
رضاسخایی سینماگر به بهانه سخنان اخیر رائفی پور یادداشتی در اختیار سینماسینما قرار داده است .
به گزارش سینماسینما ، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است :
بنام خدا.
( سخنران خلاف گفتارش رفتار نمیکند)
چند روزی است که به واسطه توییت یک سخنران و توهین مستقیم به سینماگران اهالی سینما به آن واکنش نشان دادهاند و همین موجب شدهاست که این فرد نیز پاسخ جدیدی بدهد.
درابتدا باید مقداری تأمل کرد و از خودمان سوال کنیم آیا تا ده سال قبل افراد میتوانستند خیلی راحت به یک حرفه و کارکنان آن توهین کنند ؟ ولی از زمانیکه سینماگران تصمیم گرفتند بزرگانِ حرفه خودشان را تخریب کنند و حتی موجب خانهنشینی یا هجرت آنان بشوند؛ اهالی جامعه کمکم برایشان این اتفاق عادی شد و هرچه دلشان خواست گفتند.
برخوردی که با بهرام بیضایی در سینما فلسطین انجام داده ایم را ( در زمان نمایش فیلم وقتی همه خوابیم ) فراموش نکنیم، و در ادامه رفتاری که با اصغر فرهادی و حتی داریوش مهرجویی داشته ایم را فراموش نکنیم، حرمت امامزاده را متولیان آن نگه میدارند ، نقد یک فیلم و یک اثر با تخریب صاحب اثر تعاریفش فرق دارد.
سینما و هر شغلی هنگامیکه بی بزرگتر شود قطعا هر فردی میتواند به آن تعرض و توهین بکند.
اگر در تمام این سالها تلاشمان برای تصویب قوانین درست در امور صنفی بود و با هر فرد حرفه ای که تخلفی کرده است برخورد میکردیم و برخی از مسئولین صنوف جای نگرانی از یک جنبش به فکر چاره اندیشی و قانونگذاری بودند یقینن هر شخصی که صاحب یک تریبون بود به خودش اجازه توهین به یک جماعت چند هزار نفری را نمیداد و آنگاه میتوانستیم پاسخ دهیم خطای چند نفر را پای یک جماعت نمیگذارند چونکه در برخی از مشاغل تاثیر گذار مملکت افراد خطاکار زیادی وجود دارند ولاغیر دادگاه ویژه روحانیت و نیروهای مسلح نیز وجود نداشت.
ما اهالی سینما مدعی هستیم که جامعه را میشناسیم و هوش و دغدغهمندیمان در خیلی مواقع بیشتر از برخی مسئولین است و مدام در حال انتقاد به آنها هستیم پس چگونه متوجه نشدیم در شرایط کنونی جامعه در مقابل توهین نباید توهین کرد؟ چونکه دقیقن این رفتار خواسته مخالفان و دشمننان این سرزمین است.
چهل و چهار سال است که این مملکت تحت هزارگونه فشار ،تحریم و تعرض قرار گرفتهاست و دشمنان آن نتوانستهاند اهداف خودشان را پیش ببرند ولی اخیراً طرحی جدید ریختهاند و با چندقطبی کردن جامعه تلاش دارند یک مملکت را به جان هم بیندازند حالا باید از این فرد سخنران که خودش را مدعی مسائل امنیتی هم میداند سؤال کرد چگونه با گفتن یک جمله و توهین به یک قشر و با ادامه دادن به آن موجب شروع یک دوقطبیسازی جدید در جامعه شده ؟ آیا ناآگاهانه رفتار کرده است ؟
اگر رفتار ایشان از روی جهل بوده لطفن دیگر مدعی خیلی از مسائل نباشد.
اگر این شخص به تعاریف رهبر انقلاب از سینماگران و سینما رجوع کند بیشتر متوجه اشتباه خودش خواهد شد.
این فرد سخنران که مدعی فرهنگ مهدویت است آیا نمیداند مهدویت با دوقطبیسازی شکل نخواهد گرفت بلکه نیاز به آماده سازی دارد .
آمادهسازی یعنی تبلیغ صداقت، شفافیت، انسانیت و مبارزه با ظلم ، ایشان اگر سینمای ایران را مرور کند متوجه خواهد شد تأثیری که خیلی از فیلم های ایرانی در این امور بر مردم گذاشته چندین برابر از سخنرانیهای این فرد بوده است.
امیدوارم ناراحتی این سخنران از توانمندی رقیب تاثیرگذارش نباشد چونکه منجی عالم نیاز به سربازان موثر دارد نه مخرب.
روی خوب است و کمالِ هنر و دامنِ پاک
لاجرم همت پاکان دو عالم با اوست
رضا سخایی
سینماگر ، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه نمایش «ضابط» صادر شد
- نامه یک دستیار کارگردان به همایون اسعدیان/ به ماجرای فساد در سینما، پلتفرم و تلویزیون، کلانتر نگاه کنید
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- سینمای استراتژیک به استراتژی سینما تبدیل شود
- «پایتخت» جدید، فرصت نو برای سیما
- حکومت اول ما سینماست
- هنرمندان باید بیاثر شوند/ توهین به سلبریتیها برای دیده شدن بیشتر
- واکنش تند سینماگران به توئیت توهینآمیز علیاکبر رائفیپور
- اختصاصی سینماسینما / اعتراض بازیگر «جنابعالی» به توقیف این سریال
- رییس سازمان سینمایی می تواند با پیشنهاد صنوف سینمایی انتخاب شود
- خانه سینما از کاندیداها درخواست کند تا برنامه های خود را درباره سینما اعلام کنند
- یادداشت یک دستیار کارگردان و برنامهریز سینما خطاب به شهاب حسینی
- جشنواره به بهانه سینماست نه سینما به بهانه جشنواره/یادداشتی از رضا سخایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





