سینماسینما: در آستانه روز ملی سینما، نویسندگان سایت سینماسینما آثار برتر منتخب خود در سینمای ایران را معرفی میکنند.
نویسندگان سینماسینما ۱۰ فیلم منتخب خود از بین فیلمهای تاریخ سینمای ایران را معرفی کردهاند و برای اولین انتخاب خود شرح کوتاهی نوشتهاند.
ششمین سری از این مجموعه به آزاده کفاشی و گلاره محمدی اختصاص دارد که در زیر میخوانید:
آزاده کفاشی
۱. گزارش، عباس کیارستمی
۲. ناخدا خورشید، ناصر تقوایی
۳. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۴. خشت و آینه، ابراهیم گلستان
۵. گاو داریوش مهرجویی
۶. طعم گیلاس، عباس کیارستمی
۷. در دنیای تو ساعت چند است؟، صفی یزدانیان
۸. مسافران، بهرام بیضایی
۹. سوتهدلان، علی حاتمی
۱۰. اجارهنشینها، داریوش مهرجویی
درباره گزارش
«گزارش» به مخاطب خود این فرصت را می دهد که بدون پیشداوری و قضاوت و افتادن در بازی احساسات، با آنچه که روی میدهد مواجه شود. در یک روز تعطیل، که ظاهرا صلح موقتی برقرار است، زن و شوهر قرار است برای گشت و گذار به آبعلی بروند که سری هم به کاموا فروشی می زنند. اعظم معطل می کند و فیروزکوهی که جای پارک خود را به دیگری داده؛ مجبور به حرکت می شود. با ماشینی که روشن نمی شود که باز هم یادآور مشکلات اقتصادی زندگی کارمندی اوست. دوربین هم دردسرهای فیروزکوهی را به تصویر می کشد. هم درماندگی و عصبانیت اعظم را وقتی در خیابان سرگردان و کلافه ست و ماشینی هم جلوی پایش ترمز می زند. وقتی سرانجام اعظم سوار ماشین می شود، دعوایشان به اوج می رسد. دعوایی که با کلافگی هر دویشان از آنچه که پیش آمده و تمام مشکلات اقتصادی که دارند ناگزیر است. در این نما، دوربین یک در میان بین اعظم و فیروزکوهی حرکت میکند تا یک طرف دعوا را نگرفته باشد و فقط یک بار تصویر گریه بچه را ثبت می کند. کیارستمی از کنار هم چیدن تمام جزئیات در کنار هم، همین ناگزیری را به تصویر می کشد. هر چند تنش در این سکانس و آن سکانس قهر اعظم از خانه بسیار بالا و حتی نفس گیر است، ولی قصد کارگردان این نبوده که تماشاگر را احساساتی کند تا برای کسی دل بسوزاند یا حتی قادر باشد در این میان طرف زن یا مرد را بگیرد و حق را به او بدهد. دعوایی که بهانهاش یک اتفاق ساده روزمره است، تصویر غریب و ناآشنایی برای بیننده نیست.
گلاره محمدی
۱. زیر پوست شهر، رخشان بنی اعتماد
۲. باشو غریبه کوچک، بهرام بیضایی
۳. درباره الی، اصغر فرهادی
۴. اجاره نشینها، داریوش مهرجویی
۵. خانه دوست کجاست؟، عباس کیارستمی
۶. دونده، امیر نادری
۷. مادر، علی حاتمی
۸. کلوزآپ، عباس کیارستمی
۹. پرده آخر، واروژ کریم مسیحی
۱۰. گوزنها، مسعود کیمیایی
درباره زیر پوست شهر
سینمای ایران در دوران پرشور دهه هفتاد و پس از انتخاب سید محمد خاتمی بعنوان رئیس جمهور، روزهای کم نظیری را تجربه کرد. «زیر پوست شهر» جانی تازه به سینمای اجتماعی بخشید و هنوز پس از دو دهه از ساخته شدنش زنده است، نفس میکشد و تحت تاثیر قرار می دهد.
حکایت آن همه شوری که از روزنه های کوچک امید به وجود آمد در نماینده ای از نسل جوان با بازی ابراهیم شیبانی مشهود است. محمدرضا فروتن نمادِ رفتن و نرسیدن است و طوبی نام مستعار تمام مادران ایران است که دلی پردرد دارند و دم برنمی آورند.
رخشان بنی اعتماد با تکیه بر مستندسازی که همواره از دغدغه هایش بوده و هست، شمایل چند نسل و تصویر ماندگاری از یک دوران را در «زیر پوست شهر» ثبت کرده که می توان از آن به عنوان یکی از مهم ترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران یاد کرد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش