
مسعود فراستی در برنامه هفت گفت :من اساسا با این انتخاب هیئت داوران و اهدای این میزان جوایز به فیلم «ابد و یک روز» مخالفم.
به گزارش سینما سینما ،فراستی افزود:استعداد یک جوان بیست و چندساله را که بلد است کارگردانی کند و ریتم را رعایت کند و … را قبول دارم. اما نگاه حاکم بر فیلم که از این نگاه باید سراغ فیلم برویم محل اشکال است. نگاه فیلم، نگاهی سراسر اگزوتیک و تلخ است. اصلا این نقد من محتوازدگی نیست. نگاهی است که قرار است به فرم برسد. خانه ای می سازد که همه در آن ناامیداند. دو جوانی که هر دو معتادند، دو خواهر که طلاق گرفته اند، مادری که تریاک به فرزندش می رساند و خانه ای که سراسر تریاک است. تنها یک خواهر دلسوز و فداکار در این خانه وجود دارد. چه بر سرش می آید؟ این خانه وطن است. وقتی آدم اصلی این فیلم شعار بلندی می دهد که هرکسی از این خانه برود سگ است و هرکسی برود و برگردد از سگ کمتر است آن هم از سوی بزرگ خانه و وقتی همان فرد دختر خانه را که ستم کش، غم خوار و مظلوم خانه است می فروشد به یک افغانی، او می رود و برمی گردد به این خانه، درواقع فیلمساز جوان بااستعداد ما می گوید این خانه یعنی وطن زندانی ابد و یک روز است. خواهر به خانه برمی گردد آیا امید به این خانه برمی گردد یا ابد و یک روز به این خانه برمی گردد؟ خانه را زندانی ساختیم که او را در این خانه محبوس کردیم. چه نگاهی بر این فیلم حاکم است؟ آیا سعید روستایی در حال آسیب شناسی است یا محکوم به ابد و یک روز است. دو گونه می توان مسئله را مطرح کرد. یک گونه اینکه ما در وضعیتی هستیم که همه چیز تاریک است. مانند تعاریف غرب از ما. یک جور دیگر این که همه واقعیاتی که در جامعه هست در جلوی شما روی میز وجود دارد. او به شیوه اول وارد مسئله شده است و این خطرناک است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





