محمد تاجیک : ۲۸ فروردین سالروز تولد حمید فرخ نژاد بازیگر مطرح سینمای ایران است .
به گزارش سینماسینما ،فرخ نژاد این روز ها دو فیلم “گشت۲” و ” خوب بد جلف”را بر پرده سینماها دارد که با استقبال بسیاری خوبی مواجه شده است .
/به من بر می خورد اگر حرفی را بزنم و چاپ نشود /
فرخ نژاد ازجمله بازیگران مطرح سینمای ایران است که کمتر تن به مصاحبه می دهد. او منطق خاص خودش را برای مصاحبه نکردن دارد، فرخ نژاد چند سال قبل در گفتگو با ماهنامۀ «نسیم» در بخشی از صحبت های خود گفته است : “وقتی اجازه نداری خیلی از حرف ها را بزنی یا وقتی حرفی را می زنی و توسط مطبوعاتی ها انعکاس داده نمی شود، خب بهتر است که آن حرف زده نشود! به من بر می خورد اگر حرفی را بزنم و چاپ نشود. به همین خاطر معمولاً ترجیح می دهم حرف نزنم. وقتی نمی توانی حرف های جدی و اساسی بزنی به ناچار بحث به سمت حرف های پیش پا افتاده کشیده می شود که چه غذایی می خوری و تیم مورد علاقه ات چیست و … .”
/افتخار شروع سینما با خسرو سینایی /
یکی از افتخارات فرخ نژاد از نظر خودش این است که سینما را با خسرو سینایی شروع کرداست؛ به گفته فرخ نژاد، سینایی فیلمسازی است که سینما برایش مهم و محترم است. با آدمهای حسابی زیادی کار کردهام. افتخارم گرفتن جایزه از جشنوارههای خارجی و فجر نیست، بزرگترین افتخارم این است که با سینایی کارم را شروع کردهام. من سال ۱۳۶۸ تئاتر را در هنرهای زیبا خواندهام. همانجا با سمیرا سینایی، دختر خسرو سینایی همکلاس بودم. در ترم دوم پیشنهاد ساخت یک فیلم را دادم که آقای سینایی قبول کرد و باعث ساخت «در کوچههای عشق» شد. درکنار این، دستیار کارگردانی سریالهای رده پایین را انجام دادم که البته در کنار درسهای آکادمیک خیلی کمک کرد. ببینید، سینمای ما مثل مملکتمان با خیلی ها متفاوت است و خاص است و همینها درکنار هم کمک کرد چون سر کلاس چیزی را می خوانی که در واقعیت اجرا نمی شود. سینایی بهم یاد داد سینما را جدی دنبال کنم.
/رابطه خوب با مطبوعات /
البته او بازیگری است که همیشه رابطه خوبی با مطبوعات داشته: درخیلی از مواقع اگر پی گیری مطبوعات نبود، بسیاری از کارهای ما به دست فراموشی سپرده می شد. چون قطعاً خیلی ها بودند که دوست داشتند خیلی از مسائل به دست فراموشی سپرده شود.
/حمید فرخ نژاد و ساعت خوشی ها/
جالب است بدانید سالها قبل حمید فرخ نژاد قرار بوده با گروه ساعت خوش همکاری داشته باشد . خود او دراین باره گفته :زمان دانشجویی که با علی عمرانی دوست شدم یک بار به من گفت که قصد دارد یک کار تلویزیونی با طنز نو برای تلویزیون بسازد و به من گفت می خواهد که یکی از بازیگران اصلی گروه باشد .در عالم جوانی گفتم که باید اول فیلمنامه ها را بخوانم تا تصمیم بگیرم و همین شد که دیگر سراغ من نیامدند . اسم این کار پرواز ۵۷ بود که به سرعت باعث شهرت گروه مهران مدیری و خیلی از کمدین های این سالها شد . بعدهم با ساعت خوش و سال خوش ادامه پیدا کرد و محبوبیت عجیب و غزیبش همه جارا فرا گرفت .تا مدتها غصه دار بودم که چرا چنین اشتباهی کردم و این پیشنهاد را ردکردم .البته بعد ها به این نتیجه رسیدم که انگار خدا نخواست که مسیر من در ابتدای راه از این کانال باشد .گمان می کنم همین است ومن را با خودش برده و هنوز هم دارد می برد و فقط از یک جایی به بعدش را سعی کردم مدیریت کنم .
/وقتی موفقم که شبیه بقیه نباشم/
حمید فرخ نژاد در مصاحبه ای گفته است :تئاتر هیچ وقت مرا جذب کرد . چیزهای خوبی مثل جدیت ،تحلیل شخصیت و تمرین ودورخوانی های فراوان درتئاتر است که اگر کارگردانهای ما این چیزهای خوب را از دنیای تئاتر وام بگیرند ،در فیلمسازی بسیار به دردشان می خورد ،که نمونه موفقش را در کار اصغر فرهادی می توان دید .اما اگر سنتهای کار نمایش با تمام قواعد و شرایطش به سینما بیاید تصنع وکهنگی ایجاد می کند .خیلی زود اینها را فهمیدم ودوست نداشتم . بعدها در کار بازیگری هم به خودم گفتم وقتی موفقم که شبیه بقیه نباشم و از تصنع وتکلف فضای نمایش دور شوم . این خشکی و عصا قورت دادگی و این صداهای پخته و تربیت شده که از دوبله می آید ،به درد تصویر دنیای امروز ما نمی خورد . کدام یک از ما اینقدر سلیس و بی تپق و کامل حرف می زنیم ؟هیچ وقت نفهمیدم چرا تا می گفتیم صدا ،دوربین وحرکت ،بازیگرهایی که قبلش راحت وبی تکلف بودند یک هو همه چیزشان عوض می شد .
/اعتراف جالب حمید فرخ نژاد:به دنبال یک سینما پرمخاطب آبرومند/
میخواهم اعتراف کنم زمانی میگفتم تا پیشنهادی عالی نباشد قبول نمیکنم و سالی یک فیلم بیشتر بازی نمیکردم. الان تحولی در من رخ داده؛ دیگر کمتر منتظر آن نوع فیلم میمانم. به جایش دنبال یک سینمای پرمخاطب آبرومند میگردم. الان سالی ده تا فیلم درجهیک ساخته نمیشود. به عنوان یک حرفهای چارهای ندارم جز آنکه فقط دنبال فیلم آبرومند باشم. دیگر نمیتوانم منتظر عروس آتش، ارتفاع پست و چهارشنبهسوری بمانم. تعداد اینها خیلی کم شده. جز این سینمای موجود، یک نوع سینمای تبلیغاتی رسمی هم هست که فیلمهای مورد تأیید میسازد و بازی در آنها ممکن است تو را به یک بازیگر تبلیغاتی تبدیل کند.(گفت وگو با حسین معززی نیا در همشهری ۲۴/آذر ۸۹)
/ماجرای پیشنهاد نقش اول فیلم ارتفاع پست توسط اصغر فرهادی/
بد نیست بدانید که پیشنهاد نقش اول فیلم ارتفاع پست توسط اصغر فرهادی داده شده است .خود حمید فرخ نژاد دراین باره گفته :حاتمی کیا را اولین بار در دانشکده هنرهای زیبا دیدم . آدم معروفی بود ومااز لای در نگاهش می کردیم . زمان دانشجویی برای نقش کوچک و پرت وپلایی در سریال خاک سرخ دعوت شدم ،اما با اینکه کار حاتمی کیا بود قبول نکردم . چند سال بعد از طریق بهرام عظیم پور دعوت شدم دفتر تولید ارتفاع پست .وقتی رفتم دفترشان حاتمی کیا وارد شد و از جلوی من گذشت بدون اینکه جواب سلامم را بدهد .گفتم پس اینطور !اینها من را صدا کرده اند که خرابم کنند و به تلافی نه گفتن به خاک سرخ می خواهند ضایعم بکنند .طفلکی ابراهیم اصلا اینطور آدمی نبود ولی آن موقع برای خودم اینطور تعبیر کردم . البته قبلش در دفتر اصغر فرهادی – که داشت سریال در شهر را می ساخت -فیلمنامه ارتفاع پست را خوانده بودم . فرهادی درباره فیلم حرف زد وحتی گفت برای نقش اول من را پیشنهاد داده است . از داستان فیلم وشخصیت جنوبی قاسم خوشم می آمد .(گفت وگو با همشهری ۲۴/ آذر ۹۲)
/تناقض های مرد معاصر ایرانی /
«چهار شنبه سوری» به کارگردانی اصغر فرهادی یکی از مهترین فیلم هایی است که فرخ نژاد در آن بازی کرده است. او در این فیلم شخصیتی با عنوان مرتضی را بازی می کند. زمانی یکی از منتقدان مطرح در تحلیلی درباره بازی فرخ نژاد دراین فیلم نوشته بود: شخصیت مرتضی در «چهارشنبه سوری» با تکاپویی معنایافته که برای اغلب مردان ایرانی اشنا به نظر می رسد، این تکاپو صرفاً نه تنها مخفی کردن یک رابطه پنهانی بلکه در بعدی وسیع تر تلاش یک نسل از مردان ایرانی برای سامان بخشیدن به زندگی آشفته خود ان هم در آستانه گذر از جوانی است زمانی که احساس میکنند خانه و خانواده پاسخ گوی آن چه میخواهند داشته باشند نیست.
به گمانم زنان تماشاگر درشخصیت مرتضی یک مرد هوس باز میبینند و مردان در او مردی خسته که برای حفظ چیز هایی تلاش میکند که در عین بی علاقگی به آن ها وابسته شان شده ونمیتواند از ان ها دل بکند یا وظیفه اجتماعی اش این اجازه را به او نمی دهد؛ از این سو شاید شخصیت مرتضی در سینمای معاصر یکی از معدود نمونه هایی باشد که با وجود رو دست زدن به تماشاگر در انتهای فیلم حداقل من تماشاگر احساس بدی نسبت به او ندارم چون این احتمال رامی دهم که رابطه پنهانی او فرا تر از خیانت تنها یک رابطه عاطفی باشد و همین زن همسایه است که بر خلاف همسر خودش مژده نگران سلامتی و خانواده اوست. از طرف دیگر در شخصیت مرتضی به شکل تحسین برانگیزی بسیاری از خصوصیت های یک ایرانیه امروزی جمع شده است .شخصیت خسته و بی حوصله و عصبیه مرتضی با قد وبالای بلد حمید فرخ نژاد و چشم های گود افتاده و سیگاری که از لای انگشتانش نمی افتد نمونه ی معاصر مرد ایرانی است که تلاش معاش وجه تزویر گرایانه اش را تا حدی تعدیل میکند.
در ترسیم این شخصیت و دو رویی اش چنان مهارتی به کار رفته که مر تضی هم کار کرد شخصیت منفی درام را پیدا کند و هم به عنوان مردی که بسیاری ار ارزو هایش عملی نشده و زن و زندگی و آن خانه ی به هم ریخته برایش حکم جهنم را دارد تمامی واکنش هایش بازتاب جامعه ای بسته و سنتی باشد که راهی جز تزویر و ریا پیش پای اکثر شهروندانش نمی گزارد . به همین دلیل مرتضی در قالب شخصیتی که عملا میان دو دنیا گیر کرده شبیه مرده متحرکی است که سر گردانی بسیاری از مردان ایرانی را که میان سنت و مدرنیته میان وفاداری و خیانت به اصول اسیر مانده اند به بهترین شکل در چهارشنبه سوری به نمایش می گذارد.
/هوادارانی در حسرت جایزه جشنواره فجر /
همه دوستداران فرخ نژاد چه در میان منتقدان وچه در میان مردم عادی در همه این سال ها در حسرت اهدا جایزه به فرخ نژاد به عنوان بهترین بازیگر در جشنواره فجر بوده اند. البته این جایزه پس از سال ها، یکی دوسال قبل به خاطر فیلم استرداد به او اهدا شد .به اعتقاد بسیاری حق مسلم او دراین سالها برای دریافت جایزه خورده شده است. از چهارشنبه سوری گرفته تا فیلم به رنگ ارغوان
/جایزه ای که از او گرفته شد /
اما در جشنواره چند سال پیش، جایزه ای که تا دقایق آخر قرار بود به فرخ نژاد داده شود به او اهدا نشد. سایت های خبری در آن زمان درباره این اتفاق می نویسند: شنیده شده درحالی که اهدا سیمرغ بهترین بازیگر به حمید فرخ نژاد در اختتامیه جشنواره فیلم فجر قطعی بوده است، در آخرین لحظات به دلایلی از اهدا سیمرغ به این بازیگر مطرح جلوگیری می شود.
به نوشته ای این سایت های خبری، پیش از برگزاری مراسم اختتامیه به حمید فرخ نژاد گفته می شود که قرار است سیمرغ بهترین بازیگر به خاطر بازی اش در فیلم «شب واقعه» به او داده شود. حمید فرخ نژاد نیز تصمیم می گیرد جوایز خود را به سرتیپ منوچهر کهتری، فرمانده شکست حصر آبادان و عملیات غرورآفرین ثامن الائمه اهدا کند و پس از اینکه اهدا جایزه به فرخ نژاد قطعی می شود، حتی سرتیپ کهتری از شهرستان برای حضور در مراسم اختتامیه دعوت به عمل می آید و این فرمانده جنگ در مراسم اختتامیه حضور می یابد، ولی در لحظات آخر گویا اتفاقی روی می دهد و جایزه بهترین بازیگر مرد که قرار بوده به فرخ نژاد داده شود، به بازیگر دیگری داده می شود. پیش از این ناصر دهقانی مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری شاهد و مجری طرح فیلم «شب واقعه» در گفت و گویی از عدم اهدا جایزه به حمید فرخ نژاد به خاطر بازی در فیلم «شب واقعه» انتقاد و از این واقعه اظهار تعجب کرده بود.
/رفتار زننده ای بود /
خود حمید فرخ نژاد نیز بعدها و همزمان با اکران فیلم «دموکراسی» به این موضوع واکنش نشان داده و می گوید: تنها چیزی که ناراحتم میکند این است که چرا با آن اطمینان اعلام کردند و بعد ناگهان اسم یک بازیگر دیگر را خواندند. رفتار زنندهای بود.(گفت وگو با همشهری جوان)
او یکی دوسال بعد با حضور دربرنامه هفت با جزییات بیشتری به این اتفاق عجیب می پردازد. البته این جایزه نگرفتن به نظر می رسد، برای خودش هم دیگر اهمیت نداشته باشد. جالب است بدانید فرخ نژاد در اظهار نظر کنایه آمیزی به این موضوع گفته: درمورد جشنواره فجر و جایزه نگرفتنم باید بگویم یک وقت است که داورانی قضاوت می کنند که نظرشان ورای شان خیلی برایت مهم است و وقتی مورد انتخاب شان نیستی ناراحت می شوی. ولی درواقع نظر این دوستان (داوران جشنواره در آن زمان) اصلاً برای من مهم نبود. وقتی به تک تک داوران فکر می کنم می بینم که حالا که به لحاظ قاعده باید نظرشان را بپذیریم ،به لحاظ روانی غصه نخوردم که از این افراد جایزه نگرفتم!
/با خودم مشکل دارند /
یااو در مصاحبه ای باهمشهری جوان می گوید: راستش دیگر زیاد برایم مهم نیست. شاید یک زمانی برای جایزه جشنواره بیشتر از امروز اهمیت قائل بودم. به هر حال هر بازیگری دوست دارد تحسین شود و برای بازیاش ارزش قائل شوند. ولی الآن برایم فرق چندانی نمیکند. یک جورهایی به این بازی عادت کردهام.گاهی با خودم فکر میکنم که آیا واقعاً تحسین چنین آدمهایی و جایزه چنین جشنوارهای به اینهمه کشمکش و هیاهو میارزد؟ تقریباً مطمئن شدهام که با خودم مشکل دارند، نه با بازیام.
/علیرضا عصار وستایش ازحمید فرخ نژاد /
حمید فرخ نژاد از بازیگران مطرح سینمای ایران است. علیرضا عصار چند سال پیش گفت وگویی با همشهری ۲۴ کرده ودر بخسهایی از آن از بازی حمید فرخ نژاد تعریف کرده بود. اودراین مصاحبه از فیلم هامون هم به عنوان فیلم محبوب خود نام برده بود. عصار دراین مصاحبه گفته بود:هامون حلقه محکمی بین نسل من و سینمای ایران بود چرا که حتی آنهایی که چندان هم اهل سینما نبودند وقتی این فیلم اکران شد. جذب سینمایش شدند. فیلمی که واقعا تاثیر گذار بود وهنوز هم برای نسل من فیلم مهمی است. شاید بتوان گفت هامون مهمترین فیلم ایرانی زندگی من است. اما من از کرخه تا راین وآژانس شیشه ای را هم خیلی دوست دارم. اودر بخش دیگری از این مصاحبه گفته بود :بازی آقای فرخ نژاد و هم خودشان را دوست دارم و بادید دیگری به تماشای فیلمهایشان می نشینم. من بازی آقای فرخ نژاد را طور دیگری دوست دارم و برایم عزیز ترند. یادم می آید اولین باری که بازی ایشان را دیدم در عروس آتش بود که تا پیش از آن اصلا ایشاندرا از نزدیک ندیده بودم.واقعا از تماشای آن فیلم کیف کردم. کلا ایشان به نظر من آرتیست بسیار خوب وهنرمند قابل اعتماد واعتنایی هستند.
/راز محبوبیت حمید فرخ نژاد در چیست؟ /
بد نیست بدانید مازیار فکری ارشاد منتقد سینما مدتها قبل ودر تحلیلی جالب که درشماره ۴۵۶ مجله فیلم درباره او نوشته بود روایت جالبی را از راز محبوبیت حمید فرخ نژاد را بازگو کرده بود.اودر بخشهایی از یاد داشت خود نوشته بود :این شوخ طبعی ذاتی حمید فرخ نژاد نه تنها در برخوردهای عادی و مراسم و مناسبتها گل می کند ،که به نوعی در شخصیتهایی که نقش آنها را برعهده می گیرد هم به چشم می خورد ،حتی اگر نقش آدمهای جدی وعنق را بازی کند. قد بلند ،تنومندی اندام و زمختی رفتار فرخ نژاد در تضاد با سرخوشی و طنز درونی اش ،کنتراستی جالب به وجود آورده و پرسونای منحصر به فردی برای این بازیگر آفریده است.
فرخ نژاد هرگز نکوشید ته لهجه آبادانیش را پنهان سازد ،بلکه از آن به عنوان مولفه ای در پرورش شخصیت و نقش بهره جست. حرکتهای تند سرودست ،بی قراری داءمی ،لکنت و تپقهای عمدی ازشگردهای بازی فرخ نژاد است. شگردی که از او شخصیتی منحصر به فرد ساخته و معمولا حضورهایی قانع کننده ،تاثیر گذار و البته مفرح در فیلمهایش دارد. شخصیتهایی که فرخ نژاد در سینمای ایران نقش آنها را برعهده می گیرد. طیف متنوعی را شکل می دهند. او از زمره بازیگرانی است که بیشتر نقش را شبیه خود می کنندودر پس هر نقش،نشانی از خود برجای می گذارند.پرسونای بازیگری فرخ نژاد آمیزه ای از تناقضهای طنز آلود است. روندی سینوسی که بعدها به یکی از شاخصه های بازی فرخ نژاد تبدیل شد.او معمولا در نقش آدمهایی تلخ وگاه دافعه برانگیز ظاهر می:-)شود.اما شوخ طبعی و طنز ذاتی گفتار ورفتارش با آن که کمدین نیست اورا به چهره ای محبوب نزد تماشاگران بدل ساخته است.
/نقش کوتاهی که در فیلم حاتمی کیا حذف شد /
شاید هیچ کس نداند که حمید فرخ نژاد در به نام پدر نقش کوتاهی بازی کرد که در تدوین نهایی حذف شد .او دراین باره گفته است :به خاطر اعتمادی که به حاتمی کیا داشتم بازی کردم.
/رد کردن بازی در دوئل /
اما فرخ نژاد بازیگری بوده که اگرچه از سوی برخی مورد انتقاد قرار گرفته که نقشهایش را تکرار می کند ولی خود او به شدت سعی کرده که نقشهایش شبیه هم نباشد .مثلا پس از بازی در فیلم ارتفاع پست و عروس آتش بازی در فیلم دوئل به او پیشنهاد شد فیلمی که از خیلی از لحاظ بی نظیر بود تنها ترسی که باعث شد این کاررا رد کند شباهت ظاهری شخصیت این فیلم بود با دو فیلم قبلی اش .خود فرخ نژاد دراین باره گفته :به جایش رفتم درتب بازی کردم که اشتباه کردم وفیلم خوبی از کار درنیامد .برای کار گردان دوئل احترام قائلم ولی این تصمیم غلط یک تصمیم درست حرفه ای بود .نمی خواستم جوری ادامه بدهم که تا دنبال یک آبادانی گشتند اول کار سوت بزنند که فرخ نژاد بیاید .رد کردن دوئل یکی از بزرگترین تصمیمهای زندگی ام بود .اتفاق یکی دیگر از پیشنهادهایم جایی برای زندگی بود .
/به وجدانم مراجعه می کنم /
همانطور که اشاره شد فرخ نژاد بازیگری بوده که همواره مقاومت عجیب و غریب دربرابر بازی در فیلمهای تجاری از خودش نشان داده ،چون در این سالها او اعتقادداشته که اگربخواهم بازیگر حرف گوش کنی باشم که هر کاری که گفتند بکنم آن وقت هم مشهورتر ومحبوب تر می شوم وهم پولدارتر اما من به وجدانم مراجعه می کنم به اینکه الگوهای من دردورتن نوجوانی چه کسانی بوده ادند؟ به اینکه برای چی تحصیلکرده ام؟ اگر خودم را ول کنم سر از جاهایی در می آورم که آخرش معلوم نیست .این همه بازیگررا نمی بینی که با پیشینه تئاتر روشنفکری و تحصیل در خارج و پایان نامه های غلامحسین ساعدی وبرتولت برشت شان، حالا التماس می کنند تا دریک نود دقیقه ای حداقل یک نقش کوتاه به شان بدهند.
/قمار باز /
دوست دارم در فیلم های شاخص بازی کنم. فیلم های شاخص یا خیلی خوب می شوند و یا افتضاح با اینکه حیطه سینمای ایران محدود است اما عاشق نقش هایی هستم که قبول کردن آنها مثل قمار است یا پیروز می شوی ویا سقوط می کنی.
/در آرزوی کلیدر و تنگسیر /
آرزو میکردم ناصر تقوایی، کلیدر را بسازد و من نقش گلمحمد را بازی کنم یا یکبار بهروز افخمی به من پیشنهاد داد میخواهد تنگسیر را بسازد و تو زارمحمد من باش. من هنوز چشمم به در است که فیلمنامهاش را برایم بفرستند؛ همیشه بوده از این آرزوها. (گفت وگویی با فرخ نژاد در سالها قبل)
/حمید فرخ نژاد: امید وارم محمد آفریده الگوی مدیران دیگر باشد /
حمید فرخ نژاد همین چند سال پیش بود که در اظهار نظری در موزه سینما در زمان نمایش فیلم پوسته از محمد آفریده دفاع کرده ودرباره او او گفته بود ::«تشکر میکنم از مدیرانی که خطر کردند و از فکرهای جدید حمایت کردند و شاخصترین آنها محمد افریده است امیدوارم که او الگویی برای مدیران دیگر باشد و کسانی ماندگار میشوند که خواستند برای هنر کشور کار انجام بدهند.»
/ستایش حمید فرخ نژاد از بهروز وثوقی /
جالب است بدانید که این بازیگرمطرح سینما چند سال پیش بود که در بخشهایی از گفت وگوی خود با سیامک رحمانی ،کیوان کثیریان ومهدی امیر پور به ستایش از بهروز وثوقی پرداخته بود. فرخ نژاد گفته بود :شاید از معدود آدمهایی که در تاریخ سینمای این مملکت هردو وجاهت را داشته یعنی هم وجاهت هنری داشتهوو هم فیلم تجاری ،بهروز وثوقی است.واقعا دیگر کسی را با این قدرت نداریم که ذو وجهتین باشد.نمی گویم نمی شود ولی نفر اول هردوبودن خیلی سخت است که هم تنگسیر و مل آمریکایی را بازی کنی و هم سوته دلان وبلوچ را…
/حمید فرخ نژاد به روایت سعید راد /
سعید رادبازیگر مطرح سینما چندسال قبل در گفت وگوی خود بااعتماد حرفهای قابل توجهی زده درباره بازی حمید فرخ نژاد زده بود. سعید راد دراین مصاحبه گفته است : بازیگر باید در فیلم خوب بازی کند تا اقبال پیدا کند. به طور مثال حمید فرخنژاد هر وقت با کارگردانهای خوبی کار کرده است، بازیهای خوبی را هم از خود نشان داده است. بازی او در به رنگ ارغوان و ارتفاع پست حاتمیکیا و همچنین عروس آتش خسرو سینایی بسیار خوب و حرفهیی است. اما همین بازیگر هم نقشها و انتخابهای غلطی در کارنامهاش دیده میشود.
/فرخ نژاد و رد کردن بازی در فیلمهای رسوایی، پایان نامه و قلاده های طلا /
در سال های اخیر فیلم هایی چون «رسوایی»، «پایان نامه» و «قلاده های طلا» به فرخ نژاد پیشنهاد شده ولی او این پیشنهادها را نپذیرفته است. حمید فرخ نژاد در بخش هایی از گفت و گوی خود با همشهری ۲۴ روایت جالبی از رد کردن پیشنهاد بازی در فیلم های «پایان نامه» و «رسوایی» را بازگو کرده است. فرخ نژاد گفته: این چند سال بازی در سه – چهار فیلم بهم پیشنهاد شد که هم پر سروصدا بود و هم شرایط مالی چشمگیری داشت مثل «رسوایی» آقای دهنمکی که حتی پیشنهاد شراکت دادند. خیلی خیلی بیشتر از این حرفها گیرم میآمد، نخواستم. او درادامه همچنین عنوان کرده که پیشنهاد بازی در فیلم «پایان نامه» را هم نپذیرفته است. از سویی دیگر و به گزارش پارس توریسم در زمان تولید فیلم «قلاده های طلا» پیشنهاد بازی در این فیلم به فرخ نژاد هم شده بود که او بازی دراین فیلم را هم قبول نکرده بود.
/ملتی با این پیشینه و سابقهی فرهنگی، نباید اخراجیها پرفروشترین فیلم تاریخش باشد/
حمید فرخ نژاد در سالهای اخیر نظر جالبی درباره پر فروش شدن فیلمهایی مثل اخراجیها داشته .خود او دراین باره گفته :متأسفانه ما در مملکتی داریم زندگی میکنیم که پرفروشترین فیلم تاریخ سینمایش اخراجیهاست. این جای سرافکندگی دارد. فعلاً کاری به بد و خوب اخراجیها ندارم و نمیخواهم تحلیلش کنم، ولی ملتی با این پیشینه و سابقهی فرهنگی، نباید اخراجیها پرفروشترین فیلم تاریخش باشد. برای ما کم است. اخراجیها برای مملکتی با این پشتوانهی تاریخی کم است. اخراجیها نباید به شناسنامهی سینمای این ملت تبدیل شود. (گفت وگو با حسین معززی نیا در همشهری ۲۴/آذر ۸۹)
/رضا صادقی: حمید فرخ نژاد مایه افتخار خطه جنوب است/
جالب است بدانید مدتها قبل رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ در بخشی از مصاحبه خود با سایت جمهوریت به تمجید از حمید فرخ نژاد پرداخته است . رضا صادقی گفته: حمید فرخ نژاد نمونهی بارز حرکت است. من با بازی “حمید فرخ نژاد” در ارتفاع پست آشنا شدم، حضور وی در این فیلم بر روی سایر بازیگران نیز تأثیرگذار بود.”حمید فرخ نژاد” نقشهای متفاوتی را بسیار استادانه ایفا کرده و مایهی افتخار خطهی جنوب است.
/روایت جالب فرخ نژاد از مردم خسته از دروغ ودرویی وشعار و حرف مفت/
حمید فرخ نژاد :خیلی مهم است که شخصیتهای منفی را چطور و با چه حس و لحنی اجرا کنی تا همدلی و نگاه و توجه مخاطب را از دست ندهد . مردم خسته از دروغ و دورویی وریا کاری ،دلزده از شعارو حرف مفت و تبلیغات الکی برای ترویج خوبی های الکی ،این جور کاراکترها را واقعی و از جنس زندگی می دانند و دوست دارند . همان تکنیکی که پیمان قاسم خانی به سریال موفق این روزها یعنی پژمان تزریق کرده و این همه محبوب شده است . برد پژمان این است که مردم بخشی از خودشان را در تلویزیون می بینند نه آن آدم طراحی شده و بی خود که قرار است تصویر آرمانی باشد و نیست . ماهمینیم و همین بودن را اگر نشان بدهیم . توجه وعلاقه مخاطب واقعی مان جلب خواهد شد .خیلی از بازیگران جرات نداشتند نقش مرتضی در فیلم چهار شنبه سوری را بازی کنند و ترجیح می دانند تا ابد همان آدم خوب ،حاج تسبیح به دست ،مومن وپاک یا بسیجی مخاص و ملکوتی و اینها را تکرار کنند . من بازیگر بدون تعارف مردم ایران بودم .سعی کردم خودشان باشم و چون راستش را گفتم قبولم کردند.(گفت وگو با نشریه سینمایی همشهری ۲۴/آذر ۹۲)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
- فرهادی داور جشنواره ترایبکا شد
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره کلمبیایی
- دعوت هندیها از اصغر فرهادی
- با حکم دادگاه؛ «قهرمانِ» فرهادی تبرئه شد
- جشنواره بلگراد به اصغر فرهادی جایزه داد
- بزرگداشت اصغر فرهادی در جشنواره بلگراد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند