امیر پوریا در اعتماد نوشت :از دیروز، اکران فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» کامل ترین ساخته هومن سیدی شروع شده و گوشه و کنار سینماها، فیلم «شعله ور» جدیدترین ساخته حمید نعمت الله هنوز سئانس های نمایش دارد. دو فیلم اجتماعی به خصوص که شبیه کلیشه های سینمای اجتماعی نیستند و به جای ایجاد کسالت در مخاطب و تکرار تعبیر کهنه «فیلم باید از درد مردم بگوید»، آدم ها و زندگی های عجیبی را در قاب گرفته اند و فضای تازه ای ساخته اند. ذهن ها را به فعالیت می اندازند و آدمی را به فکر فرو می برند که چه شرایطی، چه سرکوب و چه عقده هایی می تواند مبنای رفتارهای غریب شخصیت اصلی هر یک از دو فیلم (به ترتیب با بازی نوید محمدزاده و امین حیایی) باشد؟ اینها در بزنگاهی که سینما را به روانشناسی اجتماعی پیوند می زند، دستاوردی ارزشمند به شمار می رود.
اما اقبال «شعله ور» در اکران و به طور کلی وضعیت استقبال مخاطبان از فیلم هایی که ماهیت اصلی و واقعی سینمای ایران را شکل می دهند، از حد نیاز و انتظار پایین تر بوده است. در حقیقت می توان گفت با وضعیت اقتصادی هولناک و بحران باور نکردنی در تمام لایه های معیشت، ادامه این روند می تواند به توقف و اتمام سینمای درست در کشورمان منجر شود. با اوضاع کنونی، اغلب دفاتر تولید فیلم دریچه ورودی فیلمنامه های خود را به طور کامل بسته اند و به ندرت اگر پروژه ای در مراحل اولیه تولید باشد، بابت آنکه بناست به یکی از همین شبه کمدی های بی جان و بی خاصیت بدل شود، سرمایه گذار جلب کرده است. روی پرده هم تنها همین نوع فیلم ها می فروشند و سال بحران های اقتصادی دارد برای سینما حتی بدتر از عرصه های دیگر رقم می خورد. گوش همه ما هم از آن توجیه قدیمی پر است که ادعا می کنند مردم در این اوضاع نیاز به فراموشی مشکلات شان دارند و از همین روست که فقط به تماشای این به اصطلاح کمدی ها می روند.
نیاز به رها شدن از چنبره گرفتاری های روزمره، امری بدیهی و در همه جای جهان، از پایه های گردش صنعت سینماست. وانگهی این تصور که فیلم باید حتی در قالب کمدی صرفا کالایی یکبار مصرف باشد و به محض اتمام زمان نمایش، چیزی از لطف و نمک و لذت تماشای دقایق مفرح آن در یاد تماشاگر نماند و هیچ شوخی شیرینی نداشته باشد که بتوان دوباره نقل کرد، سخیف انگاشتن قالب متعالی کمدی است. اینکه در این گونه مباحث انتقادی به نظر می رسد به جدل با ذات کمدی برخاسته ایم، تنها یک خطای دید است. اصل این است که کمدی بااصالت می تواند لذتی ماندگارتر از زمان نمایش و بازی های فکاهی گذرا و بی رمق داشته باشد. در نتیجه، اگر تماشاگر در این روزگار توان فرسا برای همان فراموشی از مشکلات خود، به تماشای مسائل و تصویرهایی بنشیند که فقط سطح حس های او را قلقلک نمی دهند و به واقع ذهنش را درگیر می کنند، سرگرم شدن را به معنایی واقعی تر تجربه خواهد کرد و در عملکردی انسانی و فرهنگی برای جلوگیری از اتمام سینما در ایران، شریک خواهد شد. نشستن به تماشای دو فیلم «شعله ور» و «مغزهای کوچک زنگ زده»، گوشه ای پرنور از همین عملکرد خواهد بود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اتفاق خوب و ساختار ضعیف/یادداشت امیر پوریا درباره برنامه کلاسیکو
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان و امیر پوریا درباره مستند «میدان جوانان(سابق)»
- نسخه کامل گپ و گفت کیوان کثیریان با امیر پوریا در برنامه اتاق روشن درباره مستند «در جستجوی فریده» و انتخاب آن برای اسکار
- کرسی آزاد اندیشی رسانهای با عنوان نئولیبرالیسم و اقتصاد سینما برگزار میشود
- ادامۀ ماجرای «کاناپه» این بار با فیلمسازان
- بایگانی «کاناپه» و فقدان «خلاقیت» در مدیریت
- «گوزنها» در خانه هنرمندان به نمایش درآمد
- کار فرهنگی یا مبارزه؟/یادداشتی از امیر پوریا
- نگذاریم این خاک سرد شود…/یادداشت امیر پوریا به مناسبت دومین سالگرد درگذشت کیارستمی
- تیم ملی و اصحاب کهف/یادداشتی از امیرپوریا
- ایران- اسپانیای امشب و تصویر «رابط فرانسوی»/یادداشتی از امیر پوریا
- هدیه تهرانی و خرج اعتبار خود برای دیگری/ یادداشتی از امیر پوریا
- علیه ابتذال «اکران مردمی»/یادداشتی از امیر پوریا
- حرف های مهناز افشار درباره ازدواج با یاسین رامین و اسکار فرهادی
- نگاهی به فیلم «رم، شهر بی دفاع»/ دعوت به تعالی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران