کانون فیلم و عکس دانشگاه صنعتی اصفهان در بیانیه ای از مخالفت با اکران «مجبوریم» در این دانشگاه خبر داد.
به گزارش سینماسینما، در بخش های از این بیانیه آمده است : «بسم الله الرحمن الرحیم
ان الله عزّ و جلّ لمیبعثنی معنّفاً ولکن بعثنی مّعلماً و میسراً .
خداوند مرا مبعوث نکرد که با زور با مردم رفتار کنم بلکه برانگیخت تا معلّم و آسانگیر برای آنها باشم.
رسول اکرم (ص)
پس از مدتها مصایب دوری از فضای دانشگاه و فعالیتهای حضوری فرهنگی توسط دانشجویان، به امید ایجاد فضای زنده و بانشاط فرهنگی در دانشگاه صنعتی اصفهان آستینها را بالا زدیم تا به فعالیتهای کانون فرهنگی فیلم و عکس جانی تازه ببخشیم. تازه ترین اقدام کانون که برای دانشگاهیان عزیز برنامه ریزی کرده بودیم اکران فیلم مجبوریم اثر رضا درمیشیان بود که با مجوز وزارت ارشاد جمهوری اسلامی در سینماهای کشور در حال اکران است و از آنجا که نقدها و گفتوگوها پیرامون آن هم زیاد بود بر آن شدیم تا اکران را با حضور عوامل فیلم و سپردن تریبون نقد به مخالفان و موافقان آن، به فرصتی برای گفتوشنود و تضارب افکار تبدیل کنیم. درست همان چیزی که از یک فضای دانشگاهی انتظار میرفت.
بعد از همه تلاشها برای گفتوگو و مشورت با رییس دانشگاه، با ایشان دیدار و درباره ضرورت اکران و نقد فیلم در فضای دانشگاهی صحبت کردیم. اما شوربختانه بازتاب نگاه ایشان درباره این فعالیت عادی کانون فیلم و عکس (که نمونه های آن در همه ادوار وجود داشته است) ما را در بهت و شگفتی فرو برده. ایشان بدون آنکه حتی نظر معاون فرهنگی-اجتماعی و مدیران منصوب خود در حوزه مرتبط را جویا شوند تنها با جستجو در اینترنت و خواندن چند سطر تحلیل سطحی درباره فیلم، با بیان جملاتی کاملا سلیقهای با برگزاری این اکران و نقد و بررسی مخالفت کردند.
در همه ادوار فعالین فرهنگی-دانشجویی با موانع و مشکلات همزاد بودهاند، اما این برخوردهای جدید از سمت مسئولین جدید دانشگاه در نوع خود متفاوت و جالباند.
سوال فعالان فرهنگی دانشگاه این است که آیا دانشگاه صنعتی اصفهان جزیرهای جدا از فضای جامعه ایران است که فیلمی که مجوز اکران از وزارت ارشاد، تحت قوانین جمهوری اسلامی را دریافت کرده است از نظر رییس دانشگاه غیر قابل اکران است؟ بهتر است رییس محترم دانشگاه و مدیران فرهنگی یکبار برای همیشه شفاف و صریح نظرات خود را درباره فعالیت در دانشگاه و ایجاد فضای نشاط و نقد بیان فرمایند تا تکلیف فعالان هم در این باره روشن شده و بدانند از این مدیران در چه سطحی باید انتظار داشته باشند.
گویا رییس محترم دانشگاه قصد دارند با ایزوله کردن دانشگاه از فضای جامعه و پنهان کردن مشکلات، اذهان دانشجویان را از واقعیات جاری جامعه دور نگه داشته، با این خیال خام که دانشجویان راهی برای درک و فهم اوضاع پیرامون خود به جز کانالهای مورد علاقه این مدیران ندارند.
این جریان فکری که اکنون با برپایی اکران یک فیلم چنین برخورد تنگ نظرانهای می کند تصور می کند با ایجاد چنین محدودیتهایی می تواند اندیشیدن و نگاه نقادانه را نیز از دانشجویان دریغ کند. باید به ایشان گفت بسیار بوده اند کسانی که پیش از شما با چنین نگاهی علیه دید باز فرهنگی قد علم کردند ولی جامعه و دانشگاه هیچگاه چنین تنگ نظری را برنتافته و راه خود را برای به چالش کشیدن مسائل فکری و فرهنگی در جامعه یافته است.
کانون فیلم و عکس دانشگاه صنعتی اصفهان این منش و مسلک در مواجهه با فعالیتهای فرهنگی دانشجویان را به شدت محکوم می کند و آن را مخل جریان آزاد اندیشی و فعالیت فرهنگی در دانشگاه می داند.
این نوشتار در اصل دردنامهایست از سوی کانون فیلم و عکس تا به گوش دانشجویان برساند که فعالیت این کانون و به طور حتم دیگر کانونهای فرهنگی دانشگاه با چه موانع و مشکلاتی روبهروست و ادامه این برخوردهای کوتهبینانه و تنگنظرانه باعث ایجاد حس سرخوردگی و یأس در افکار جمع کثیری از فعالین فرهنگی-دانشجویی شده و عملا تعطیلی بخش فرهنگی-اجتماعی دانشگاه را در پی دارد.
نتیجهای که شاید خوشایند برخی افراد نیز باشد.»
فیلم سینمایی مجبوریم به کارگردانی رضا درمیشیان با بازی فاطمه معتمدآریا ،نگار جواهریان پارسا پیروزفر، پردیس احمدیه و بهمن فرمان آرا این روزها بر پرده سینماهاست.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جایزه حقوق بشر هامبورگ ۲۰۲۲ برای «مجبوریم»
- «سگ بند» و «انفرادی» همچنان در صدر فروش/ گیشه سینما سردتر میشود؟
- فروش میلیاردی فیلمها، در حالیکه هنوز هیچ کدام یک میلیون مخاطب نداشتهاند
- «مجبوریم» از چهارشنبه اکران میشود/ تشکیل شورای صنفی جدید تا یکشنبه
- نمایش آثاری که در ایران اکران نداشتهاند/ آثار سینمایی هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ اعلام شد
- «مجبوریم» بهترین فیلم از نگاه مخاطبان جشنواره وزول شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- «مجبوریم» در فستیوال فیلم «بنگلور» به نمایش در میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





