هنوز هم وقتی نام ناصر تقوایی را میشنویم به ناگهان یاد فیلمهای ماندگار او در سینما در ذهنمان نقش می بیندد.
به گزارش سینما سینما وبه نقل از هنر آنلاین ،از “آرامش در حضور دیگران” که اولین تجربه کارگردانی او در سینما بود تا “نفرین”، “ناخدا خورشید ” و “ای ایران” و این اواخر “کاغذ بی خط”؛ البته در هر جشن و یا جشنوارهای هم که برگزار میشود، ممکن است به بهانههای مختلف چهره این کارگردان ارزشمند سینما را دیده باشیم؛ حالا چه با فیلمهای کوتاه و مستند و چه با آثار بلندی که در سینما به یادگار گذاشته است
اصلاً شاید همین یادآوریها از فیلمهای این کارگردان باشد، که همیشه این سئوال را در ذهن ما میآورد که چه زمانی قرار است این کارگردان فیلم دیگری را در کارنامه کاریاش بسازد و دوستداران خود را از این موضوع دور کند که دیگر درسینما فیلم نمیسازد.
گاهی فکر میکنیم شرایط حال حاضر سینما باعث عدم فیلمسازی این کارگردان سینما شده است اما سال گذشته حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در جشنی اعلام کرد که از ساخت فیلمهای جدید توسط بهرام بیضایی و ناصر تقوایی حمایت خواهد کرد و خود این بزرگان بهتر از هر کسی میدانند که هر زمان بخواهند فیلم بسازند ما استقبال خواهیم کرد. اما باز هم اتفاقی نیفتاد!
حالا بیش از ۱۴ سال از ساخت “کاغذ بیخط” به عنوان آخرین ساخته تقوایی میگذرد و “چای تلخ” همچنان نیمه کاره رها شده است. گویا در هر مصاحبه و گفتمانی هم خبری از ساخت فیلم تازه او به گوش نمیرسد. با این حال دلمان طاقت نمیآورد و باز هم به سراغ تقوایی میرویم تا از او درباره تازهترین نگارش فیلمنامه و تولید آن بپرسیم.
تقوایی کارگردان سینما درباره اینکه چه زمانی میخواهد فیلمسازی را دوباره آغاز کند،در گفت وگو با صبا شادور در هنرآنلاین، گفت: قصد ندارم فعلاً کاری را شروع کنم. نمیدانم، اما همین که در این جشنها شرکت میکنم و همکاران قدیمی و جدید را میبینم و دیدارها تازه میشود، برایم کافی است.
کارگردان فیلم “ناخدا خورشید” در ادامه به مدیران فعلی در سینما اشاره کرد و گفت: فکر نکنید به خاطر مدیران سینما است که فیلم نمیسازم؛ اگر بخواهم فیلم بسازم کسی مانع من نیست. اما الان دلم نمیخواهد در سینما کاری انجام دهم.
وی در ادامه بیان کرد: از طرفی دیگر کسانی هم هستند که نمیخواهند من در سینما فیلم بسازم که باز هم به آنها کاری ندارم و اگر شرایط فیلمسازی را داشته باشم، کار خودم را انجام میدهم. اصلاً دوست ندارم فیلم بسازم. کسی را نمیتوان مجبور به کاری کرد که دوست ندارد. فکر میکنم هنوز تکلیف سینما با اهالی آن روشن نیست. پس اصراری هم به اینکه در شرایط حاضر فیلم بسازم، ندارم.
تقوایی گفت: دلم میخواهد خودم تهیهکننده فیلمم باشم. به هرحال هزینه ساخت یک فیلم سینمایی آنقدر بالا است که نمیتوانم هزینه کنم.
کارگردان فیلم “کاغذ بی خط” در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه بعضی از فیلمهایی هم که ساخته شدهاند، با عدم اکران روبرو میشوند، عنوان کرد: به هرحال وقتی ما نمیدانیم چه اتفاقی برای فیلم ساخته شده ما در پیش از اکران خواهد افتاد، ترجیح میدهم فیلمی نسازم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- تقوایی و عشق فوتبال
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





