«سینما همیشه برایم محلی برای بازیگوشی است و نمیدانم چرا دیگران آن قدر آن را جدی میگیرند و مثلا اگر فیلمشان در جشنواره به سلیقهی هفت، هشت نفر هیات انتخاب پذیرفته نشود، جنجال راه میاندازند. به نظر من فیلم ساختن یک نوع بازی است که ما هردفعه برای خودمان میسازیم.»
به گزارش سینماسینما، اینها سخنان محمود کلاری فیلمبردار پرافتخار سینمای ایران است که امروز ۶۵ ساله شد.
این فیلمبردار چندی پیش در مراسم بزرگداشتش در تصویر سال گفته بود: «زمانی که انسان به میانسالی پا میگذرد، دوستانش برایش غنیمت بزرگتری میشوند و دلهرهی از دست دادن آنها هم پیدا میشود. سنین بالای ۶۰ سال اصلا خوب نیست و بسیار ترسناک است.»
کلاری که در بین فیلمبرداران به تجربه کرن و انجام کارهای نو شهره است معتقد است:« کارهای جدید و متفاوت من را قلقلک میدهند و من همیشه از آنها استقبال کردهام. از همان ابتدا در درون من یک نوع بازیگوشی وجود داشت که همیشه به دنبال آن رفتهام. تمامی کارهایی که انجام میدهم، فارغ از کلاس متفاوت آنها، برایم بسیار مهم هستند. دوست دارم زمانی که کاری را انجام میدهم بتوانم به آن چیزی اضافه کنم.»
محمود کلاری که این روزها «بادیگارد» را در حال اکران دارد متولد ۲۴ فروردین ۱۳۳۰ در تهران است و دوره تخصصی شناخت و تکنیک عکاسی را در نیویورک گذرانده و در آژانس بینالمللی عکس خبری سیگما در پاریس عکاسی کرده است.
«حکایت تنهایی آدم» اولین نمایشگاه عکس او محسوب میشود که در سال ۱۳۵۵ در تهران برگزار کرد.
کلاری که به عنوان استاد مهمان در دانشگاه تهران عکاسی خبری تدریس میکرد در سال ۱۳۵۹ یکی از ۱۵ عکاس برتر سال توسط مجله تایم شناخته شد و عکسهای او در مجلات فرانسوی، آلمانی و آمریکایی چاپ شده است.
او فعالیت حرفهای سینماییاش را در سال ۱۳۶۳ با فیلمبرداری فیلم «جادههای سرد» آغاز کرد و در کارنامه هنری اش همکاری با کارگردانهایی چون عباس کیارستمی، بهمن فرمان آرا،مسعود کیمیایی، علی حاتمی، داریوش مهرجویی، محسن مخملباف، مجید مجیدی، تهمینه میلانی، اصغر فرهادی، رخشان بنی اعتماد، ابراهیم حاتمی کیا، مسعود جعفری جوزانی، مانی حقیقی، جعفر پناهی و … دیده میشود.
کلاری مدیر فیلمبرداری فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» اثر اصغر فرهادی بوده است.
حدود دو ماه پیش هم بزرگداشتی برای محمود کلاری با اهدای تندیسی از دوربین cameflex در فرانسه برگزار شد.
«فراری» ساخته علیرضا داودنژاد از آخرین فیلم هایی است که کلاری پشت دوربین آن قرار گرفته است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی داوران چهار بخش جشنواره جهانی فیلم فجر
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- هشدار محمود کلاری نسبت به از بین رفتن سینمای جدی
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- سه جایزه جشنواره سلیمانیه برای هنرمندان ایرانی
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- «آدمفروش» و یادآوری سینمایی که از دست رفته/ قصهگویی در برابر شتاب
- «آدمفروش» نوعی بازی با نور و رنگ، که آدمها در آن مهمان تصاویرند
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- افتتاح «سینمای ایران برای وطن» با فیلم «خانه دوست کجاست؟»
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





