حجازیفر در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد درباره فعالیتهای تئاتر هامون و معرفی دو اثر جدید به تهیهکنندگی این مجموعه و همچنین از شکل گیری این سالن تا فعالیتهای آیندهاش صحبت کرد.
به گزارش سینماسینما، سالن «هامون» که پیش از این با نام «باران» میزبان اجراهای مختلف بود، از ۲۵ اردیبهشت با مدیریت هنری هادی حجازیفر به کارش ادامه میدهد. «پروانه الجزایری» اولین نمایشی بود که در این سالن با تیم جدید روی صحنه رفت.
هنوز هم خیلیها او را با نقش حاج احمد متوسلیان در فیلم «ایستاده در غبار» به یاد میآورند. هادی حجازیفر که به قصد فیلمسازی وارد سینما شد امروز در مقابل خبرنگاران از تحقق یک رویای چندین و چند ساله صحبت کرد که برای تشکیل آن حدود دو سال تلاش کرده است. او حالا علاوه بر بازیگر، مدیریت هنری یکی از تماشاخانههای تهران به اسم «هامون» را برعهده دارد که با تحویل گرفتن از تیم قبلی، سعی کرده امکاناتش را تجهیز کند تا مخاطبان با خیال آسوده به تماشای نمایشها بنشینند. حجازیفر یک برنامه بلند مدت برای سالن «هامون» دارد که فعلا دربارهشان صحبت نمیکند و بیشتر صحبتهایش حول محور دیده شدن گروههای تئاتری جوان است. اینکه باید از تئاتر خصوصی حمایت شود و «هامون» هم یکی از همین سالنهای خصوصی است که حجازیفر تلاش زیادی برای بقایش میکند.
بازیگر فیلم «ماجرای نیمروز» از یک رویای قدیمی سخن میگوید: «این علاقهمندی به تشکیل یک سالن نمایش به سال ۷۷ برمیگردد که من در دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران با دوستانم درس میخواندم و همان سالها یک گروهی به اسم «گسست» تشکیل دادیم و رویای این را داشتیم که یک محل برای اجرای تئاتر داشته باشیم. یعنی بعد از به پایان رسیدن دانشگاه جایی باشد که مردم بیایند و اجراهای ما را ببینند. من بعد از دوره فوق لیسانس از سال ۸۴ تا ۹۲ دو کار انجام دادم. در صورتی که دوره لیسانس ۲۰ کار انجام دادم. همان سالها من در یک برنامه در شبکه چهار شرکت کردم و درباره تئاتر خصوصی صحبت کردم و اعلام کردم که با این موضوع موافق هستم. رویکردی که دولت در حوزه خصوصی داشت در زمینه تئاترها مثبت بود. به دلیل اینکه به گروهها فرصت اجرا داده میشود. من حدود دو سال برای شروع فعالیت سالن نمایش «هامون» تلاش کردم و اینجا را به مدت چهار سال رهن کردیم. اما متوجه شدیم که سالن یکسری مشکلات دارد و ایمن نیست و به همین دلیل پروسه بازسازی شش ماه زمان برد.»
حجازیفر درمورد احترام به مخاطب و کسب اعتمادش توضیح میدهد: «ما به دلیل احترام به مخاطب تلاش کردیم در همه جای سالن همه چیز را بازسازی کنیم تا تماشاگری که برای دیدن یک نمایش به سالن هامون میآید، با خود فکر نکند که ما او را فقط به خاطر ۴۰ یا ۵۰ تومان به سالن آوردهایم. حالا رویای داشتن یک سالن خصوصی محقق شده است و سالن «هامون» صرفا قرار نیست یک سالن باشد و گروهها در آن به اجرای نمایشهایشان بپردازند. ما فقط در روز دو اجرا داریم تا گروهها مستقر باشند و زمان کافی داشته باشند. ممکن است یک سانس در ساعت پنج هم به سانسهایمان اضافه شود که از گروههای تجربی با بهای بلیت کم حمایت کنیم. این موضوع به کیفیت کارها هم بستگی دارد و ما هم برای اجرای نمایشها در سالن «هامون» یک بار بازبینی داریم تا از کیفیت کارها مطمئن شویم و بعد از بازبینی اجازه اجرا میدهیم. به دلیل اینکه قصد داریم تا تماشاگر به ما اعتماد کند و بعد از مدتی متوجه شود که اجراهای خوبی در سالن هامون روی صحنه میروند. «تایم لپس» یکی از همین نمایشهاست که اول اجرایش را دیدیم.»
او همچنین درباره حضور گروههای تئاتری در عرصه بینالمللی میگوید: «ما قصد داریم تلاش کنیم تا گروههایی که در سالن «هامون» اجرا میکنند، در حوزه بینالمللی هم دیده شوند و این گروهها را به صورت مستقیم به این عرصه معرفی شوند. «پروانه الجزایری» اولین نمایشی بود که در سالن «هامون» روی صحنه رفت. نمایش «مکبث» را هم خودم شروع کردم که کارگردانی کنم اما در حال حاضر بیشتر از قبل نگران کارم در تئاتر هستم و به همین دلیل اجرایش را به مهر و آبان موکول کردم. اما در سینما نگرانی ندارم و بازی در همه نقشها را تجربه میکنم. نمایش «رومئو و ژولیت» هم در برنامههای آیندهمان است.»
حجازیفر درباره تامین هزینههای ساان «هامون» اینطور توضیح میدهد: «اگر هزینههایی که برای این سالن انجام دادهایم، بازنگردد یعنی این چرخه معیوب است اما فکر میکنم این اتفاق میافتد و هزینههایمان برمیگردد. امیدوارم تا سه سال آینده یک پردیس تئاتر با کمکهای شهرداری شکل بگیرد و بعد از تقریبا یک سال و نیم سالن «هامون» به اجراهای اختصاصی گروه «گسست» تعلق بگیرد. برای سالن «هامون» برنامههای زیادی داریم که ترجیح میدهم درمورد هرکدامشان در زمان خودشان صحبت کنم. در حال حاضر رویکردمان این است که از گروههای تئاتر جوان حمایت کنیم. رویکرد ما این نیست که حتما در نمایشهایی که در «هامون» روی صحنه میروند، از چهرههای سینمایی استفاده کنیم. الان ۷۰ درصد از هنرجوهای آموزشگاهها فارغالتحصیل یا دانشجوی تئاتر هستند که این رقم وحشتناک به این معنی است که آنها در دانشگاهها چیزی یاد نمیگیرند. تئاتر عروسکی و غیرعروسکی نداریم و من ترجیح میدهم به کارهای خوب و کارهای عروسکی خوب فرصت اجرا و دیده شدن بدهم. تئاتر برای من ارزش افزوده دارد و من حالم با تئاتر خوب است. من به اینجا نیاز دارم و تلاش میکنم بیشتر اینجا باشم. اما باید تا سال دیگر اولین فیلمام را کارگردانی کنم، به دلیل اینکه بیشتر کارگردانم تا بازیگر.»
منبع: خبرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- «داریوش» ۲۷ تیر میآید
- عروسک باید حرف جامعه را بزند/ وقتی هادی حجازیفر به جای محمد بحرانی عروسک ساخت!
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- هفت گروه خارجی و دو بزرگداشت در نوزدهمین جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهران مبارک
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- به نام پدر/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- تئاتر در زمانه فناوری غیرمتمرکز و کنشهای اجتماعی ناهمگن/ کاربرانِ متکثر مجوز صادر میکنند
- با حکم هادی حجازیفر؛ هیات انتخاب بخش کودک و نوجوان جشنواره نمایش عروسکی معرفی شد
- مردی تحت تاثیر/ نگاهی به فیلم «آتابای»
- «موقعیت مهدی»، «آتابای» و زبان مادری
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- تالارهای نمایشی و سینماها چه روزهایی تعطیل است؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
- اثر کارگردان ایرانی، نماینده آمریکا در برلین/ آثار چند بخش از هفتاد و پنجمین جشنواره برلین اعلام شد
- کپی برداری ترامپ از روی دست مسئولان سینمایی
- دیوید لینچ درگذشت
- درباره “هادی عامل” و برنامه صداوسیما
- با نامزدی در ۳۲ رشته؛ یونیورسال در بفتای ۲۰۲۵ درخشید
- برای دریافت اسکار ۲۰۲۵؛ انجمن نویسندگان نامزدهای بهترین فیلمنامه را معرفی کرد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
- یک روزنامه نگار و طنزنویس درگذشت/ ابراهیم نبوی به زندگی خود پایان داد
- نامزدهای جوایز بفتا اعلام شد
- خالق و کارگردان سریال: فصل سوم «بازی مرکب» پایان دنیای آن نخواهد بود
- صدور پروانه ساخت غیرسینمایی برای ۴ اثر/ اعضای جدید شورای پروانهی فیلمسازی غیرسینمایی معرفی شدند
- معرفی مکانهای میزبان ۳ بخش از جشنواره تئاتر فجر
- آیین قرعهکشی نمایش فیلمهای جشنواره ۴۳ام / گزارش تصویری
- درباره دو فیلم حاضر در جشنواره فجر/ استعدادهای تازه در سینما
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- چرا «علت مرگ: نامعلوم» از اکران بازداشته شده بود؟/ پرسشهای بیپاسخ
- اعطای تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران به همراه اول
- ارائه بستههای ویژه همراه اول بهمناسبت روز پدر
- مرگ ۲ چهره برنده اسکار/ فیلیس دالتون و کلود جرمن درگذشتند
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- بدرقه فریدون شهبازیان به خانه ابدی؛ علیزاده:هنرمندان ما ارج و قرب ندارند/ کاش از رنجی که کشید، حرف میزد
- معرفی برگزیدگان نخستین دوره جشنواره تئاتر «خوشه پروین»/ منیژه محامدی تجلیل شد
- فهرست تهیهکنندگان هم عقب افتاد/ تعویق در اعلام نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ به دلیل آتشسوزی لسآنجلس
- یک جایزه برای نماینده برزیل در اسکار/ سی و ششمین جشنواره پالم اسپرینگز برندگان خود را شناخت
- نمایش و بررسی «چگونه قبل از مرگ مادربزرگ، میلیونر شویم!» در سینما اندیشه