رکنا نوشت : جمعه ۵ آذرماه نمایشگاه نقاشی های مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران در گالری گلستان برگزار شد و این نمایشگاه یادها را به یاد نمایشگاه تهمینه میلانی دیگر کارگردان سرشناس کشور و حاشیه های زیاد آن نمایشگاه نقاشی انداخت .
بحث این نوشته نقد و بررسی کیفی آثار این دو کارگردان بزرگ سینمای ایران نیست. بلکه جریان شناسی کنش های هنری و اجتماعی است. این دو رویداد از حیث برگزاری نمایشگاه نقاشی، موقعیت کاملا یکسان دارند ولی با کنش های اجتماعی متفاوت و متضاد مواجه شدند.
دو روز قبل از برگزاری نمایشگاه تهمینه میلانی،با هدایت و جریان سازی یک اینفلوئنسر خارج نشین با تمرکز بر تحریک دانشجویان جوان هنر که “ هنرهای تجسمی حیاط خلوت سینما و سلبریتی ها نیست و بروید در گالری تجمع کنید و آثار را به آتش بکشید و نگذارید این نمایشگاه برگزار شود و حق تان را بگیرید “ شروع شد .
این مبحث به زمانی برمی گردد که هنوز نمایشگاه برگزار نشده بود و هیچ کسی نقاشی های تهمینه میلانی را ندیده بود و هنوز بحث تشابه چند اثر مطرح نشده بود. (تشابه آثار از روز سوم نمایشگاه وارد فضای مجازی شد )
روز اول نمایشگاه چندین جوان در کوچه و اطراف گالری محل نمایشگاه تهمینه میلانی تجمع کردند وفریاد زدند و به میلانی توهین کردند و تهدید به آتش کشیدن نقاشی ها کردند و حرف آنها در آن روزها این بود که کارگردان سینما نباید به عرصه هنرهای تجسمی و نقاشی ورود پیدا کند. از روز سوم نمایشگاه ،بحث کپی آثار داغ شد و مدیر گالری تحت فشار فضای مجازی،بدون هماهنگی با هنرمند و مرکز هنرهای تجسمی نمایشگاه را تعطیل کرد.
گفتنی است که بعد از شکایت تهمینه میلانی آن اینفلوئنسر و سردسته جوانان به جرم توهین و افترا و بر هم زدن نظم نمایشگاه محکوم شدند .
نمایشگاه کیمیایی و میلانی از حیث برگزاری از نگاه آن جریان و گروه خاص یکسان هستند ، هر دو نفر از سینما وارد حوزه تجسمی شدند، قیمت گذاری آثار میلانی از ۱۰ تا ۳۵ میلیون و کیمیایی ۹۰تا ۳۲۰ میلیون است و عجیب تر اینکه معترض قیمت و کیفیت آثار میلانی، خود برگزار کننده آثار مسعود کیمیایی است.درک این پارادکس هم دشوار است.هیچ اعتراضی متوجه نمایشگاه یک فیلمساز دیگر با این عنوان که « هنرهای تجسمی حیات خلوت سینما گران نیست » هم نشد !
جالب اینکه نمایشگاه نقاشی داریوش مهر جویی کارگردان شناخته شده ، اوایل امسال در مکان نمایشگاه دوم نقاشی میلانی ( گالری آریانا ) برگزار شد.بدون هیچ تنش و برهم زدن نظم گالری و به قول مدیر گالری نمایشگاه آقای کیمیایی “ متمدنانه “ برگزار شد و هیچ کسی تجمع نکرد و فریاد نزد که چرا باید یک کارگردان به عرصه هنرهای تجسمی وارد شود ولی آن زمان این ورود بعد جنجالی گرفت.
حوزه نقادی هنری و فرهنگی در پی اصلاح و سازندگی عرصه فرهنگ است نه توهین و افترا و تهمت و تخریب و حذف فعالیت های فرهنگی و هنرمند که در مورد نمایشگاه کیمیایی شاهد چنین کنش فرهنگی بودیم و متاسفانه برخی از اهالی تجسمی در موضوع نمایشگاه میلانی چنین کنشی نداشتند .
یکی از آسیب های جدی اجتماعی و فضای مجازی عدم شناخت جریان های و موج های کور است و برخی بدون اینکه این موج های مسموم را بشناسند با این موج ها همراه میشوند و باعث تخریب و تضعیف هنرمندان و حوزه هنر و فرهنگ میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند