حضور کمرنگ زنان در جشنواره فیلم ونیز با اعتراضاتی همراه شده است که از دیدگاه مدیر جشنواره وارد نیست.
به گزارش سینماسینما، در سالی که پتی جنکینز با فیلم «زن شگفتانگیز» به انحصار مردان پشت دوربین فیلمهای موفق ابرقهرمانی پایان داد، ایلدیکو انیدی با فیلم «درباره روح و تن» خرس طلایی جشنواره برلین را از آن خود کرد و سوفیا کاپولا با فیلم «فریبخورده» در جشنواره کن درخشید و بهترین کارگردان شد، جشنواره ونیز هنوز باشگاهی مردانه است.
جشنواره فیلم ونیز یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی سال است و در موضوع اسکار اهمیت آن بیش از هر جشنواره دیگری است. از دل قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان در طول چهار سال گذشته فیلمهایی بیرون آمده که ۷۲ بار نامزد اسکار و در ۲۳ مورد برنده این جایزه شدهاند. در این چهار سال فیلمهای «جاذبه»، «بردمن»، «افشاگر» و «لالا لند» از جشنواره ونیز راهی اسکار شدهاند و هر یک یا جایزه بهترین فیلم یا جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کردهاند.
امسال نیز فیلمهایی چون «مادر» به کارگردانی دارن آرنوفسکی و «کوچک شدن» به کارگردانی الکساندر پاین از مدعیان حاضر در جشنواره هستند. در این میان بسیاری معتقدند که توجه ویژه جشنواره به گلچین کردن فیلمها با نگاه به اسکار به بهای نادیده گرفتن موضوع تلاش برای برابری زن و مرد در سینما ختم شده است.
از میان ۲۱ فیلم بخش رقابت اصلی جشنواره فیلم ونیز تنها فیلمی که کارگردان زن دارد، «فرشتهها سپید میپوشند» به کارگردانی ویوین کو است. به این ترتیب ترکیب بخش رقابتی جشنواره کن با سه فیلمساز زن در مقابل ونیز پیشرو به نظر میرسد. ناگفته نماند که جشنواره کن نیز برای بیاعتنایی به زنان فیلمساز از سوی چهرههای سرشناسی چون نیکول کیدمن و جسیکا چستین هدف انتقاد قرار گرفته بود.
در این میان آلبرتو باربرا مدیر جشنواره ونیز حضور کمرنگ فیلمسازان زن را مشکل جشنواره نمیداند و باور دارد اینکه تنها یک زن فیلمساز با برآورده کردن معیارهای جشنواره توانسته در بخش رقابتی حضور پیدا کند، ایرادی ندارد. باربرا در این باره گفت: «دوست ندارم در فرایند انتخاب فیلمها به اعداد و آمار اتکا کنم. متاسفم که فیلمسازان زن اندکی در این دوره از جشنواره حضور دارند اما کار ما که تولید فیلم نیست.»
تنها زن فیلمساز حاضر در بخش رقابت اصلی جشنواره نیز در این باره با باربرا هم عقیده است. ویوین کو در این باره گفت: «قطعا دوست داشتم فیلمسازان زن بیشتری در جشنواره حاضر باشند. اما ریشه مشکل جای دیگری است. اگر زنان برای حضور در صنعت فیلمسازی تشویق شوند و فرصتهای بیشتری برای حضور پشت دوربین پیدا کنند، بدون شک مدام بر تعداد فیلمسازان زن افزوده خواهد شد.»
البته همه با آنها هم عقیده نیستند و تنها بخش تولید فیلم را مسئول مشکل نمیدانند. برای نمونه مارتا لازن مدیرعامل مرکز مطالعات زنان در سینما و تلویزیون از دانشگاه سن دیگو در این باره گفت: «برنامهریزان و سازماندهندگان جشنوارهها مدام در این باره موضعی دفاعی به خود میگیرند و تقصیر را گردن کمپانیهای تولید فیلم میاندازند. این نوعی شانه خالی کردن از مسئولیت است.»
او باور دارد که جشنوارهها باید با دقت بیشتری فرایند انتخاب فیلمها و افراد مسئول این کار بررسی کنند تا به تداوم این راه پایان دهند.
در این دوره از جشنواره فیلم ونیز انت بنینگ بازیگر سرشناس آمریکایی رییس هیات داوران بخش رقابت اصلی است و رخشان بنی اعتماد فیلمساز ایرانی در هیات داوران بخش افقهای جشنواره حضور دارد.
منبع: خبرآنلاین به نقل هالیوود ریپورتر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکستان بی ثمر /درباره تعدد جشنواره های سینمایی که هیچ کارکردی ندارند
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶





