سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
سومین سری از این مجموعه به شادی حاجی مشهدی و الناز راسخ اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
شادی حاجی مشهدی
۱. جدایی نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۲. قیصر، مسعود کیمیایی
۳. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۴. مسافران، بهرام بیضایی
۵. باشو غریبهای کوچک، بهرام بیضایی
۶. لاک پشتها هم پرواز میکنند، بهمن قبادی
۷. دلشدگان، علی حاتمی
۸. ناصرالدین شاه اکتور سینما، محسن مخملباف
۹. شبهای روشن، فرزاد موتمن
۱۰. هامون، داریوش مهرجویی
درباره جدایی نادر از سیمین
جدایی نادر از سیمین که در عرصه بین المللی نیز برای سینمای ایران افتخارآفرین بوده، درست ترین و دقیق ترین فیلم اصغر فرهادی در پرداخت و کارگردانی است. جهان جاری در آن، مخاطب را بعد از پایان نیز رها نمی کند و به لحاظ فرم روایی و محتوای تامل برانگیزش در حد آثار شاخص و ماندگار سینمایی با سوژه ی تردیدها و قضاوت های انسانی است.
الناز راسخ
۱. اینجا بدون من، بهرام توکلی
۲. در دنیاى تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
۳. برف روى کاجها، پیمان معادی
۴. هامون، داریوش مهرجویی
۵. درباره الى، اصغر فرهادی
۶. جدایى نادر از سیمین، اصغر فرهادی
۷. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۸. اشک سرما، عزیزالله حمیدنژاد
۹. شبهاى روشن، فرزاد موتمن
۱۰. ارتفاع پست، ابراهیم حاتمیکیا
درباره اینجا بدون من
مالیخولیاى حاکم بر سینماى بهرام توکلى و غربت آدم هاى فیلم هاى او همیشه برایم جذاب بوده است. توکلى حتى وقتى فیلم جنگى هم مى سازد (تنگه ابوقریب) باز با همان نگاه و پیچیدگى درونى دست به روایت داستانش مى زند. اما اینجا بدون من در طول تمام این سالها تافته اى جدا بافته از سایر آثارش بوده است. او بارها سعى کرد تا دنیا و آدم هاى این فیلم را به شکل هاى مختلف در دیگر آثارش تکرار کند اما یکتایى کاراکترهاى اینجا بدون من امکان موفقیت دوباره را از وى گرفت.
اینجا بدون من مدهوش سادگى است که تمام کاراکترها، بازیگران و فضاى فیلم را در خود حل کرده است. این سادگى روایت به بازیگران این اجازه را مى دهد که خودِ خودِ خودشان باشند. چه در اشک ریختن، چه در خندیدن، چه در عشق ورزیدن و حتى چه در فرار از زندگى.
مخاطب از همان ابتدا با ورود به دنیاى فیلم با همه ى شخصیت ها همذات پندارى مى کند و همراه آنها در تقلاهایشان اندوهگین مى شود تا در انتها با آرامشى ژرف بر روى کاناپه ى مغز پسته اى بنشیند و خستگى در کند.
توکلى در اینجا بدون من، هم دنیاى سرخورده ى جوان هایى را به نمایش مى گذارد که رویاهایشان به معاش شان گره خورده، هم مادرى که جز خوشبختى دخترش به هیچ نمى اندیشد و هم دخترى که در خلوت عاشق صداى رفیق برادرش شده، عشقى که با وجود ضعف و معلولیتش به او شجاعت سخن گفتن مى دهد.
و در آخر آنکه از نظر نگارنده بزرگترین دلیل موفقیت این اثر، بهره جستن از تمام عناصر دراماتیک به یک میزان است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
آخرین ها
- مرگهای سینمایی در سال ۲۰۲۴؛ فقدان آلن دلون، دونالد ساترلند، مگی اسمیت و چند چهره دیگر
- سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری مطرح کرد؛ ترانه علیدوستی ممنوع از پرواز نیست
- فوت آنگوس مکاینز/ بازیگر «جنگ ستارگان: یک امید جدید» درگذشت
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- برگزاری سومین دوره فراخوان جایزه همراه اول برای پایاننامههای برتر در حوزه مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ معرفی هیات انتخاب یک بخش و اعلام آثار نهایی دو بخش
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- استوری رضا کیانیان درباره وضعیت استادیوم آزادی
- توسط انجمن جلوههای ویژه آمریکا؛ تجلیل از کارگردان و بازیگر ژاپنی برای جلوههای ویژه سینمایی
- تاریخسازی محصول یونیورسال/ «شرور»؛ پرفروشترین فیلم اقتباسی از نمایشهای تئاتر برادوی
- مهران مدیری و الناز شاکردوست در فیلم جدید هاتف علیمردانی
- معرفی آثار راه یافته به یک بخش و هیئت انتخاب دو بخش از جشنواره تئاتر فجر
- ویدیو/ واکنش هنرمندان و نویسندگان نسبت به توهین به مزار غلامحسین ساعدی
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- فوت سازنده کمدیهای موفق دهه ۸۰و ۹۰؛ چارلز شایر درگذشت
- نمایش و بررسی فیلم «عکس» در سینما اندیشه
- بازار بازیگر حباب دارد؛ مقصر دستمزد نجومیِ تعدادی از هنرمندان پلتفرمها هستند؟
- لطفا از نردبان «فسیل» بالا نروید
- گزارش گیشه سینماها؛ بیش از ۵۳ میلیارد سهم فروش فیلمها در هفته گذشته
- ناگفته های سینما از زبان یک روحانی که با نقد فیلم تبلیغ دین می کند/حاج آقا؛ دوربین؛ حرکت
- مهدی فرجی اعلام کرد: اسامی هیات دوران و رشته های جشنواره نمایش خانگی «دیدار»
- جشنواره تئاتر فجر؛ اعلام آثار بخش دیگرگونههای اجرایی و نامزدهای بخش نمایشنامه نویسی
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- برای سومین بار طی امسال بلیت کنسرت گران شد/ کنسرت؛ کالایی لوکس و در انحصار قشری خاص
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- با بازی تام کروز؛ فیلم بعدی ایناریتو ۲ سال دیگر اکران میشود
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه