تهیهکننده فرانسوی فیلم «قهرمان» که سابقه طولانی همکاری با اصغر فرهادی دارد، درباره شکایت مطرح شده علیه این کارگردان ایرانی بیانیهای منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، الکساندر ماله-گی، تهیهکننده فرانسوی فیلم «قهرمان» در باره شکایت مطرح شده علیه اصغر فرهادی و فیلمش در بیانیهای اعلام کرد که هنوز هیچ حکم قطعی و الزامآور قانونی در مورد این پرونده وجود ندارد، بلکه تحقیقات مقدماتی درباره این که آیا موضوع در دادگاه بررسی شود یا خیر انجام شده و در نهایت تصمیم بر آن شده این پرونده در دادگاه بررسی شود.
او که رئیس کمپانی تولید و توزیع فیلم ممنتوپیکچرز در پاریس است همچنین گفت که دادگاه ایران در بررسی اولیه خود، بر اساس تحقیقات انجام شده، هرگونه ادعای احتمالی مسیحزاده در رابطه با درآمدهای حاصل از فیلم «قهرمان» را رد کرده است.
او در بخشهایی از این بیانیه آورده است: «قهرمان» هشتمین فیلم من با اصغر فرهادی به عنوان پخشکننده و چهارمین فیلم من به عنوان تهیهکننده است. ما با هم دو اسکار بهترین فیلم خارجی و جوایز زیادی در جشنواره فیلم کن از جمله جایزه بزرگ برای «قهرمان» دریافت کردهایم. من به اصغر فرهادی که او را یکی از بااستعدادترین و خلاقترین کارگردانان جهان میدانم اعتماد مطلق دارم. میدانم که یکی از شاگردان سابق او که زیر نظر او یک فیلم مستند کارگردانی کرده و یک زندانی سابق که داستانش از جمله از منابع الهام اصغر فرهادی برای فیلم بوده است، در ایران در رابطه با فیلم «قهرمان» شکایت کردهاند.
من با وکیل ایرانی فرهادی در تماس بودهام و از نتیجه این شکایات مطلع شدهام. با توجه به اطلاعات نادرستی که توسط مطبوعات منتشر شده، فکر میکنم که لازم است همه از تصمیم بازپرس قضایی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ایران در مورد این فیلم مطلع شوند.
نقش بازپرس قضایی تحقیق، جمعآوری شواهد و تصمیمگیری در مورد رسیدگی یا عدم رسیدگی به پرونده در دادگاه است.
رای بازپرس قضایی به شرح زیر اعلام شد:
- وی این ادعا را رد کرد که آبروی زندانی سابق توسط فیلم لطمه خورده و از ارجاع آن به دادگاه خودداری کرد.
- وی این ادعا را مبنی بر اینکه خانم مسیحزاده باید از درآمدهای حاصل از بهرهبرداری از فیلم برخوردار باشد را رد کرد و از ارجاع آن به دادگاه خودداری کرد.
- وی ادعای خانم مسیحزاده را به دلیل نقض کپی رایت فیلم مستند خود به دادگاه ارجاع داد.
ما قویا اعتقاد داریم که دادگاه شکایت خانم مسیحزاده را رد میکند، با توجه به اینکه داستان این زندانی سال ها قبل از انتشار مستند «دو سر برد، دو سر باخت» هم در مقالات مطبوعاتی و هم در گزارشهای تلویزیونی افشا شده است.
پیش از این کارشناسان مختلف در ایران مقالاتی را در تحلیل این پرونده منتشر کردهاند و نتیجه نهایی را به نفع اصغر فرهادی میدانند. فکر میکنم در اینجا مهم است که تأکید کنیم «قهرمان»، مانند دیگر فیلمهای اصغر فرهادی، موقعیتهای پیچیدهای دارد که در آن زندگی شخصیتها بر روی یکدیگر بنا شده است. داستان این زندانی سابق که طلا را در خیابان پیدا میکند و آن را به صاحبش پس میدهد، تنها نقطه شروع داستان «یک قهرمان» است. باقیمانده داستان توسط فرهادی خلق شده است.
فرهادی سال گذشته در حاشیه جشنواره کن به ورایتی گفته بود که منبع الهام ساخت فیلم «قهرمان»، گزارش خبری روزنامهها بوده است: «گاهی در اخبار ایران داستانهایی درباره افراد بسیار متوسطی دریافت میکنید که در زندگی روزمرهشان کارهایی انجام میدهند که بسیار نوع دوستانه است و این نوع رفتار انسانی آنها را برای چند روز در جامعه بسیار مورد توجه قرار می دهد و سپس فراموش میشوند. داستان ظهور و سقوط این نوع افراد واقعاً چیزی بود که برای من جالب بود.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- «دختر قاصدکها» در جشنواره ایتالیایی
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- دو اثر ایرانی در جشنواره کودکان سئول
- «دختر قاصدکها» در جشنواره یونانی
- «دختر قاصدکها» از ژاپن جایزه گرفت
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
- «داستانهای موازی» به خریداران عرضه میشود/ پروژه جدید فرهادی در بازار کن
- تایید خبر سینماسینما؛ نام فیلم، بودجه و اسامی بازیگران فیلم اصغر فرهادی اعلام شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





