بزرگداشت رویا تیموریان در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برگزار می شود.
رویا تیموریان متولد سال ۱۳۳۸ در تهران و همسر مسعود رایگان است. وی لیسانس بازیگری و کارگردانیاش را در سال ۱۳۶۶ از دانشگاه هنر دریافت کرد. فعالیت در رادیو از سال ۱۳۶۰ و فعالیت در تلویزیون را از سال ۱۳۶۲ با مجموعه برده رقصان به کارگردانی ابوالقاسم معارفی آغاز کرد و در سال ۱۳۷۳ با فیلم سینمایی حسرت دیدار وارد عرصه سینما شد. تیموریان با بازی در مجموعه تلویزیونی رعنا به کارگردانی داود میرباقری نوید یک بازیگر با استعداد را داد. وی در سریال های برجسته و موفقی همچون محاکمه، شب دهم، ریحانه، گمشده، مدار صفر درجه به خوبی درخشید.
تیموریان برای بازی در فیلمهای مرد بارانی، قارچ سمی، شیفتگی، گوشواره و زندان زنان نامزد دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر بوده است. وی همچنین بیش از دیگر بازیگران زن کشورمان نامزد دریافت سیمرغ از جشنواره فیلم فجر در ادوار مختلف بوده است. تیموریان علاوه بر این، جایزه بهترین و پرکارترین زن تئاتر در سال های ۷۸ تا ۸۰ را دارد و در بسیاری از نمایشها همچون عروسی خون، معرکه در معرکه، بینوایان، قاتل بیرحم، رویای یک عکس، باغ آلبالو حضور درخشانی داشته است.
این بازیگر کشورمان چندین دوره داوری جشن خانه سینما را بر عهده داشته و علاوه بر آن داور بخش تئاتر فجر در سال ۸۲، داور تئاتر دانشجویی، داور انجمن سینمای جوان، رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران، عضو هیات مدیره خانه سینما (۲ دوره)، عضو هیات موسس خانه تئاتر، داور جشنواره فیلمهای کوتاه، داور جشنواره فیلمهای استانی در صدا و سیما، سه دوره عضویت در کمیته انتخاب فیلم اسکار را بر عهده داشته است.
ازجوایز دیگر این بازیگر می توان به دریافت جایزه برای جشنواره سینمای دفاع مقدس ، جایزه حافظ از دنیای تصویر، تقدیر شده به عنوان بازیگر اول زن در جشنواره فیلم های مستقل، تندیس خانه سینما برای فیلم زندان زنان اشاره کرد.تیموریان همچنین از سال ۱۳۸۰ نشان درجه یک هنری را دارد.
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری محمد حیدری برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





