سینماسینما، ابراهیم عمران
حیات و ممات گویندگان خبر رادیو و تلویزیون جدا از آنچه بدانها محول شده است در باب خواندن؛ گویا انگاره های دیگری نیز دارد که سر بزنگاه های خاص، خود را نشان میدهد. گویی مجریان خبر و گزارشگران فقط در دایره مشخصی از رفتارهای تایید شده می توانند، نظر و دیدگاه خاص داشته باشند و اگر در جایی غیر از این جعبه جادو حرف و دل گفته ای بر زبان آورند؛ مستوجب عتاب و ِعقاب بالا دستی ها قرار خواهند گرفت. اینکه گوینده نوستالژیک سالهای دور و نزدیک مان به خواننده ی لوس انجلس نشین ارادت داشته باشد؛ پر واضح است که این مهر و دوستی به تن صدا و آهنگی است که میشنود و درواقع دل دادگی شخصی به فرد نمی تواند معنا یابد که اگر آن فرد در جایی یا ترانه ای بر خلاف آداب و رسوم کشورمان، موضعی خاص گرفت؛ المحاله دنبال کنندگانش در ایران جوابگو اگر نباشند؛ دست کم می بایستی تاوان دل دادگی شان را بپردازند. بسیارند خواننده های داخلی و خارجی که زندگی شخصی و نوع تفکرشان با آنچه در اینجا رسمیت دارد؛ منافات عظیمی دارد ولی نمی توان صرف ِ آن دوستداران صدا و یا آهنگی را ناصواب پنداشت و از دور خارج کرد. هر چند گوینده بنا بر گفته خویش؛ سالهاست به این صدا عشق و ارادت دارد؛ ولی آیا نباید دست کم بابت این همه سال؛ سکوت و چیزکی نگفتن، حتی تشویق هم شود؟ نه به راستی آیا این نگره جای پرسش نیست؟ درست است که امکانات مجازی این سالها؛ قابل قیاس با دهه ها قبل نیست؛ ولی کم هم نبودند افرادی که در سازمان بوده اند و بابت همچین مواردی، توبیخ و اخراج شده اند. چه که در مراسم خصوصی و یا عمومی، حضور داشته اند و یا چیزی گفته اند و یا شنیدهاند و پای لرزش هم نشسته اند که “شهریارانی” بوده اند در زمان خویش و ” آتش افروزی” ها می داشتند. اینکه در تازه ترین اینگونه مشتاقی و مهجوری، فردی مورد نوازش قرار گیرد به صواب نیست. فردی که به هر حال بر خلاف منویات درونی اش؛ سالها با میزان و متر سازمان حرکت کرده و حتی شاید در مکانها و جاهای عمومی نیز ؛ آن وجه رسمی بودن خویش را نیز فراموش نکرد و شاید از آن ناحیه نیز خرده و ایرادهایی بر او وارد باشد که جای این نوشته کوتاه نیست. اگر همین امروز از کلیت سازمان عریض و طویل رادیو و تلویزیون بخواهند نام پنج خواننده محبوبشان را بی دغدغه بیان کنند بدون شک چهار فرد از این فهرست، در ایران نیستند و آن یک نفر باقی مانده داخلی نیز اگر جزو مغضوبین داخلی نباشد؛ جای تعجب است! پس اگر اینگونه باشد آیا همه این افراد باید تاوان بدهند و جوابگوی چرایی این دوست داشتن ها باشند؟ چرا اصرار است که هر امری را سیاسی صرف کنیم و از آن برای بخشنامه های چهار خطی، استفاده کنیم که بگوییم این بخشنامه ها هم از الی کارتابلها بیرون آیند و روزی بکار؟ نه، صواب آن است حریم شخصی هر فرد تا آنجاییکه از خطوط محرز قرمز عبور نکرده حفظ شود و دل مشغولی های ذهنی شان هم مورد احترام.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- سروش صحت و کتاب باز با سالن پر در کانادا؛ آقای تلویزیون! کی ضرر میکند، من یا تو؟
- کانون کارگردانان سینما بیانیه داد؛ نمایش خانگی تعطیل خواهد شد/ هشدار کانون کارگردانان سینما به مجلس
- رفتار غیرمرسوم صداوسیما در قبال یک سریال نمایش خانگی
- آیا سیر تطور نمایش خانگی، کابوسی برای تلویزیون و سینماست؟
- نگاهی به چند مجموعه ماندگار مذهبی؛ چرا این سریالها مدام تکرار میشوند؟
- سلیم غفوری قائممقام معاون سیما شد/ صادق یزدانی حکم گرفت
- آیا وزارت ارشاد همچنان پای مواضع خود میماند؟
- واکنش کارگردان «دینامیت» به نامه ساترا؛ من همچنان به صحت این نامه شک دارم/ این نامه تفرقه برانگیز است
- واکنش تهیهکننده «یاغی» به نامه ساترا/ این نامه تلاشی برای محدود کردن پلتفرمهای داخلی است
- پخشکننده فیلم: «چپ، راست» آماده اکران است/ موضع نامشخص صداوسیما در برابر فیلمها
- گلایه از پخش نشدن تیزرهای «لامینور» در تلویزیون/ مهرجویی: رفتار تلویزیون با سینما شرمآور است
- حامد عنقا: توفیق «مهمونی» طهماسب حسرت دارد نه نگرانی
- رتبهای غیرمنتظره برای سریال «خوشنام»/ پربینندههای تلویزیون در ماه رمضان اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





