کامل حسینی در اعتماد نوشت :میان دو جهان واقعی و سینما چه دیالکتیکی برقرار است؟ کانون تاثیرگذاری سینما بر جهان واقعی در کدام ویژگیاش بیشتر متمرکز است؟ سالهای طولانی است که زنان در همین جهان واقعی از مزاحمتهای کلامی و شوخیهای رکیک در زندگی روزمره مینالند که برخی مردان در حضورشان آنها را به زبان میآورند. بدیهی است که جایگاه سینما در ایجاد و یا دامن زدن به چنین جهانی روشن است که سینما از طریق جذابیت و سِحر ذاتیاش – که بارزترین ویژگیهایش نیز میتواند باشد – در نقش یکی از عوامل مشوق بر آزار و اذیت از طریق شوخی و تکههای جنسی زنان ظاهر شود. شوربختانه این روزها برخی فیلمهای کمدی غافلانه و یا عامدانه به سبب بیتوجهی به همان قدرت تاثیرگذاری سینما از برخی تکهها و شوخیهایی مستهجن با رنگ و لعابی نسبتا پنهان در پیشبرد روایت بهره میگیرند. اما نکته مهم در این مساله این است که از قضا برخی تماشاگران علاقهمند به اینگونه فیلمها بانوانی را تشکیل میدهند. ظاهرا بانوان سادهدلانه و از سر سرگرمی و یا به بهانه شوخی بودنشان دیالوگهای مستهجن را چندان جدی نمیگیرند و معمولا از طریق خندیدن با آنها همراهی میکنند اما غافل از پیامدهایی هستند که در درازمدت نهتنها مردان بلکه دامن زنان را در همان زندگی روزمره میگیرد. در واقع دیالکتیک منفی که در این میان شکل گرفته، چنین است: وجود و تداوم مزاح و تکههای زندگی مبتذل زندگی روزمره به عنوان بخشی از واقعیتهای جهانی سبب شکلگیری و تداوم برخی سکانسهای سینمایی میشوند و در مقابل، همین سکانسهای سینمایی به سبب فریبندگی تصاویرشان، سبب میشوند که شوخیها و تکههای مستهجن دوباره در جهان واقعیت و در زندگی روزمره به طرز فزایندهای تداوم یابند، قبح به کارگیری اینگونه ادبیات ریخته شود و سپس بهکارگیری آنها به گونهای فریبنده بر شوخطبعی و روابط عمومی بالای افراد دلالت کند که سرانجام اولین قربانیانش خود زنان خواهند بود. در حقیقت، تصویر برخی دیالوگها با محتوای جنسی اگر چه در عالم واقعیت وجود دارد اما به نظر نگارنده نمیتوان به بهانه بیان واقعیتها آنها را بازگو کرد زیرا هر واقعیتی نیاز به بیانش نیست و از قضا نمایش واقعیتشان حتی با زبان شوخی و خنده، خود به مثابه تجربه آنها در عالم جدیت است و زشتی ابراز آنها با زبان شوخی به اندازه بیان جدیشان منفور است؛ برای مثال هیچگاه پسندیده نیست کسی در برابر خانواده، دوستان با زبان شوخی سخنان رکیک جاری نماید زیرا همان طور که بیان شد اشخاص و برخی احساسها به دلیل اهمیتشان شوخیبردار نیستند و خود شوخی در این گونه موارد، خود نیز به منزله توهین و جدیت زشت تلقی میشود. در پایان، سوژههای اسفبار اما خندهدار دیگر جهان واقعی به ویژه زندگی زن و شوهری و خانوادگی فراوانند که برای شکلگیری سکانسهای جهان سینما پیشنهاد میشوند تا در یک فضای سرگرمکننده سالن سینما افراد را بخندانند، با زبان نیشدار کمدی نیز سرزنش شوند و در نهایت دیالکتیکی متعالی جهت تداوم جهان واقعی و بازآفرینی جهان سینما نقش سازندهای ایفا کنند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تنوع ژانر؛ به چه قیمتی؟!
- روزنامه همشهری : روزی خواهد رسید که دیگر این کمدی های تکراری برای مخاطب جذابیت نخواهد داشت
- مهدی هاشمی و نسرین مقانلو در سریال نوروزی “کامیون”
- دو فیلمنامه مجوز ساخت گرفتند
- شما که غریبه نیستید!
- درخواست پولاد کیمیایی از حسین انتظامی برای جلوگیری از شوخی های جنسی در سینما
- لیام نیسن بازیگر یک فیلم کمدی شد
- مهدی نادری: سینمای اجتماعی به کاسبی افتاده است/ ادای مسئولیت با ساخت کمدی
- رامبد جوان: گرفتار باور به «قانون مورفی» شدهایم/ با جشنواره فجر قهر نمیکنم
- خنده در تاریکی*/ نگاهی به فیلمهای کمدی که در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت جایزه شدهاند
- «رحمان ۱۴۰۰» از جشنواره بیرون رفت /انصراف یک کمدی دیگر از جشنواره فیلم فجر
- فیلم/ شیطنت سازندگان «میلیونر میامی» یا شوخی با «خانم یایا»؟
- «اکسیدان» ۱۰ میلیاردی میشود/ تازهترین آمار فروش فیلمهای روی پرده
- چرا آنسویمرزیها به کمدیهای ایرانی نمیخندند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





