سینماسینما، حمیدرضا گرشاسبی
بهرام توکلی چند فیلم از فیلمهای برتر یک دهه اخیر را ساخته است. فیلمهایی چون «پرسه در مه» و «اینجا بدون من» را باید در ۱۰ فیلم نخست این دهه گذاشت. لااقل برای نگارنده که اینطور است. اما «تختی» فیلم نامنسجمی است. فیلمی است که به نظر میرسد نویسندهاش راهی آسان را پیش گرفته برای نوشتن یک فیلمنامه و کارگردانش بیشتر ذوق این را داشته که مهارتهای کارگردانی و فنی خود را بیرون بریزد و یک جور توانایی و تسلط خود را در بازسازی اتمسفر و مود عیان سازد که از این بابت به توفیق هم رسیده است؛ بهخصوص در خانیآباد تهران و کودکیهای تختی، صحنههای جشن و خوشحالی در هلسینکی و استقبال شکوهمند از تختی در بازگشت به ایران. اما اینها ختم به کلیتی جذاب و قابل قبول نمیشوند، چراکه فیلمنامه سبب ساخت یک رشته محکم روایتی نمیشود. غلامرضا تختی چهرهای بسیار آشنا برای ایرانیان است؛ چه اگر در مورد نقطه پایانی زندگیاش حرفها و حدیثهای بسیاری بر زبانهاست و هنوز قطع به یقینی وجود ندارد. از ایرانیان کسی نیست که نقطههای مهم زندگی تختی را نداند. از کودکیِ سرشار با فقرش تا روی سکو رفتنهایش، تا دستگیریهایش، و جوانمردیهایش و دستگیریاش از فقرا، تا آن بویین زهرای معروف و دوره افتادن برای کمک به زلزلهزدگان و تا هتل آتلانتیک و اختلافهایش با همسرش. و حتی رادمردیاش در فشار نیاوردن به حریف زخمی در تشک کشتی. حتی اگر اینها را ندانیم و فرض بگیریم معلمی به دانشآموزانش تحقیقی داده باشد بر زندگی تختی، اولین کاری که این دانشآموز میکند، رجوع به اینترنت و گوگل است برای پیدا کردن آنچه بر این شخصیت گذشته است. نتیجه همین چیزهایی است که ذکرش رفت. و همینها را اگر کنار هم بگذاریم، یا اگر همینها را پشت سرهم بگذاریم، بدون اینکه ملاطی سفت آنها را به هم پیوند دهد، میشود فیلمنامهای که حالا با آن روبهرو هستیم. به گمانم فیلمنامه فیلم «تختی» اینگونه شکل گرفته است؛ سهل و آسان و بدون کانسپت و بیاتکا به چسب لازم و قوی برای وصل کردن نقطههای زندگی شخصیت مرکزی فیلم.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقابل تجارت و واقعیت/ نگاهی به فیلم «روز صفر»
- «روز صفر»؛ مرز باریک صعود و سقوط
- روزگاری رادمردی بود!/ به بهانه بازیهای المپیک با یادی از غلامرضا تختی
- بهرام توکلی سریال «مترجم» را میسازد
- داوران بخش مسابقه ملی جشنواره فیلم کوتاه تهران معرفی شدند
- آغاز داوری/ یادداشت داوران جشنواره فجر خطاب به مخاطبان سینما
- داوران بخش «سودای سیمرغ» جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۳)/ شادی حاجی مشهدی، الناز راسخ
- تهیهکننده «نون خ» تکذیب کرد/ نویسندهای به عوامل تولید این سریال اضافه نشده است
- بهرام توکلی به نویسندگان«نون.خ۳» پیوست
- انتشار نخستین عکس از ساعد سهیلی در «روز صفر»
- حال و روز نزارِ مردمان سرزمینِ تختی/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- شمایل قهرمانی که بازی را به خودش باخت/ نگاهی به فیلم «شهسوار»
- جزئیات آرای ۱۰ چهره موثر سینما در سال ۱۳۹۷ آکادمی سینماسینما/ رتبه نهم: بهرام توکلی
- سعید ملکان «روز صفر» را میسازد/ صدور سه مجوز ساخت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





