کیانوش عیاری با ابراز امیدواری از اینکه سینمای ایران فیلم «کاناپه» را نمایش دهد، گفت: این فیلم بدون پرداختن به سیاهیها، امروزِ ایران است و من آن را برای مردم ساختهام.
به گزارش سینماسینما، این کارگردان سینما که ۶ سال پس از توقیف «خانه پدری»اش فیلمی جدید را با نام «کاناپه» ساخته است، به نظر میرسد بار دیگر به سدِ شورای پروانهی نمایش خورده و فیلمش در اولین گام از حضور در جشنواره فیلم فجر بازماند؛ آن هم بازماندنی که دبیر جشنواره به صراحت اعلام کرد، «مراجع بالاتری باید دربارهی آن تصمیمگیری کنند.»
عیاری که فیلم «کاناپه»اش به واسطهی حضور بازیگران زن با کلاهگیس در خانهی خود و نزد محارمشان با حاشیههایی همراه بوده و در صدر اخبار سینمایی هفتهی قبل قرار داشت، در گفتوگویی با ایسنا، به پرسشهایی دربارهی ساخت فیلمی که از ابتدا میدانست برای نمایش عمومی با مشکل روبهرو میشود پاسخ داد.
«کاناپه» فیلمی تلخ بدون پرداختن به سیاهیها
او ابتدا با اشاره به برخی توصیفها یا اطلاعاتی که مبنی بر کمدی بودن فیلمش مطرح شده است، گفت: «کاناپه» را به خاطر موضوعی که دارد یک فیلم تلخ میدانم اما یکی نوع تلخی که در آن طنزی وجود دارد که ممکن است در زندگی همهی ما و در شرایط سخت و ناگوار پیش آید. اصلا بهتر است اینطور بگویم که به نظرم «کاناپه»، امروز ایران است ولی قرار نیست به سیاهیها بپردازد و فقر را نشان دهد و اهمیت فیلم «کاناپه» دقیقا در همین نکته است.
عیاری که این روزها و پس از پذیرفته نشدن فیلماش در جشنواره مشفول تدوین آن است، اضافه کرد: در روزهای گذشته همهی بحثها درباره «کاناپه» به حجاب و کلاهگیس برمیگردد، در حالی که وقتی فیلمی بتواند با جادوی سینما تماشاگر را با داستان همراه کند، طبیعی است که مسالهای مثل مو و حجاب بعد از مدتی اصلا دیگر دیده نمیشود و فقط همان دقایق اولیه است که برای مخاطب شوک و هیجان به همراه دارد، بعد دیگر عادی میشود.
«کاناپه» را برای مردم ساختهام
وی ادامه داد: من نمیتوانم تصور کنم که تماشاگر بیش از شوک اولیه درگیر مسالهی حجاب شود، چون آن وقت فیلم از دست میرود. من به «کاناپه» علاقهمندم، چون بدون کوچکترین گرهافکنی در راستای درامسازی موضوعی را مطرح میکند و مطمئن هستم تماشاگر عادی را هم دچار خستگی و دلزدگی نمیکند. تاکیدم بر تماشاگر عادی هم به این دلیل است که یک تماشاگر حرفهای سینما مثل شما که از اهالی رسانه در حوزهی سینما هستید، با تماشاگری که در سلیقهاش فیلمهای پرفروش با سطح کیفی پایین میگنجد، تفاوت دارد و من تاکید میکنم که این فیلم را برای مردم ساختهام.
عیاری خاطرنشان کرد: میدانم که مسالهی حجاب و حاشیهی پیش آمده تماشاگران زیادی را در صورت اکران «کاناپه» به سینما میکشاند، اما خود فیلم هم این قابلیت را دارد که مردم را با داستان کاملا درگیر کند. همانطور که فیلمهای قبلی من نیز مثل «آن سوی آتش» و «بودن یا نبودن» را هم بدون گرهافکنی خاصی ساختم و مخاطب خود را پیدا کردند.
او یاداور شد که هر دو فیلم اشاره شده پس از مدت بسیار کوتاه چند روزه از ادامهی اکران بازماندند در حالی که وقتی فیلم «آن سوی آتش» در هفتمین روز اکران از پردهی سینما پایین کشیده میشد، مدیر سینما آزادی به عیاری پیغام فرستاد که «کاری کن تا نمایش فیلم ادامه داشته باشد، چون مردم تازه با آن اخت شدهاند و استقبال از فیلم خوب است.»
تحریف از «تنوره دیو» تا «خانه پدری»
وی در پاسخ به اینکه «آیا تاکید شما بر مخاطب عادی باعث شد که در این فیلم سراغ استفاده از کلاهگیس بروید تا همه چیز مثل زندگی عادی باشد، آن هم در شرایطی که میدانستید در اکران به مشکل میخورید؟ » اظهار کرد: قطعا همینطور است. من از اولین فیلمی که ساختم یعنی «تنوره دیو» به این فکر میکردم که چطور ممکن است در یک فیلم رئالیستی این موضوع را اعمال کرد. در آنجا فرزانه کابلی نقش یک زن روستایی را بازی میکرد و من او را در خانهای نشان دادم که برادر همسرش نیز در آنجا زندگی میکند و به همین دلیل طبیعی بود که بیحجاب نباشد.
او افزود: پس از آن در «شبح کژدم» برای اینکه منیژه آقایی بیحجاب نباشد سکانسهای او را بیرون از خانه قرار دادم و فقط در یک صحنه با جهانگیر الماسی در خانه بود که آن صحنه را هم طوری چیدم که به دلیل دعوا و دلخوری مدت زمان کمی با هم باشند و اصلا فرصت درآوردن روسری برای بازیگر زن که تازه از بیرون به خانه آمده بود نباشد. در «آن سوی آتش» هم عاطفه رضوی نقش یک دختر عشایر عرب را بازی میکرد و من او را مدام بیرون از خانه و در حالیکه شیر و ماست میفروخت تصویر کردم، اما بعد از آن با خودم فکر کردم یک بار جستی ملخک، دو بار جستی ملخک، تا کجا قرار است این روند ادامه داشته باشد؟ و همین شد که از فیلم بعدی دروغ یا بهتر بگویم تحریف، شروع شد.
کیانوش عیاری ادامه داد: به این ترتیب در فیلم «روز باشکوه» تا فیلم آخرم که «خانه پدری» بود این ماجرا ادامه پیدا کرد. هر چند در «خانه پدری» زمانی که مینا ساداتی به خانه میرسد شرایط ساختمان به گونهای است که زندگی در آن جریان ندارد و احتیاجی به تصویر زن بدون حجاب در خانه نیست، اما در سریال «روزگار قریب» وقتی فرح یا شمس یا طرفداران آنها را با روسری تصویر میکردم به نظرم اتفاقی شرمآور بود که به دلیل قراردادی که با تلویزیون داشتم نمیشد کار دیگری انجام دهم.
عیاری که پس از تدوین نهایی «کاناپه» از سال آینده باید مشغول ساخت یک سریال برای شبکه یک سیما شود، گفت: این مساله برای سریال جدیدی که قرار است بسازم هم وجود دارد و هرگز از مخیلهام عبور نمیکند که چنین مسالهای را در آنجا اعمال کنم، چون طبق قوانین تلویزیونی قرار است سریال بسازم.
صرفنظر از اسپانسرهای چهار میلیاردی
عیاری در پاسخ به اینکه وقتی میدانست فیلمش احتمالا امکان اکران پیدا نمیکند، چطور راضی به صرف هزینه و حتی حضور سرمایهگذار شده است؟ توضیح داد: من برای ساخت این فیلم چند اسپانسر از بانک، شرکتهای بیمه و شرکتهای لوازم خانگی داشتم که جمعا حدود چهار میلیارد تومان میشد، اما از آن صرفنظر کردم و گفتم به دلایلی نمیتوانم از اسپانسر استفاده کنم چون میدانستم فیلم با مشکلات جدی برای اکران روبهرو میشود. ضمن اینکه مهمترین اصل برایم رعایت یک باور بود؛ چرا که اگرچه گذشتن از چهار میلیارد تومان سخت است اما معتقدم نباید اتفاقی بیفتد که سرمایهگذاران نسبت به حضور در سینمای ایران بدبین شوند بنابراین ۶۰ درصد از سرمایهگذاری این فیلم را خودم بر عهده گرفتم و دو نفر را هم که از طریق شهاب حسینی با آنها آشنا شدم هر دو هم از ابتدا وضعیت فیلم را میدانستند و با علم به این احتمالات سرمایهگذاری کردند.
نمایش «کاناپه» در خارج از کشور؟
عیاری که قرار است به زودی سریالی با نام «۸۷ متر» را با روایتی از یک داستان معاصر بسازد، در پایان در پاسخ به اینکه آیا قصد دارد «کاناپه» را در جشنوارههای خارجی نمایش دهد؟ گفت: اصلا به اکران فیلم در خارج از کشور فکر نکردهام، چون مساله حجاب برای آنها پیش پا افتاده است و فقط کسانی که به سینمای ایران اشراف دارند ممکن است از دیدن این فیلم تعجب کنند. تنها چیزی که الان میدانم این است که اکران «کاناپه» در ایران خیلی دشوار است و اگر اکران نشود از این پس دیگر فیلمی نخواهم ساخت که در آن کاراکتر مونث باشد، مگر اینکه او را در خیابان یا اماکن عمومی نشان دهم. با این حال هنوز امیدوارم و علاقهمندم سینمای ایران «کاناپه» را نمایش دهد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





