کارگردان نامدار بریتانیایی دیروز با بازیگران فیلم جدیدش روی فرش قرمز جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۷ رفت و در انتهای شب نیز جایزه فیلمسازی را از این جشنواره دریافت کرد.
به گزارش سینماسینما، استیون فریرز که برای نمایش فیلم «ویکتوریا و عبدل» با بازیگران فیلمش روی فرش قرمز جشنواره فیلم ونیز رفته بود، گفت هیچ تصادفی نیست که این فیلم در دوران ترامپ ساخته شده است.
این فیلم بازگشتی مجدد از این کارگردان بریتانیایی به موضوع خاندان و قلمروی سلطنتی بریتانیاست و در آن جودی دنچ در نقش ملکه ویکتوریا بازی کرده است. این فیلم درباره رابطه غیرمعمول ملکه با یک فرد آسیایی در اواخر زندگیاش است.
در فیلم «ویکتوریا و عبدل» جودی دنچ بار دیگر در نقش ملکه ویکتوریا در اواخر قرن نوزدهم ظاهر شده است که به خاطر مسئولیتهای سلطنتی بیش از هر زمان دیگری از دنیایی که در اطرافش وجود دارد، نگران است. او با عبدل کریم با بازی علی فاضل آشنا میشود که یک منشی دفتری هندی است که به عنوان یکی از افراد حاضر در مراسم جوبیلی انتخاب شده است. ملکه در برخورد با این فرد آسیایی بر خلاف اطرافیانش که همواره اخبار بد را برایش دارند، شادی زندگی را کشف میکند.
آنها به هم نزدیک و نزدیکتر میشوند و او شروع میکند به آموزش زبان اردو به ملکه. سلطنت از این که ملکه با یک مسلمان نزدیک میشود نگران است و سعی دارد تا رابطه دوستانه آنها را خراب کند و این مرد را به هند بازگرداند.
فریرز که فیلم جدیدش را برای نخستین بار در ونیز اکران کرد با دریافت جایزه جیگر لو کولتر گلوری برای فیلمسازی تقدیر شد.
در این مراسم اعلام شد این جایزه برای حمایت خاص از کسانی که سینما را تغییر میدهند و آن را جلو میبرند اهدا میشود.
این کارگردان بریتانیایی درباره این که چرا تصمیم گرفت چنین فیلمی بسازد گفت: این فیلم کمدی تاریخی را برای این تصمیم گرفتم بسازم که رابطه بین بریتانیا و جهان مسلمان را نشان میدهد. او به شوخی افزود: با خودم گفتم چه فیلمی میتواند چیزی باشد که دونالد ترامپ باید دوست داشته باشد ببیند؟ وی با اشاره به اینکه ملکه فعلی نمیتواند به زبان اردو صحبت کند گفت این نشان دهنده این است که اوضاع هر روز بدتر از پیش میشود.
جودی دنچ نیز از نقشی که ایفا کرده سخن گفت و در این رابطه به توانایی ملکه اشاره کرد که میتواند آسوده خاطر و آرام باشد و در عین حال با فردی مسلمان صحبت کند و از او یاد بگیرد و اجازه بدهد تا او به وی چیزهای بیشتری یاد بدهد.
فاضل نیز گفت این نقش از جنبهای روحانی ارتباط بین این دو شخصیت را نشان میدهد و من این را خیلی دوست داشتم. آنها هر یک نمایندگان مردم کشورشان هستند و ملکه در آن زمان قویترین شخصیت کره زمین بود و هنوز فکر میکرد باید چیزهای بیشتری بداند.
جودی دنچ در عین حال از سخت بودن پوشیدن لباسهای ملکه سخن گفت و این که طول لباس او ۵ فوت و ۴۶ اینچ بود.
فریرز که نامزدی اسکار را برای «کلاهبرداران» و «ملکه» دریافت کرده امسال برای پنجمین بار با فیلمی جدید در ونیز حضور دارد.
هفتادو چهارمین جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۷ از ۳۰ آگوست با نمایش فیلم «کوچکسازی» ساخته آلکساندر پاین کارش را شروع کرد. این جشنواره تا ۹ سپتامبر به کار خود ادامه میدهد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- یک فیلم ایرانی به بخش روزهای مولفین جشنواره ونیز راه یافت
- نویسنده مراکشی رئیس افتخاری بخش روزهای مؤلفین جشنواره ونیز شد
- فیلم کوتاه «نیمهباز، نیمهبسته» به بخش افقهای جشنواره ونیز راه یافت
- فیلمهای بخش کلاسیکهای ونیز معرفی شدند/ به یاد دسیکا و ماسترویانی
- با بازی مایکل کیتون؛ فیلم ترسناک تیم برتون ونیز ۲۰۲۴ را افتتاح میکند
- ایزابل هوپر رئیس هیات داوران جشنواره ونیز شد
- مارکو مولر مدیر هنری یک جشنواره ایتالیایی شد
- معرفی برندگان جشنواره ونیز/ شیر طلا به «بیچارگان» رسید
- آخرین فیلم بخش مسابقه جشنواره ونیز؛ متفاوت، معقول و جذاب
- محمد حقیقت از ونیز گزارش میدهد؛ گمانهزنیها درباره برندگان/ مدیر جدید جشنواره کیست؟
- جشنواره ونیز؛ «بیچارگان» در صدر جدول منتقدان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶





