حمید محمدی که با انیمیشن کوتاه «گذشته» محصول مرکز گسترش، در جشنواره پویانمایی حضور دارد، درباره این فیلم گفت: انیمیشن «گذشته» با تکنیک استاپ موشن تولید شده است و در ژانر نوآر و سورئال و در روایت بین زمان گذشته و حال و فضای ذهنی در رفت و برگشت است.
به گزارش سینماسینما، محمدی با بیان اینکه انیمیشن ایران در سالهای اخیر مخصوصا در بخش انیمیشن کوتاه پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظهای از لحاظ کیفی داشته است گفت: در سالهای اخیر به دلیل اوضاع اقتصادی کشور تعداد فیلمهای تولید شده کاهش یافته است.
او افزود: اگر انیمیشنهای بلند سالهای اخیر را بخواهیم ارزیابی کنیم، باید بگویم از لحاظ کیفی و مخصوصا تکنیکی در این بخش هم پیشرفتهای خوبی داشتیم، ولی سطح این کارها هنوز با انیمیشنهای کوتاه فاصله بسیار دارد که نیاز به حمایتهای خیلی بیشتر است.
محمدی با اشاره به اینکه شاهد شکوفایی استعدادهای جوان در بخش انیمیشن کوتاه هستیم گفت: در بخش انیمیشن کوتاه و همچنین در بخش آثار دانشجویی جوانان نیاز به توجه و حمایت بیشتر هستند تا حداقل بتوانند فیلمهای خود را راحتتر و با دغدغه مالی کمتر تولید کنند ولی این روزها شاهد هستیم بسیاری از دوستان فیلمساز و متخصصین انیمیشن کشور بعد از کسب موفقیت در جشنوارههای داخلی و خارجی و کسب تجربه بدلیل کم توجهی و عدم حمایت و با توجه به اوضاع اقتصای کشور و بالا رفتن هزینههای معیشتی با بغضی در گلو و چشمانی اشک آلود و علیرغم میل باطنی مجبور به مهاجرت و ترک وطن میشوند.
محمدی افزود: ساخت انیمیشن مخصوصا انیمیشن بلند محصول پرهزینه و زمانبر است و به دلیل نوپا بودن و در اول مسیر قرار داشتن، نیاز به حمایت همه جانبه ارگانهای دولتی است تا بتواند مسیر خود را پیدا و در مسیر صنعتی شدن و پولساز شدن گام بردارد.
محمدی با بیان اینکه جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از معتبرترین و مهمترین جشنوارههای انیمیشنی کشور است گفت: این جشنواره دوازده دوره بصورت منظم و با مدیریت درست به کار خود ادامه داده است. برگزاری چنین جشنوارهای باعث شور و هیجان، سر زندگی و پویایی است و انگیزه مضاعف به خانواده انیمیشن میدهد و یکی از نقاط قوت جشنواره فضای کاملا انیمیشنی است که باعث میشود هر دو سال یکبار خانواده انیمیشن گرد هم جمع شوند. اگر این امکان وجود داشت که همزمان فیلمها در شهرهای دیگر هم نمایش داده شود اتفاقی بسیار خوب بود.
محمدی با بیان اینکه مرکز گسترش نقشی مهم در ارتقای تولید و کیفیت انیمیشن ایران داشته گفت: با یک نگاه به کارنامه مرکز، انیمیشنهایی که در سالهای اخیر تولید شده، نقش پررنگی که تولیداتش در جشنوارههای داخلی و خارجی داشته، کسب جوایز گوناگون در جشنوارههای معتبر دنیا و… بیانگر مدیریت درست و استفاده درست از افراد متخصص و دلسوز این حوزه است.
او افزود: نمیتوان نقش آقای حمیدیمقدم و آقای دهستانی را در این موفقیتها نادیده گرفت به جرات میتوان گفت بخش بزرگی از موفقیت انیمیشن ایران مدیون این دو بزرگوار و تیم خوبشان است.
محمدی در پایان گفت: امیدوارم با حمایتهای مرکز گسترش از فیلمسازان انیمیشن، فیلمسازانی که با مرکز گسترش قرارداد میبندند حداقل مشکل معیشتی نداشته باشند تا بتوانند فیلمهای خود را در آرامش بیشتر و تمرکز بیشتر که باعث کوتاهتر شدن زمان تولید هم میشود فیلم خود را بسازند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- نوزدهمین دوره جشنواره سینماحقیقت افتتاح شد
- از وعده تحول تا نداشتن نگاه سمپات
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام مستندهای راهیافته به بخش مسابقه دانشجویی «سینماحقیقت»
- اعلام ۱۱ مستند بلند بخش مسابقه بینالملل «سینماحقیقت ۱۹»
- ۱۶۰۶ قطعه عکس به دبیرخانه مسابقه «از قاب تا روایت» رسید
- انیمیشنهای ایرانی در بخش مسابقه جشنواره یونانی
- سفرهای جشنوارهای «گلهای کاغذی» ادامه دارد
- جایزه جشنواره اسپانیایی به مستتد هادی آفریده رسید
- رونمایی بسته فیلمهای مستند «زن، دوربین، نگاه» در هنر و تجربه/ نمایش ویژه برای «آخرین کوسه نهنگ»
- «بوم ایرانی» اکران آنلاین میشود
- هادی آفریده داور جشنواره فیلم «درخت زردآلو» شد/ نمایش «پیر پسر» در بخش ویژه
- «گلهای کاغذی» در راه ایتالیا
- حاجی مشهدی: فضای مجازی شبه منتقد پروری میکند/ لزوم تقویت ساختارهای نقد جدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





