یک جشنواره کمخاصیت دیگر با صرف بودجه چند میلیاردی درحال برگزاری است!
سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم کوتاه تهران درحالی از ۲۵ مهر کار خود را آغاز کرده که به گفته دبیر این جشنواره، دو میلیارد تومان هزینه برگزاری آن شده است. اما آنچه از این جشنواره در رسانههای مختلف بازتاب یافته است، ضعف در برگزاری و یأس و ناامیدی در محتوای آن است. نکته قابل تأمل این است که کارکرد این جشنواره، ارائه سیاستها و برنامههای انجمن دولتی موسوم به «سینمای جوان» است. اما بیرمقی و سستی هم در اجرا و هم در محتوای آن موج میزند!
جوان در گزارشی از این جشنواره نوشته است: «آثار راهیافته به سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نشان میدهد که تلخی، بیهویتی، تشتت مضمونی و ناتوانی در خلق فیلمنامه و روایت و قصه همچنان در آثار فیلمسازان جوان موج میزند و سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوان به عنوان متولی فیلم کوتاه در کشور اصلاً به خودش زحمت هم ندادند برای درمان این بیماریهای مزمن و کهنه چارهای بیندیشند. بگذریم که موضوع انقلاب اسلامی و اتفاقات و ابتلائات و اقتضائات این روزها و سالهای قبل در این عرصه اساساً در مضامین و دغدغههای فیلمسازان جوان محلی از اعراب ندارد.»
جوان همچنین به بیحرمتی برگزارکنندگان این جشنواره به خبرنگارها اشاره کرده است. گفتنی است، از برخی از رسانهها از جمله «کیهان» برای حضور در نشست خبری و جشنواره دعوتی صورت نگرفته است.
همچنین خبرگزاری تسنیم درباره روز اول سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گزارش داد: «بخش عمدهای از آثار به مرگ پرداخته بودند. البته مرگ نه به مثابه مردن؛ بلکه در اشکال مختلفش، همانند کشتن، سقط کردن، از دست دادن. بیشتر آثار بر یک خلأ تمرکز میکنند که بوی مرگ میدهند. شخصیتها در مواجهه با این خلأ در هراس به سر میبرند. آنان در نوعی سیاهی اسیر شدهاند که برایش گریزی نمیتوان متصور بود.»
جوان در گزارشی از این جشنواره نوشته است: «آثار راهیافته به سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران نشان میدهد که تلخی، بیهویتی، تشتت مضمونی و ناتوانی در خلق فیلمنامه و روایت و قصه همچنان در آثار فیلمسازان جوان موج میزند و سازمان سینمایی و انجمن سینمای جوان به عنوان متولی فیلم کوتاه در کشور اصلاً به خودش زحمت هم ندادند برای درمان این بیماریهای مزمن و کهنه چارهای بیندیشند. بگذریم که موضوع انقلاب اسلامی و اتفاقات و ابتلائات و اقتضائات این روزها و سالهای قبل در این عرصه اساساً در مضامین و دغدغههای فیلمسازان جوان محلی از اعراب ندارد.»
جوان همچنین به بیحرمتی برگزارکنندگان این جشنواره به خبرنگارها اشاره کرده است. گفتنی است، از برخی از رسانهها از جمله «کیهان» برای حضور در نشست خبری و جشنواره دعوتی صورت نگرفته است.
همچنین خبرگزاری تسنیم درباره روز اول سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گزارش داد: «بخش عمدهای از آثار به مرگ پرداخته بودند. البته مرگ نه به مثابه مردن؛ بلکه در اشکال مختلفش، همانند کشتن، سقط کردن، از دست دادن. بیشتر آثار بر یک خلأ تمرکز میکنند که بوی مرگ میدهند. شخصیتها در مواجهه با این خلأ در هراس به سر میبرند. آنان در نوعی سیاهی اسیر شدهاند که برایش گریزی نمیتوان متصور بود.»
برچسبها: سی و چهارمین جشنواره فیلم کوتاه تهرا, کیهان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- پول درآوردن از خشم و ناامیدی!/انتقاد کیهان از جوکر
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- روایت کیهان از عزاداری گروهی از بازیگران برای گربه بزرگمهر حسینپور
- پاس گل مسیح علینژاد، زیرطاق کیهان؟/واکنش ایرنا به حاشیه سازی برای ستاره اسکندری
- انتقاد کیهان از سکوت سلبریتیها در برابر حماسه شکار پهپاد آمریکایی
- کیهان به نقل از نوش آفرین: می خواستند با برهنه کردن زنها مردان را به سینما بکشانند
- پاسخ بنیاد سینمایی فارابی به ادعاهای کیهان
- پلمپ یک سینما در بجنورد توسط دادستانی به خاطر نمایش فیلم هنجار شکن
- ادعای کیهان: سینماگران مراسم تشییع سعید کنگرانی را بایکوت کردند
- کیهان بهجای صداوسیما پاسخ مخالفان سانسور را داد/ وقتی دستمزد کلان میگرفتید چرا ساکت بودید؟
- کیهان: اگر کار دست فردوسی پور باشد کشتی کچ زنان امریکایی را هم پخش می کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- درباره اهمیت خواندن فیلمنامه اشغال بیضایی پس از جنگ ۱۲ روزه /بیگانه آزادی نمی آورد
- بهرام بیضایی درگذشت
- «موبهمو»؛ خط به خط، نفس به نفس، چهره به چهره
- در بیست و چهارمین دوره جشنواره؛ ۱۴ اثر از سینماگران ایرانی در داکا نمایش داده میشود
- از ۱۰ دیماه؛ «مرد خاموش» به سینماها میآید
- «بامداد خمار»؛ در منزلت فرودستی
- در ستایش سینمای بیچیز؛ همه چیز داشتن در عین بی چیزی
- آیین پایانی یازدهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی / گزارش تصویری
- شیرین یزدانبخش درگذشت
- افسانهای در حبس؛ سرنوشت «چریکه تارا»
- اقتباس بهمثابه ابزار فهم جامعه/ از روایت تراژیک تا روایت عاشقانه
- «دیدار بلوط»؛ بازگشتی به شکوه یک خاطره
- اشغال بهرام بیضایی وزمانه پس از جنگ ۱۲ روزه/به بهانه ۵ دی سالروز تولد بهرام بیضایی
- «سامی»؛ روایتی انسانی از جنگ بیپایان
- سینمای مستقل ایران را به رسمیت بشناسید
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد





