رکنا نوشت : جمعه ۵ آذرماه نمایشگاه نقاشی های مسعود کیمیایی کارگردان مطرح سینمای ایران در گالری گلستان برگزار شد و این نمایشگاه یادها را به یاد نمایشگاه تهمینه میلانی دیگر کارگردان سرشناس کشور و حاشیه های زیاد آن نمایشگاه نقاشی انداخت .
بحث این نوشته نقد و بررسی کیفی آثار این دو کارگردان بزرگ سینمای ایران نیست. بلکه جریان شناسی کنش های هنری و اجتماعی است. این دو رویداد از حیث برگزاری نمایشگاه نقاشی، موقعیت کاملا یکسان دارند ولی با کنش های اجتماعی متفاوت و متضاد مواجه شدند.
دو روز قبل از برگزاری نمایشگاه تهمینه میلانی،با هدایت و جریان سازی یک اینفلوئنسر خارج نشین با تمرکز بر تحریک دانشجویان جوان هنر که “ هنرهای تجسمی حیاط خلوت سینما و سلبریتی ها نیست و بروید در گالری تجمع کنید و آثار را به آتش بکشید و نگذارید این نمایشگاه برگزار شود و حق تان را بگیرید “ شروع شد .
این مبحث به زمانی برمی گردد که هنوز نمایشگاه برگزار نشده بود و هیچ کسی نقاشی های تهمینه میلانی را ندیده بود و هنوز بحث تشابه چند اثر مطرح نشده بود. (تشابه آثار از روز سوم نمایشگاه وارد فضای مجازی شد )
روز اول نمایشگاه چندین جوان در کوچه و اطراف گالری محل نمایشگاه تهمینه میلانی تجمع کردند وفریاد زدند و به میلانی توهین کردند و تهدید به آتش کشیدن نقاشی ها کردند و حرف آنها در آن روزها این بود که کارگردان سینما نباید به عرصه هنرهای تجسمی و نقاشی ورود پیدا کند. از روز سوم نمایشگاه ،بحث کپی آثار داغ شد و مدیر گالری تحت فشار فضای مجازی،بدون هماهنگی با هنرمند و مرکز هنرهای تجسمی نمایشگاه را تعطیل کرد.
گفتنی است که بعد از شکایت تهمینه میلانی آن اینفلوئنسر و سردسته جوانان به جرم توهین و افترا و بر هم زدن نظم نمایشگاه محکوم شدند .
نمایشگاه کیمیایی و میلانی از حیث برگزاری از نگاه آن جریان و گروه خاص یکسان هستند ، هر دو نفر از سینما وارد حوزه تجسمی شدند، قیمت گذاری آثار میلانی از ۱۰ تا ۳۵ میلیون و کیمیایی ۹۰تا ۳۲۰ میلیون است و عجیب تر اینکه معترض قیمت و کیفیت آثار میلانی، خود برگزار کننده آثار مسعود کیمیایی است.درک این پارادکس هم دشوار است.هیچ اعتراضی متوجه نمایشگاه یک فیلمساز دیگر با این عنوان که « هنرهای تجسمی حیات خلوت سینما گران نیست » هم نشد !
جالب اینکه نمایشگاه نقاشی داریوش مهر جویی کارگردان شناخته شده ، اوایل امسال در مکان نمایشگاه دوم نقاشی میلانی ( گالری آریانا ) برگزار شد.بدون هیچ تنش و برهم زدن نظم گالری و به قول مدیر گالری نمایشگاه آقای کیمیایی “ متمدنانه “ برگزار شد و هیچ کسی تجمع نکرد و فریاد نزد که چرا باید یک کارگردان به عرصه هنرهای تجسمی وارد شود ولی آن زمان این ورود بعد جنجالی گرفت.
حوزه نقادی هنری و فرهنگی در پی اصلاح و سازندگی عرصه فرهنگ است نه توهین و افترا و تهمت و تخریب و حذف فعالیت های فرهنگی و هنرمند که در مورد نمایشگاه کیمیایی شاهد چنین کنش فرهنگی بودیم و متاسفانه برخی از اهالی تجسمی در موضوع نمایشگاه میلانی چنین کنشی نداشتند .
یکی از آسیب های جدی اجتماعی و فضای مجازی عدم شناخت جریان های و موج های کور است و برخی بدون اینکه این موج های مسموم را بشناسند با این موج ها همراه میشوند و باعث تخریب و تضعیف هنرمندان و حوزه هنر و فرهنگ میشوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- بزرگداشت بیتا فرهی و یادبود داریوش مهرجویی در پاریس
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نمایش مستند «ساختن فیلم گاو» در پاریس
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد
- «تناقض»؛ روایتی از قتل داریوش مهرجویی و چند هنرمند دیگر
- ختم رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- تعیین وقت در پرونده داریوش مهرجویی/ صدور رای غیابی برای تتلو
- آشنایی با دکتر سناریو با درآمد هفتهای ۳۰۰ هزار دلار
- صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
آخرین ها
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد
- روسای جدید آکادمی سزار معرفی شدند
- فیلم کوتاه «چوپان» در جشنواره ژاپنی
- «طاووس خانم و ازدواجهایش» در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه میرود
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا