
کیهان نوشت :همانگونه که پیشبینی میشد فیلم «فروشنده» تولید مشترک کمپانی ممنتوی فرانسه و انستیتو فیلم دوحه (قطر) علیرغم قوانین آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (که ملیت کمپانی تهیهکننده فیلم، کشور آن را مشخص میکند) به عنوان نماینده ایران، نامزد اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان ۲۰۱۷ شد! این درحالی است که پیش از این نیز برخلاف قواعد و ضوابط جشنواره فیلم کن، فیلم یاد شده پس از به پایان رسیدن زمان تعیین شده و بسته شدن کنداکتور جشنواره، درآن پذیرفته شد و در کنار هر شش فیلم دیگری که توسط کمپانی قطری انستیتو فیلم دوحه، تولید و در جشنواره کن شرکت داده شده بودند، جوایزی نیز از این جشنواره دریافت نمود!
اما آنچه پیش از نامزدی نهایی فیلم «فروشنده» برای اسکار فیلم خارجی زبان قابل تامل است، در میان شگفتی کارشناسان و منتقدان، حذف اغلب رقبای اصلی این فیلم توسط مدیریت آکادمی اسکار طی دو مرحله بود. در مرحله اول که ۹ فیلم برای این رشته برگزیده میشدند، فیلمهای مهمی همچون «خولیتا»، «نرودا» و به خصوص فیلم «او» (که فیلم «فروشنده» به لحاظ موضوعی بسیار به آن شباهت داشت) از فهرست خط خوردند. فیلم «او»، امسال در صدر فهرست بسیاری از منتقدین قرار داشت و در اغلب مراسم اهدای جوایز به عنوان فیلم برتر رشته آثار خارجی زبان برگزیده شد و چندی پیش نیز در مراسم گلدن گلوب «فروشنده» را پشت سرگذاشت و جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را دریافت کرد.
در مرحله دوم نیز از میان ۹ فیلم باقیمانده بازهم آثار قابل توجه که میتوانستند رقبای جدی برای فیلم «فروشنده» در مراسم اسکار محسوب شوند (همچون «پارادایس» و «انتخاب پادشاه») نیز از فهرست نامزدان اولیه حذف شدند و به جای آنها چند فیلم گمنام و کم شانس همچون «سرزمین من»، «مردی به نام اوه» و «تانا» باقی ماندند که در هیچکدام از فهرستهای برگزیدهها وجود نداشته و به گفته اغلب منتقدان هیچ شانسی برای دریافت اسکار ندارند!!
گویا دلارهای امیر قطر بالاخره کار خودش را کرد و میدان را برای اسکار فیلم «فروشنده» تقریبا خالی کرد. البته تنها رقیب جدی باقیمانده، فیلم «تونی آردمن» محسوب میشود که باز بستگی دارد دلارهای یاد شده تا چه اندازه بچربد! دلارهایی که پیش از این نیز در میان شگفتی همگان، کارهایی کارستان کرده؛ از جمله تغییر نام خلیج فارس در به اصطلاح معتبرترین موسسات و مراکز مرجع جغرافیایی غرب یا کشاندن جام جهانی به قطر که هیچ سابقه قابل توجهی در فوتبال حتی غرب آسیا هم ندارد در این میان کسب یک جایزه اسکار که خرج چندانی نخواهد داشت!
سال گذشته نیز برخی نشریات غربی از جمله «گاردین» اعتراف کردند برای اینکه میدان اسکار فیلمهای خارجی زبان برای فیلم صهیونیستی «پسر شائول» خالی باشد، پیش از معرفی پنج نامزد اصلی، فیلمهای مهمی مانند «محمد رسولالله» (مجید مجیدی) «آدمکش» (از تایوان) و «کبوتری روی شاخه نشست» (برنده جایزه اول جشنواره ونیز) و …. از فهرست اصلی خط خوردند!
لابی گریهای اسکار امسال به همین موضوع ختم نشده و رقم کم سابقه ۱۴ نامزدی برای فیلم «لالالند» (از فیلمساز اسراییلیتبار آمریکایی، دیمین چزل و آهنگساز و ترانه سرای صهیونیست، جاستین هورویتز) که از سوی برخی منتقدین و کارشناسان سینمایی فیلمی متوسط و بعضا ضعیف تلقی شد نیز از آن جمله بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- یک اثر ایرانی دیگر در اسکار ۲۰۲۶؛ فیلم شهرام مکری نماینده تاجیکستان شد
- فیلمی درباره کشتار نانجینگ؛ چین «محکوم به حق» را به اسکار فرستاد
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- برای شرکت در نود و هشتمین دوره؛ هند، فیلم اسکورسیزی را به اسکار معرفی کرد
- جعفر پناهی خطاب به آکادمی اسکار: انحصار دولتی در انتخابِ نماینده بخش بینالمللی را بشکنید
- گلایه حامد بهداد از کمیته انتخاب فیلم برای اسکار؛ سر «پیر پسر» را بریدید
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- فیلم جعفر پناهی در راه آکادمی؛ فرانسه «یک تصادف ساده» را به اسکار فرستاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





