شاهین یارمحمدی تدوینگر فیلم «پارادایس »، درباره علی عطشانی ، کارگردان فیلم و نخوه ساخت آن و همیچنین حواشی آن ، به موضوعات مختلفی اشاره کرده است.
به گزارش سینماسینما، فیلم سینمایی «پارادایس» در این هفته موفق به دریافت سه جایزه بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر اصلی مرد، بهترین بازیگر مکمل مرد از چهاردهمین جشنواره فیلم «چلسی» آمریکا شد که در ارتباط با این موفقیت،شاهین یارمحمدی؛ تدوینگر فیلم سینمایی «پارادایس» ، حرفهایی درخصوص نحوه ساخت و عدم صدور پروانه نمایش و همچنین علت موفقیت «پارادایس» گفته، که متن آن بهشرح ذیل است:
شاهین یارمحمدی تدوینگر فیلم سینمایی «پارادایس»، با اعلام اینکه هنوز دستمزد خود را با تهیهکننده این اثر نمایشی تسویه نکرده، اظهار داشت: هیچکس بهتر از من عطشانی را نمیشناسد، پیش از ۱۰سال از آشنایی من با وی میگذرد، به سبب همین آشنایی در تمام آثار وی تا «پارادایس» همراه او بودم و به شناخت خوبی از وی رسیدهام.
وی در ارتباط با حضور خود در«پارادایس»، خاطرنشان ساخت: حدود دو سال پیش از طرف علی عطشانی از مرتضی غفوری و من برای همکاری در«پارادایس» دعوت بهعمل آمد تا درخصوص شرایط ساخت و همکاری با وی در این اثر سینمایی صحبت کنیم.
یارمحمدی با اشاره به میزان درآمد معمول تدوینگران سینما، گفت: با حضور در دفتر عطشانی، مبلغی که به وی برای حضورم در «پارادایس» اعلام کردم، نزدیک به ۴۵میلیون تومان بود، البته قرار بود زمان فیلمبرداری در آلمان همراه گروه باشم، پس از آن در استودیوی خودم صداگذاری و اتالوناژ فیلم را هم انجام دهم، اما عطشانی با پیشنهادی ساخت سریال فرضی ۱۰میلیون تومان ازمن تخفیف گرفت و زمان انعقاد قرارداد به علت حضورم دراین سریال ۱۵میلیون تومان با من قرارداد منعقد کرد و اعلام کرد و مابقی آن را با دستمزد آن سریال فرضی با من تسویه خواهد کرد.
این تدوینگر با اشاره به اینکه هزینه رفتوبرگشتمان به آلمان ۱۵میلیون تومان برای عطشانی آب خورد، تصریح کرد: با بازگشت از آلمان، خبری از سریالی که عطشانی قول داده بود، نشد و «پارادایس» هم بنا بر پیشبینی که کرده بودیم رنگ پرده سینما را ندید و سر تکتک عوامل براساس یک سریال فرضی در انعقاد قرارداد کلاه گذاشته شد، حالا شاید این سریال در مرحله دریافت پروانه ساخت باشد ولی براساس این سریال فرضی، قرارداد تمام آدمها را عطشانی یکسوم و یکپنجم نرخ حقیقی بست.
یارمحمدی با اعلام اینکه زمانیکه با این پروژه قرارداد داشتیم من و مرتضی غفوری مصرانه از توقیف این اثر بهعلت مضمون و داستان آن باهم صحبت میکردیم، بیان کرد: این مسئله را با عطشانی در میان گذاشتم که او اعلام کرد سرمایهگذار خارجی دارم و بهدنبال اکران این فیلم در ایران نیستم، پس از بازگشت از آلمان یکسالواندی ما را رها کرد و با راشهایی که از آلمان در اختیار داشت، تدوین و صداگذاری را مطمئنا با هزینههای بیشتر از ایران در همان آلمان به سرانجام رساند.
وی در همین رابطه اضافه کرد: حالا با تمام این اتفاقها بهطوری کنار آمدم ولی روزی که پوستر فیلم را دیدم که ازقضا اسم ما هم درآن قید نشده بود، کاملا مشخص شد که خودش این پوستر را بیرون داده است، لذا اگر قرار بود این پوستر بهشکل غیررسمی رونمایی و توزیع شود کسانی که مسبب این اتفاق بودند در جریان مشکل من با عطشانی قرار نداشتند و حتما اسم مرا در پوستر قید میکردند که با رد این فرضیه ارایه پوستر در فضای مجازی و رسانهها بدونشک کار خود عطشانی بوده است.
این تدوینگر در ارتباط با اکران «پارادایس»، بیان داشت: داستان این فیلم به سه روحانی مربوط میشود که طی سفری به آلمان دچار دگرگونی شخصیت میشوند و… که عطشانی در یک مقطع خبر از توقیف اکران این اثر و دریافت غرامت از حجتاله ایوبی داد و در مقطع دیگر خبر از اکران فیلم سینمایی پس از پایان ماه محرم و صفر داد که درمجموع من شخصا معتقد هستم این فیلم بنا به مضمونی که دارد هیچوقت در ایران اکران نخواهد شد.
یارمحمدی با اشاره به اینکه پس از عدم درج نام وی در پوستر، یاد خاطرهای در آلمان با مرتضی غفوری افتادم، بیان کرد: پس از پایان یکی از پلانها مشغول صحبت با بچههای پشت دوربین بودیم که ناگهان همگی دیدیم علی عطشانی دختر خودش را در لابی هتل روبهروی خودش قرار داد و از عکاس پروژه که پسرعموی خود بود، درخواست کرد تا از آنها عکس بگیرد و وی هم از آنها عکس گرفت و صورت گلشیفته فراهانی را با فتوشاپ جایگزین صورت دخترش کرد، سپس با ارتباطگیری با خبرنگاران داخل ایران خبر حضور گلشیفته فراهانی در فیلم خودش را بر زبان سینماگران جاری کرد و سپس خودش آن را تکذیب کرد، نمونه مشابه این اتفاقها را در دعوت از سوسانو، همکاری با جورج کلونی، ناتالی پورتمن و… مشاهده کردهایم، کلا عطشانی بهدنبال ایجاد شوآف و دیدهشدن هست.
وی تصریح کرد: این تدوینگر با اشاره به اینکه در حال حاضر از پول و دستمزد خودم شاید بگذرم اما میخواهم کل مجموعه سینمای ایران به شناخت خوبی از این فرد برسند، چرا که وی شارلاتان و کلاهبردار است.
این تدوینگر با اشاره به اینکه عطشانی همواره پشت تهیهکنندهها مخفی میشود، گفت: اتفاقی که در «پارادایس» برای من رخ داد، در فیلم سینمایی«ششنفر زیر باران» هم دامنگیرم شد، در حال حاضر چک ۱۲میلیونتومانی مجید کریمی؛ تهیهکننده آن پروژه دست من است که براساس شکایت محمدرضا گلزار، رضا رشیدپور و من از مجید کریمی و بنا به حکم خانه سینما تا زمانی که کریمی با ما تسویهحساب نکند دیگر بهعنوان تهیهکننده نمیتواند ظاهر شود، هرچند که در دیگر حیطههای سینمایی هیچ مشکلی برای فعالیت وی وجود ندارد.
وی در ارتباط با فیلم سینمایی «نقش و نگار» گفت: در این اثر من قراردادی را به امضا رساندم که بعد از آن متوجه شدم سهبرابر این رقم بهعنوان دستمزد من در قرارداد قید شده است، بعد از اطلاع از این موضوع به علی عطشانی اعتراض کردم که وی گفت بابک زنجانی را گرفتند و فعلا شرایط برای این مطالبهگریها مهیا نیست و اکران فیلم هم با مشکلاتی مواجه شده است، پس از رفع مشکلات حتما در این زمینه ورود خواهد کرد و پیگیر حق و حقوقمان خواهد بود ولی این مسئله ادعایی بیش نبود.
این تدوینگر در بخش دیگری از صحبتهای خود اعلام کرد: متاسفانه تمام این صحبتها و اتفاقاتی که درخصوص علی عطشانی گفتم در فیلم سینمایی «دموکراسی تو روز روشن» و چند اثر دیگر با وی رخ داد که شاید مهمترین آن ورشکستهکردن محمد علی زم توسط عطشانی بود.
یارمحمدی درخصوص جوایز «پارادایس» در فستیوال چلسی نیویورک، خاطرنشان ساخت: زمانی که درآلمان مشغول فیلمبرداری «پارادایس» بودیم، عطشانی از من درخواست کرد از پوریا و نگارآذربایجانی که یک شرکت فیلمسازی در نیویورک دارند، بخواهم برای وی از طرف این شرکت دعوتنامه ارسال شود و بتواند گرینکارت آمریکا را بگیرد و این نکته را بهضرسقاطع خدمتتان اعلام میکنم که تلاشهای وی برای پایان مراحل فنی تنها به این دلیل بود که فیلم را در این جشنواره شرکت بدهد و موفق به دریافت گرینکارت شود که واقعا برای او متاسفم.
یارمحمدی درادامه تصریح کرد: تهیهکنندگان و سرمایهگذارانی که با عطشانی همکاری کردند، اکنون تمام آنها یا آسیبدیده هستند یا ورشکسته.
وی در آخر با اعلام اینکه علی عطشانی بهجای سینما باید در سیرک کار کند، خاطرنشان ساخت: متاسفانه نمیدانم چرا هیچکدام از مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خود حراست وزارتخانه ارشاد به این قضیه ورود پیدا نمیکند، چنین آدمهایی کل سیستم را کثیف میکنند و سرمایهگذاران را از حضور در سینما فراری میدهند و آنها را نگونبخت میکنند، امیدوارم که مسئولان نسبت به فعالیت این دست از افراد توجه بیشتری کنند.
منبع: صبا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- شهاب حسینی به فیلم هالیوودی علی عطشانی پیوست
- رقابت «لوتریا» در جشنواره سنآنتونیو
- با دلایل اعلام نشده؛ پروژه دیزنی درباره ایران متوقف شد
- «لوتریا» بهترین فیلم جشنواره آمریکایی شد
- آغاز اکران دو فیلم جدید/ رضا عطاران به سینما بازگشت
- ۲ جایزه مهم در ۲ شب متوالی برای «لوتریا»
- «لوتریا» بهترین فیلم جشنواره لسآنجلس شد
- «رویای کاغذی» بهترین فیلم جشنواره آتن شد
- مهرداد فرید : مسئولان آستان قدس می گفتند که چرا ازخواهر گلشیفته استفاده کرده اید؟
- «رویای کاغذی» بهترین فیلم جشنواره رومانی شد
- دیپلم افتخار جشنواره فیلم لندن به «رویای کاغذی» رسید
- «سلفی با دموکراسی» وارد شبکه نمایش خانگی شد
- داوران جشنواره برلین معرفی شدند/ گلشیفته فراهانی در لیست
- سه فیلم سینمایی پروانه نمایش گرفتند
- تاریخ فراموش نمیکند، شما هم فراموش نکنید/ درباره گلشیفته فراهانی و کنایههای مجددش به اصغر فرهادی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد