«اهالی سینما از بازگشایی خانه سینما خوشدل بودند، اما کسی یاد سینماهای متروکه و مخروبه تهران نبود، گورستانی عظیم در تهران که فقط یک خیابانش دهها گور سینمایی دارد، اینجا قبرستان گورستان سینمای دنیاست!»
به گزارش سینماسینما، شهرام شهریار در مطلبی با عنوان «گورستان سینما» از وجود یک گورستان تاریخی در این یکی از خیابانهای تاریخی تهران خبر میدهد.
او در مطلب خود اینطور نوشته است؛ «سفرنویس این بار رفته دنبال گورستان سینما، تنها گورستان سینمای دنیا کجاست؟ گورستان سینمای هالیوود! گورستان سینمای بالیوود! نه آدرس گورستان سینما این است. تهران خیابان لالهزار، گورستان سینما با درصد آمونیاک فراوان در روبروی درهایش! گورستانی که یا انبارند یا پفک فروشی، یا بستهاند یا ویرانه، برنامهای هم برای گورستان سینما وجود ندارد.
امروز ۲۱ شهریور «روز ملی سینما»ست، اهالی سینما هم از بازگشایی خانه سینما خوشدل، اما کسی یاد سینماهای متروکه و مخروبه تهران نبود.»

گورستان سینما لاله زار (گراند سینما)
شهریار در ادامهی مطلباش که در سایت سفرنویس منتشر شده آورده است:« از آغاز سلطنت پهلوی اول به تدریج سالنهای سینما تقریباً به شکل امروزی شکل گرفت که نخستین آن «گراندسینما» بود که از تبدیل سالن گراند هتل با ۵۰۰ صندلی به سینما کار خود را با بلیتهای یک، دو و سه قرانی آغاز کرد. در قسمت سه قرانی که به قول امروز لژ سینما محسوب میشد حدود صد صندلی و در درجات پایینتر ۴۰۰ صندلی قرار داشت.
در سال ۱۳۰۸ چند سالن سینما در تهران بنا شد از آن جمله سینما «ایران» در لالهزار و سینما «مایاک» و سینما «سپه» که گنجایش بیش از ۱۱۰۰ نفر را داشت.
وقتی چراغ «خانه سینما» روشن شد، گشتم در محلههای تهران و دنبال سینماهای قدیمی، سینماهایی که بخش فراموش شده خاطره شهر هستند. گشتم به دنبال هویت، گذشته و تاریخ سینمای ایران. اما با یک گورستان عظیم مواجه شدم، گورستانی در این شهر که فقط یک خیابانش دهها گور سینمایی دارد.»

گورستان سینما لاله زار (سینما لاله ، رکس سابق)
این در حالی است که خیابان لالهزار که از دستکم چهار سال گذشته ثبت ملی آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مطرح شده بود، هنوز در هالهای از ابهام است و هیچ خبر جدیدی در این زمینه مطرح نشده است. خیابانی که برنامههای متفاوتی برای آن به عنوان یکی از بافتهای تاریخی و هویتی شهر تهران و یکی از مسیرهای گردشگری در پایتخت تعریف کرده بودند، حتی میخواستند این خیابان را به گذر فرهنگی – تاریخی لالهزار تبدیل کنند. اما هنوز از نخستین قدم آن یعنی ثبت ملی این خیابان تاریخی خبری نیست، چه برسد به دیگر اقدامات و حتی توجه به سینماها و سالنهای تئاتر متروکهی آن.
سینما ونوس (سارا)، سینما رکس (لاله)، سینما خورشید نو، سینما فردوسی، سینما البرز، سینما ایران، سینما مایاک، سینما مرجان، سینما متروپل، سینما کریستال، سینما تابان، سینما فاروس، سینما رودکی، سینما شهرزاد، سینما مترو (سحر)، سینما ملی (رویال پیشین و نادر کنونی) در کوچه ملی را میتوان سینماهای متروکه شدهی تهران در گورستان تاریخی سینماها یعنی خیابان لالهزار نامید.

گورستان سینما لاله زار (سینما تابان)

گورستان سینما لاله زار (سینما خورشید)

گورستان سینما لاله زار (سینما سارا، ونوس سابق)

گورستان سینما لاله زار (سینما جهان)

گورستان سینما لاله زار (سالن سینما البرز ، بدون صندلی)

گورستان سینما لاله زار (صندلی های خاک گرفته سینما رودکی ،متروپول)

گورستان سینما لاله زار (سینما کریستال ، اولین سالن پخش صدای دالبی)

گورستان سینما لاله زار (سالن سینما مترو ،انبار کالا)

گورستان سینما لاله زار (سینما شهرزاد)

گورستان سینما لاله زار (سینما سحر)

گورستان سینما لاله زار (سینما مرجان) برنامه آینده ؟؟!!

گورستان سینما لاله زار (سینما مرجان، مایاک سابق)
اولین فیلم ناطق ایران – دختر لر – در این سینما به نمایش درآمد

اسامی و تلفن سینماهای تهران در زمان رونق لالهزار
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سینمای ایران در آیینه روز ملی؛ مرگ مولف، مهاجرت ستارهها
- یادداشت شیرین ملک مطیعی بر جشن روز سینما؛ دیر آمدی ای نگار سرمست
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- سینماها در روز ملی سینما چقدر فروختند؟
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- نه! امسال هم، «روز ملی سینما» روزی نیست که باید باشد!
- نهمین جلسه شورای صنفی نمایش برگزار شد؛ نیمبها شدن بلیت روز ملی سینما/ سه فیلم در راه سینماها
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





