وی افزود: سینمای این روزهای ما به هیچ وجه حال و جان ندارد و به طرز فجیعی مریض است. اگر میخواهیم دوباره سینمایی پررونق و پویا را ببینیم، باید ژانرهای فیلمهای اجتماعی خوب کارگردانهایی مانند کیمیایی را به سینما تزریق کنیم که این امر با پتانسیلهایی که من سراغ دارم امکانپذیر است و دور از دسترس نیست.
وی ادامه داد: اتفاقاً فیلم جدیدم یعنی «آبنبات چوبی» حال و هوای اجتماعی دارد و برای نسل جوان و نوجوان ما ساخته شده است و میگوید که چرا برخی از بزرگترها و مسئولان حرف جوانها را متوجه نمیشوند و اینکه بزرگترها چگونه باید با جوانها برخورد و صحبت کنند.
فرحبخش با بیان این مطلب که فیلمسازان نباید کورکورانه از هم تقلید کنند، بیان کرد: ایرادی ندارد که فیلمسازان ما از یکدیگر تقلید کنند و از سبکهای یکدیگر در ساخت فیلمهایشان استفاده کنند؛ اما مهم اینجاست که این تقلید باید درست و منطقی صورت بگیرد تا خروجی خوبی داشته باشد، نه اینکه کورکورانه دست به تقلید و ساخت فیلم بزنند و فیلمهایی بیمحتوا، سرد و بیروح و تکراری تولید کنند.
این کارگردان در خصوص تعدد جشنوارهها به عناوین مختلف عنوان کرد: من در کل با تعدد جشنواره مخالفم و فقط برگزاری جشنواره فجر کافی است؛ یعنی چه که اینقدر جشنواره با عناوین مختلف برگزار میشود؟!
وی در پایان به مخاطبان سینما اینگونه پیام داد: از مخاطبان سینما میخواهم که به سینماها بروند و فیلمسازان را حمایت کنند. اگر فیلمساز با سالنهای پر مواجه شود، مجبور به ساخت فیلمهای باکیفیت و جذاب میشود و پاسخ مخاطبان خود را به خوبی خواهد داد و با دلگرمی بیشتری در مسیر سینما گام برمیدارد.
محمدحسین فرحبخش کارگردان سینما در خصوص جای خالی برخی فیلمهای اجتماعی در سینمای ایران گفت: جای خالی فیلمهای دوران شکوفایی کیمیایی، آثاری که در قالب فیلمی اجتماعی حرفهای زیادی برای گفتن داشت و توانست بین مخاطبان در دورههای مختلف جای خود را باز کند و طیف گستردهای را به سمت سینماها بکشاند، احساس میشود. برخی فیلمسازان دهه شصت، مسیر فیلمسازی این کارگردان خوب و صاحب سبک را عوض کردند و به سمت و سوی دیگری کشاندند، کارگردانانی که جای خالی آثار خوب آنها در سینمای ایران مشهود و مشخص است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
برچسبها: محمدحسین فرح بخش
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محمدحسین فرحبخش نامهای سرگشاده خطاب به همایون اسعدیان منتشر کرد
- فرح بخش:در سینمای ایران به جز من و عبدالله علیخانی تهیهکننده دیگری وجود ندارد/ همه تهیهکنندهها حقالعملکارند
- واکنش یک کارگردان به مثبت ۱۸ اعلام شدن نمایش فیلمش
- نامه صریح فرحبخش به قالیباف: روی سخنم با شماست
- گزارش تصویری از فرش قرمزهای روز ششم جشنواره فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت


جای خالی فیلمهای دوران شکوفایی کیمیایی در سینمای ایران خالی است. آثاری که در قالب فیلمی اجتماعی حرفهای زیادی برای گفتن داشت.


