مدیرعامل خانه سینما، گفت: جهان تشنه روابط انسانی موجود در فیلمهای ایرانی است، بنابراین سینمای دفاعمقدس میتواند لطافت روابط انسانی در دوران جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد تا از این راه زبان گویای کشور باشد.
به گزارش ستاد اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، منوچهر شاهسواری؛ مدیرعامل خانه سینما ضمن بازدید از دبیرخانه شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با مهدی عظیمیمیرآبادی دبیر این دوره از جشنواره به گفتوگو نشست.
در این نشست که با هدف ایجاد تعامل و همافزایی متقابل میان خانه سینما و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس برگزار شد، بر لزوم همگرایی و همدلی میان دو نهاد تاکید شد.
در بخشی از این دیدار، شاهسواری که خود تولید آثاری با موضوع دفاع مقدس را در کارنامه دارد، گفت: سینمای انقلاب اسلامی و دفاعمقدس برای رشد و بالندگی بیش از پیش نیازمند درکی متوازن و حضور و همراهی سینماگران از همه طیفها است.
وی با اشاره به نقش مهم سینما در قدرت کشورها، گفت: تمام کشورهای قدرتمند دنیا از ۵+۱ گرفته تا حتی کشورهایی که در سالهای اخیر رشد اقتصادی داشتهاند، همگی در حوزه سینما به دستاوردهای بزرگی رسیدهاند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «ماه وخورشید» افزود: سینما سبب امکان اثرگذاری کشور در محیط پیرامون میشود خاصه در شرایطی که ایران در منطقهای پرچالش قرار گرفته است.
شاهسواری با اشاره به ضرورت توجه به ساختار در تولیدات سینمایی، ادامه داد: محتوا و موضوع آثار سینمایی هرچند ارزشمند، تنها زمانی اثرگذار است که در ساختار مناسب قرار بگیرد. در واقع، محتوا بدون ساختار نمیتواند اثرگذاری داشته باشد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «مزار شریف» با اشاره به اهداف انقلاب اسلامی، یادآور شد: استقلال، آزادی، جمهوری و اسلامی بودن همگی در دفاعمقدس تجلی پیدا کردند بطوری که میتوان جنگتحمیلی را محلی برای تحقق این اهدف دانست.
شاهسواری تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که در زمان جنگ، حیات عادی سینما در آن جریان داشت که این مهم از جامعه نشأت میگرفت. در دهه شصت علیرغم جنگ، در سینما آثار متعددی تولید شد و حتی در ژانر کمدی نیز فیلمهای خوبی اکران شد. علاوه بر آن، سینماگرانی مانند رسول ملاقلیپور نیز آثار اجتماعی با محوریت جنگ ساختند که با اقبال عمومی مواجه شد.
شاهسواری با بیان اینکه جهان تشنه روابط انسانی موجود در فیلمهای ایرانی است، تأکید کرد: آثاری در حوزه سینما میتواند در عرصههای بینالمللی به موفقیت برسد که به روابط انسانی تأکید دارند بنابراین سینمای دفاعمقدس میتواند لطافت روابط انسانی در دوران جنگ تحمیلی را به تصویر بکشد تا از این راه زبان گویای کشور باشد.
مدیرعامل خانه سینما خاطرنشان کرد: دوران دفاعمقدس ظرفیت بسیار زیادی در عرصههای ادبی، فرهنگی و سینمایی دارد که این پتانسیل باید برای افزایش درک نسل جوان از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی مورد استفاده قرار گیرد.
عظیمی: تاکید بر اصول انقلاب و دفاع مقدس، محور اصلی جشنواره مقاومت است
مهدی عظیمیمیرآبادی، دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت نیز در این دیدار با اشاره به اینکه این جشنواره همه شئون مقاومت را در برمیگیرد، گفت: سینمای مقاومت میتواند وجه اشتراک همه سینماگران باشد.
وی با اشاره به نقش مهم مخاطب در گسترش و قدرت سینما، افزود: سینما از سه منظر رسانه، فیلمساز و مخاطب قابل بررسی است که اگر هر یک از این سه وجه نادیده گرفته شود، عملاً کارآیی لازم را ندارد.
دبیر شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با بیان اینکه قدرت سینما به مخاطب آن وابسته است، ادامه داد: جذابیت بصری، کیفیت هنری و محتوا، هر سه باید در ساخت آثار سینمایی مورد توجه باشند و تأکید بر یکی نباید موجب غفلت از دیگری باشد.
عظیمی گفت: سینما امروزه نهتنها یک صنعت، یک رسانه و یا یک هنر بلکه همزمان صنعت، هنر و رسانه است؛ بنابراین برای رسیدن به اثرگذاری باید شمولیت لازم را داشته باشد و در همه ابعاد موفق عمل کند.
در این نشست، همکاریهای مشترک میان خانه سینما و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس با رویکرد همراهی صنوف مختلف سینما مورد تاکید طرفین قرار گرفت.
ابراهیم اصغری؛ مدیر امور تولید، کامران ملکی؛ مدیر امور تشریفات و فوق برنامه و احد میکائیلزاده، معاون ارتباطات و اطلاعرسانی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت، از دیگر حاضران در این جلسه بودند.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت در دو زمان ۳۱ شهریور تا ۶ مهرماه مقارن با هفته دفاع مقدس در بخشهای «مدافعان سلامت»، «جشنواره جشنوارهها» و انتخاب استانیِ بخش «فیلمسازان بسیجی» و یکم تا هفتم آذرماه همزمان با هفته بسیج در بخشهای «سینمای ایران و جهان»، «سیدالشهدای مقاومت»، «روایت قلم»، «نقد و پژوهش تحلیل» و انتخاب برگزیدگان ملی «فیلمسازان بسیجی» به دبیری مهدی عظیمیمیرآبادی به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح برگزار میشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- تصویر منوچهر شاهسواری و بهرام دهقانی، ۲۹ سال پیش
- در نشست خبری جشنواره فیلم فجر مطرح شد؛ جشنواره نباید محل تنبیه کسی قرار گیرد/ سیمرغ اقتباسی باز میگردد؟
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- حمایت انجمن تهیه کنندگان مستقل از تفکیک جشنواره جهانی و ملی فجر
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- واکنش اتحادیه تهیهکنندگان سینما به اظهارات تهیهکننده خالتور
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- خانه سینما از همیشه ضعیفتر شده است
- دومین استعفا در خانه سینما/ محمدعلی نجفی از هیئت مدیره خانه سینما استعفا داد
- رئیس هیات مدیره خانه سینما: شاید استعفا بدهم/ صنفهای تاثیرگذار در هیات مدیره خانه سینما نیستند
- منوچهر شاهسواری استعفا داد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





