جواد نورزبیگی تهیهکننده سینما معتقد است: اگر پژوهش در آثار سینمایی صورت بگیرد یک اثر با منطق تولید خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، جواد نوروزبیگی با بیان اینکه سینمای ایران نیازمند پژوهش است، گفت: طبیعی است که باید به مقوله پژوهش هنگام فیلمنامهنویسی توجه بیشتری شود تا اثری که قرار است ساخته شود، در مسیری درست پیش رود و قابل باور باشد.
وی با اشاره به لزوم توجه به پژوهش در آثار سینمایی نیز افزود: متاسفانه این اتفاق در آثار سینمایی کمتر میافتد، بعضا فیلمنامههایی را میبینیم که تخیل هستند، درصورتیکه تحقیق و پژوهش در فیلمنامه باعث میشود تا منطق در قصهها شکل بگیرد.
شخصا سعی میکنم فیلمنامههایی که برایم میآیند اگر فاقد این ویژگی باشند در پیشتولید و حین ساخت خلاءشان را جبران کنم. یعنی هر موضوع تخصصی که داشته باشد سعی میکنیم درباره آن تحقیق کنیم و مشاوره بگیریم.
نوروزبیگی در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد: اما متاسفانه تعداد زیادی از فیلمنامهها بدون تحقیق و پژوهش به نگارش در میآیند و این امر آسیبی جدی به اثر میرساند.
وی درباره اینکه آیا پژوهش تنها مربوط به حوزه فیلمنامهنویسی میشود نیز گفت: در زمان اجرا نیز میتوان به این موضوع پرداخت چرا که نتیجه فیلمنامه همان چیزی است که ما اجرا میکنیم، طبیعتاً اگر در زمان تولید و اجرا نیز به تحقیق و پژوهش اهمیت داده شود شاهد کار منسجمتری خواهیم بود. از همینرو حضور مشاوران لازم و ضروری به نظر میرسد چرا که کارگردان در همه حوزهها تخصص ندارد و نمیتواند روی تمامی موضوعات اشراف کامل داشته باشد. یک کارگردان در طول کار، در زمینه کار تخصصیاش یعنی همان کارگردانی متمرکز میشود اما این مشاوران هستند که میتوانند نظر تخصصی درباره هر سوژه و موضوعی را داشته باشد.
این تهیه کننده با تاکید بر اینکه اگر به موضوع پژوهش در آثار سینمایی اهمیت بیشتری داده شود میتوان شاهد آثار منسجمتر و تاثیرگذارتری بود، گفت: اثری که این مرحله را طی کرده باشد اثری با منطق میشود که جای هیچ سوالی را برای مخاطب باقی نمیگذارد و همه پاسخها در فیلم داده میشود.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واحد آموزش خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «پارادایم اصلی در فیلمنامهنویسی»
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- مجید شیخ انصاری: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- دعوت از پژوهشگران حوزه سینما، برای حضور در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- دبیر چهارمین دوره جایزه بینالمللی پژوهش سال سینمای ایران معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر