رخشان بنیاعتماد با اشاره به مستند «توران خانم» گفت: دوران زندگی توران میرهادی برایم جذاب شد.
به گزارش سینماسینما، آیین نمایش مستند «توران خانم» که اختصاص به بانو توران میرهادی دارد، با حضور رخشان بنیاعتماد؛ کارگردان و مجتبی میرتهماسب؛ تهیهکننده اثر، عصر شنبه ۲۰ مرداد در تالار قلم سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.
پس از نمایش فیلم، «رخشان بنیاعتماد» با حضار سخن گفت و افزود: توران میرهادی برای نسل من شخصیت شناخته شدهای است و دوران زندگیاش برایم جذاب شد. این کار، هفتمین اثر در مجموعه «کارستان» است که باید دیده میشد ولی در این وانفسا و شرایط درهم ریخته و به هم ریخته دیده شد.
او تصریح کرد: ابزار کار ما که با آن دغدغهمان و مسئولیت اجتماعیمان را بیان می کنیم همین فیلم ساختن است. این شخصیتها از جمله توران میرهادی، الگوهایی برای همیشه تاریخ هستند. میرهادی سمبل مبارزه و مقاومت است و باید به نیروهای خودمان متکی باشیم و بدانیم که هستیم. جامعهای که از دیدن چهره واقعیاش محروم است، بداند چه الگوهایی دارد.
بنیاعتماد ادامه داد: آنچه در این فیلم ساخته شد و به نمایش درآمد، سالهای آخر زندگی توران خانم بود و طبیعتا نمی توان انتظار داشت که تمام وجوه شخصیت این بانو به نمایش گذاشته شود. زیرا کاراکتر توران خانم چندوجهی است و نمی توان همه ابعاد زندگی اش را به نمایش گذاشت و البته معتقدم هیچ فیلمی وظیفه ندارد به تمام پرسش های تماشاگران خود پاسخ گوید و هدف هم این نبود تا همه اطلاعات زندگی او به مخاطب داده شود.
کارگردان مستند «توران خانم» اضافه کرد: کاش معلمان این سرزمین کتاب های توران خانم را بخوانند و پیشنهاد هم می کنم که جوانان نگاه او را به عنوان یک مادر، پدر و مربی ببینند. لازم است تا نگاه او آموخته و آموزانده شود. تعمدا طوری فیلم را به پایان رساندیم که چیزی که از مرگ او به میان نیاید. می خواستم بسط و توسعه تفکر او در همه جای ایران را نشان دهیم و البته فضای متفاوت شده شورای کتاب کودک پس از مرگ او که هنوز صدایش و نفسش در گوش همه هست. زیرا از نگاه ما، توران خانم هیچ وقت نمی میرد.
«مجتبی میرتهماسب» نیز گفت: برای خود من، توران خانم و شخصیتش مهم بود و ویژگی های قابل تامل او که برای همه ما راهگشا است. حتما اگر این فیلم قبل از انقلاب ساخته می شد، محوریتش مدرسه فرهاد بود و طبیعی است که محوریت این فیلم به شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اختصاص دارد چون زندگی پس از انقلاب توران خانم در اینجا می گذشت. البته سعی کردیم فضای کودکانه اطراف او را نیز نشان دهیم. برای ما، پیگیری و دقت نظر در رفتار اجتماعی او مهم بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- در دهمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد: تاثیر انقلاب دیجیتال بر هنر/ صدای زن، صدای مادر است
- دو فیلم مجتبی میرتهماسب در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران
- تیر خلاص بر هویت صنفی و حرفهای سینما
- اختصاصی سینماسینما/ رخشان بنیاعتماد: هنرمند، مزدور و رعیتِ اربابان پادگانی نیست
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- ایران در جشنواره بینالمللی فیلم هند؛ یک داور و هشت فیلم
- تصویر چهل سال تهران در خانه تهران
- پروژه های «نیویورک ۲۰۲۰» و «پاریس به وقت کرونا» در جشن تصویر سال/ تشریح جزئیات جشن تصویر سال
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه نویسندگان سینماسینما (۶)/ آزاده کفاشی، گلاره محمدی
- اعتراض کانون کارگردانان به صداوسیما
- انتشار نسخه نمایش خانگی فیلم «تورانخانم»
- رخشان بنیاعتماد: “زغال” یک هوای تازه در سینماست
- واکنش هنرمندان سرشناس ایرانی به تحریمهای ترامپ علیه مردم ایران / #نه_به_تحریم_ظالمانه
- به پیشواز دومین اکران اینترنتی فیلم تورانخانم/ یادداشت مشترک رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





