پس از اقبال بیسابقه مردم از فیلمهای به نمایش درآمده در نوروز و موفقیت چشمگیر سینمای ایران، در روزهای اخیر برخی تحرکات برای جلوگیری از استمرار این موفقیت آغاز شده است؛ اتفاقی که به نظر میرسد، میتواند در هفتهها و ماههای پیش روی با برگزاری تجمع علیه برخی فیلمها در مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمود عینی بیابد.
به گزارش «تابناک»، فروش ۲۵ میلیارد تومانی سینمای ایران در کمتر از یک ماه، شگفتی مستمری است که همچنان که در حال وقوع است و رقم کلی فروش تا انتهای فروردین سال ۹۵ به اندازه نیمی از فروش سال ۹۳ خواهد شد که به خوبی سطح استقبال تماشاگران و تصمیم مردم ایران برای سینما رفتن را آشکار میسازد!
این استقبال که برخی تصور میکردند در هفتههای پس از تعطیلات نوروزی فروش کند، اما همچنان استمرار دارد. دورنمای فروش سینمای ایران متغیر شده و نمیتوان پیشبینی کرد تا پایان سال شاهد ثبت چه رکوردی در سینمای ایران باشیم، ولی بدون شک میزان بلیت فروشی گیشههای سینما تا انتهای سال، دوازده رقمی خواهد شد.
در این میان، کمدیها سهم اصلی را از فروش داشتهاند و دو فیلم «من سالوادور نیستم» و «پنجاه کیلو آلبالو» به رغم آنکه کمدیهای فاخر و خاصی نیستند، حدود هفده میلیارد از کل فروش نوروزی و چهار فیلم بعدی، حدود هشت میلیارد بلیت فروشی را به خود اختصاص دادهاند و این رقم نیز همچنان در حال بزرگ شدن است و ظاهراً مردم همه فیلمهای روی پرده را به نوبت میبینند.
شرایط به گونهای شده که بلیتهای جمعه گذشته (۲۷ فروردین) از روز چهارشنبه به فروش رفته بود و سینما رفتن یک تفریح در لحظه نیست و به مدد سالنهای پر باید برای تماشای فیلمها از قبل برنامه ریزی کرد. نکته قابل تأمل اینکه تقریباً همه سالنهای سینما چنین وضعیتی دارند و این سطح از اقبال متوجه یک ناحیه جغرافیایی نیست.
همزمان با این موفقیت بیسابقه که به همه فعالان در سینمای ایران با هر نگرشی کمک میکند و از مانی حقیقی تا ابراهیم حاتمیکیا را منتفع میسازد، پالسهایی در فضای رسانهای دریافت میشود که نشان از تلاش برای توقف این ریتم تند فروش فیلمها و اقبال افکارعمومی به سینمای ایران است؛ تلاشهایی که ممکن است در هفتههای بعد با سیل نقدها در برخی رسانهها درباره برخی فیلمهای روی پرده آغاز شود و با شدت گیری نقد درباره تعداد قابل توجهی از فیلمها در طول سال جاری استمرار داشته باشد.
کوشش برای واداشتن حوزه هنری به عدم نمایش برخی فیلمها در سالنهای پرتعدادش، از دیگر اقداماتی است که در گذشته رخ داده و بعید نیست در راستای کند کردن ریتم فروش سینمای ایران در سال آینده، این اتفاق دوباره تکرار و در واقع فضای آرام سینمای ایران بدین طریق دستخوش حواشی تکراری برای دلزده کردن تماشاگران شود.
با این حال آنچه از سایر اقدامات تکراری، ممکن الوقوعتر است، تجمع تازه علیه سینما مقابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ اتفاقی که در نوشتهها و رفتارهای اخیر برخی گروهها ظرفیت بالقوهاش مستتر است و بعید نیست بار دیگر گروهی نقدهایشان را چهره به چهره در بهارستان بیان کنند و سینما مجدداً به حاشیه برود.
با وجود این، تصور میشود اگر نقد دلسوزانه وجود دارد، باید متکی بر دلایل منطقی و قابل پذیرش برای عموم مردم ایران در قالب نوشتار مطرح شود و به جای نگاه نفی و سلبی، دارای رویکرد مصلحانه باشد. در همین راستا، هر گونه تلاش برای بر هم زدن نظم اکران چندان با منطق سازگاری ندارد و نمیتواند چندان دلسوزانه تلقی شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت





