درطول سال ها، سینما ابزاری برای تبلیغ یک مقصد بوده و می تواند تماشاگران زیادی را برای سفر به آن منطقه ترغیب کند و از سویی انتقال دهنده فرهنگ، آداب و رسوم آن مکان باشد. این ایده روشن است که فیلم ها تاثیر قابل توجهی بر صنعت گردشگری خواهند داشت و نه تنها انگیزه بازدید از یک مکان را ایجاد می کنند بلکه تصویری را نیز خلق کرده یا می سازند.
گردشگری ناشی از فیلم، امروزه ثابت شده که یک روند نوظهور است که به طور فزاینده ای در حال گسترش است و می تواند تاثیرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی مختلفی بر مقاصد گردشگری داشته باشد.
گردشگری سینمایی
این شاخه از گردشگری، پدیده ای رو به رشد است که در راستای رشد صنعت گردشگری و افزایش مسافران بین المللی فعالیت می کند. گردشگری فیلم به دنبال بررسی آثار فیلم و تولیدات تلویزیونی در تصمیم گیری های مسافران در انتخاب مقصد است. مردم از فیلم ها، مستندها، برنامه های تلویزیونی و آگهی های بازرگانی الهام می گیرند و برای دیدن مکان هایی که در محتوای تولیدی سینما می بینند، سفر می کنند. گردشگری فیلم وسیله ای عالی برای بازاریابی مقصد است و فرصت هایی برای توسعه صنعت گردشگری یک محل مانند تورهای گردشگری یا موزه های فیلم ایجاد می کند.
فیلم ها مدت ها است قابلیت این را دارند که حتی معمولی ترین مکان ها را به موضوع فوق العاده خاص، مهم و البته سینمایی تبدیل کنند. فیلم می تواند یکی از بزرگترین تقویت کننده های صنعت گردشگری محلی باشد. همچنین بارها و بارها این قضیه ثابت شده که در زمان تولید فیلمی در یک مکان، نه تنها روند ساخت فیلم آثار اقتصادی مثبتی بر منطقه می گذارد، بلکه پس از انتشار فیلم نیز، صنعتی تحت عنوان «گردشگری سینمایی» یا «گردشگری فیلم» می تواند تاثیر مهمی روی آن مکان داشته باشد.جذابیت یک مقصد گردشگری از چندین عنصر مادی و غیرمادی ناشی می شود. سینما هم کانال ارتباطی توریستی است و هم بازار هدف را برای یک مقصد فراهم می کند.
تقویت ارزش های فرهنگی مقاصد، معرفی میراث ملموس و ناملموس مقاصد گردشگری، انتخاب مقاصد گردشگری مبنی بر اهداف موردنظر گردشگران و تقویت رقابت پذیری مقاصد از جمله اثرات گردشگری فیلم است.
این امر نشان می دهد، فیلم ها به مردم انگیزه می دهند تا به مقصدی که به نمایش درآمده است، سفر کنند. گردشگری فیلم، راهی موثر برای بازاریابی یک مقصد و همچنین ارائه فرصت هایی برای توسعه محصولات جدید مانند موزه های فیلم، تورهای گردشگری و همچنین نمایش ظرفیت ها و جاذبه های موجود مقاصد گردشگری در ارتباط با فیلم بوده و نیز باعث تصویرسازی مثبت و تبلیغ سایت گردشگری می شود.
ظهور یک منطقه خاص در یک فیلم می تواند تاثیر زیادی بر تعداد بازدیدکنندگان یک مکان موجود داشته باشد و نوع جدیدی از گردشگری را در منطقه ایجاد کرده و اقتصاد محلی را تقویت کند. به طور متوسط، یک فیلم می تواند گردشگری و درآمد را تقریبا ۳۱ درصد افزایش دهد.
گردشگری سینمایی می تواند شکل جدیدی از منظر فرهنگی باشد. با گذشت زمان، جذابیت مقاصد افزایش یافته و از پیش فرضی که فیلم ها برای تماشاگران به تصویر می کشند، تغییر می یابد. همچنین می توان دریافت که گردشگری سینمایی با نوستالژی و هویت مرتبط است. در واقع، بسیاری از مکان های میراثی که به عنوان مکان فیلم عمل می کنند پس از اکران فیلم محبوبیت پیدا خواهند کرد؛ زیرا این مکان ها از طریق روایت فیلم معنای خاصی پیدا می کند و فیلم می تواند تصویر مقصد را بهبود و ارتقا بخشد.
سازمان جهانی گردشگری با همکاری سایت اینترنتی نتفلیکس به نقش فیلم و سریال به عنوان محرک برای گردشگری و وابستگی فرهنگی پرداخته تا مزایای بالقوه مقاصد گردشگری را در قالب فیلم به معرض نمایش درآورد.
با توجه به مباحث مطرح شده، گردشگری فیلم تاثیر مثبتی بر یک مقصد می گذارد و با استفاده از فناوری های روز، تجربیات جدیدی را برای مسافران ایجاد می کند و در عین حال باعث تحریک گردشگری محلی، احیای مقاصد در معرض خطر و رونق اقتصادی یک کشور خواهد شد و همچنین ابزار مناسبی برای بازاریابی مقصد بوده و فرصت هایی را برای توسعه محصولات گردشگری، کارآفرینی و کسب و کار برای صنعت گردشگری ایجاد می کند
روزنامه ایران

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون