم بیاحترامی نکردیم ولی من از اینکه آقای بهروز وثوقی با وجود آنکه در ۴۰ سال گذشته خارج از ایران بوده و این امکان را داشته که نسبت به ایران، حاکمیت و هنرمندانی که در ایران کار میکنند بغض داشته باشد، توهین و فحاشی کند اما این کار را نمیکند. آثار ایران را دنبال میکند و دوستان ما که در ایران فعالیت میکنند به دیدارش میروند، او از آنها استقبال میکند، نشان میدهد که خیلی محترم است و خیلی از او لذت میبرم و از این جهت خیلی برایم محترمتر میشود. بهروز وثوقی ۴۰ سال از عمرش را از دست داد و هیچکس نمیتواند آن را به او بازگرداند، اما اینکه اینقدر صبورانه تحمل کرده و هنوز موضع منطقی نسبت به کشورش و هنرمندان دارد، به او احترام میگذارم و برایم بسیار ارزشمند است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- دبیر شورای صنفی نمایش مطرح کرد: اکران عیدفطر به جای اکران نوروز ۱۴۰۴/ ارائه طرحی برای تغییر قیمت بلیت سینما
- «دایی جان ناپلئون» وفادارانهترین اقتباس سینما است/ هزینه سانسور ادبیات کمتر از سانسور سینما است+ ویدئو
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ از دعوا بر سر اکران ۱۰ فیلم کمدی تا اجبار در دادن یک حق وِتو
- به مناسبت عید سعید فطر؛ شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، بهرام افشاری و هانده اَرچل روی پرده سینماها
- رایزنی برای ادامه اکران چند فیلم در نوروز
- پیشبینی همایون اسعدیان از گیشه فیلمهای جشنواره فجر و اکران نوروزی
- همایون اسعدیان: نمیدانم چرا وزیر ارشاد دوست دارد هر هفته حرف بزند؟/مسئولین شبها مسابقه دارند که فردا چه بگوییم تا مردم بیشتر عصبانی شوند!
- گفتوگوی کیوان کثیریان با همایون اسعدیان و سعید عقیقی در برنامه «خط فرضی»: عدهای دوست ندارند چهره واقعی جامعه را در سینما ببینند/ معاصر بودن از دموکراسی و احترام به حق دیگران میآید
- پاسخ همایون اسعدیان به حاشیههای اکران، بلیت نیمبها و …/ بلیت سینما ۱۰۰ هزار تومان میشود؟
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- «ترانه تارخ»؛ پرترهای از زندگی امین تارخ/ عسگرپور: وجوه آموزشی تارخ فراتر از مرزهای خودمان بود/ اسعدیان: امین تارخ را زود از دست دادیم
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- آخرین وضعیت اکران نوروزی و افزایش قطعی قیمت بلیت
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران