جواد نورزبیگی تهیهکننده سینما معتقد است: اگر پژوهش در آثار سینمایی صورت بگیرد یک اثر با منطق تولید خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، به نقل از چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی، جواد نوروزبیگی با بیان اینکه سینمای ایران نیازمند پژوهش است، گفت: طبیعی است که باید به مقوله پژوهش هنگام فیلمنامهنویسی توجه بیشتری شود تا اثری که قرار است ساخته شود، در مسیری درست پیش رود و قابل باور باشد.
وی با اشاره به لزوم توجه به پژوهش در آثار سینمایی نیز افزود: متاسفانه این اتفاق در آثار سینمایی کمتر میافتد، بعضا فیلمنامههایی را میبینیم که تخیل هستند، درصورتیکه تحقیق و پژوهش در فیلمنامه باعث میشود تا منطق در قصهها شکل بگیرد.
شخصا سعی میکنم فیلمنامههایی که برایم میآیند اگر فاقد این ویژگی باشند در پیشتولید و حین ساخت خلاءشان را جبران کنم. یعنی هر موضوع تخصصی که داشته باشد سعی میکنیم درباره آن تحقیق کنیم و مشاوره بگیریم.
نوروزبیگی در بخش دیگری از صحبتهایش تصریح کرد: اما متاسفانه تعداد زیادی از فیلمنامهها بدون تحقیق و پژوهش به نگارش در میآیند و این امر آسیبی جدی به اثر میرساند.
وی درباره اینکه آیا پژوهش تنها مربوط به حوزه فیلمنامهنویسی میشود نیز گفت: در زمان اجرا نیز میتوان به این موضوع پرداخت چرا که نتیجه فیلمنامه همان چیزی است که ما اجرا میکنیم، طبیعتاً اگر در زمان تولید و اجرا نیز به تحقیق و پژوهش اهمیت داده شود شاهد کار منسجمتری خواهیم بود. از همینرو حضور مشاوران لازم و ضروری به نظر میرسد چرا که کارگردان در همه حوزهها تخصص ندارد و نمیتواند روی تمامی موضوعات اشراف کامل داشته باشد. یک کارگردان در طول کار، در زمینه کار تخصصیاش یعنی همان کارگردانی متمرکز میشود اما این مشاوران هستند که میتوانند نظر تخصصی درباره هر سوژه و موضوعی را داشته باشد.
این تهیه کننده با تاکید بر اینکه اگر به موضوع پژوهش در آثار سینمایی اهمیت بیشتری داده شود میتوان شاهد آثار منسجمتر و تاثیرگذارتری بود، گفت: اثری که این مرحله را طی کرده باشد اثری با منطق میشود که جای هیچ سوالی را برای مخاطب باقی نمیگذارد و همه پاسخها در فیلم داده میشود.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واحد آموزش خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «پارادایم اصلی در فیلمنامهنویسی»
- بزرگداشت احمد الستی در اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی
- سیدجمال ساداتیان: شاخصهای پیشرفت را باید در پژوهش دنبال کنیم
- تغییر زمان برگزاری اختتامیه «جایزه پژوهش سال سینمایی»
- محمدهادی کریمی: پژوهش هراسی از آفات و آسیبهای نادیده و ناگفتههای سینمای ایران است
- مرتضی شایسته: اثر مثبت پژوهش در آثار سینمایی در بلندمدت به نفع سینماست
- آخرین آمار و ارقام جایزه پژوهش سال سینما
- ۱۰ اسفند، آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جایزه پژوهش سال سینمایی
- مجید شیخ انصاری: هر پدیده فرهنگی برای رشد و توسعه نیاز به تحقیق و پژوهش دارد
- منوچهر محمدی: تخیل مهمترین راه برای برون رفت از دایره بسته فیلمهای تکراری و تلخ است
- دعوت از پژوهشگران حوزه سینما، برای حضور در چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران
- دبیر چهارمین دوره جایزه بینالمللی پژوهش سال سینمای ایران معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟