حمید محمدی که با انیمیشن کوتاه «گذشته» محصول مرکز گسترش، در جشنواره پویانمایی حضور دارد، درباره این فیلم گفت: انیمیشن «گذشته» با تکنیک استاپ موشن تولید شده است و در ژانر نوآر و سورئال و در روایت بین زمان گذشته و حال و فضای ذهنی در رفت و برگشت است.
به گزارش سینماسینما، محمدی با بیان اینکه انیمیشن ایران در سالهای اخیر مخصوصا در بخش انیمیشن کوتاه پیشرفت چشمگیر و قابل ملاحظهای از لحاظ کیفی داشته است گفت: در سالهای اخیر به دلیل اوضاع اقتصادی کشور تعداد فیلمهای تولید شده کاهش یافته است.
او افزود: اگر انیمیشنهای بلند سالهای اخیر را بخواهیم ارزیابی کنیم، باید بگویم از لحاظ کیفی و مخصوصا تکنیکی در این بخش هم پیشرفتهای خوبی داشتیم، ولی سطح این کارها هنوز با انیمیشنهای کوتاه فاصله بسیار دارد که نیاز به حمایتهای خیلی بیشتر است.
محمدی با اشاره به اینکه شاهد شکوفایی استعدادهای جوان در بخش انیمیشن کوتاه هستیم گفت: در بخش انیمیشن کوتاه و همچنین در بخش آثار دانشجویی جوانان نیاز به توجه و حمایت بیشتر هستند تا حداقل بتوانند فیلمهای خود را راحتتر و با دغدغه مالی کمتر تولید کنند ولی این روزها شاهد هستیم بسیاری از دوستان فیلمساز و متخصصین انیمیشن کشور بعد از کسب موفقیت در جشنوارههای داخلی و خارجی و کسب تجربه بدلیل کم توجهی و عدم حمایت و با توجه به اوضاع اقتصای کشور و بالا رفتن هزینههای معیشتی با بغضی در گلو و چشمانی اشک آلود و علیرغم میل باطنی مجبور به مهاجرت و ترک وطن میشوند.
محمدی افزود: ساخت انیمیشن مخصوصا انیمیشن بلند محصول پرهزینه و زمانبر است و به دلیل نوپا بودن و در اول مسیر قرار داشتن، نیاز به حمایت همه جانبه ارگانهای دولتی است تا بتواند مسیر خود را پیدا و در مسیر صنعتی شدن و پولساز شدن گام بردارد.
محمدی با بیان اینکه جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از معتبرترین و مهمترین جشنوارههای انیمیشنی کشور است گفت: این جشنواره دوازده دوره بصورت منظم و با مدیریت درست به کار خود ادامه داده است. برگزاری چنین جشنوارهای باعث شور و هیجان، سر زندگی و پویایی است و انگیزه مضاعف به خانواده انیمیشن میدهد و یکی از نقاط قوت جشنواره فضای کاملا انیمیشنی است که باعث میشود هر دو سال یکبار خانواده انیمیشن گرد هم جمع شوند. اگر این امکان وجود داشت که همزمان فیلمها در شهرهای دیگر هم نمایش داده شود اتفاقی بسیار خوب بود.
محمدی با بیان اینکه مرکز گسترش نقشی مهم در ارتقای تولید و کیفیت انیمیشن ایران داشته گفت: با یک نگاه به کارنامه مرکز، انیمیشنهایی که در سالهای اخیر تولید شده، نقش پررنگی که تولیداتش در جشنوارههای داخلی و خارجی داشته، کسب جوایز گوناگون در جشنوارههای معتبر دنیا و… بیانگر مدیریت درست و استفاده درست از افراد متخصص و دلسوز این حوزه است.
او افزود: نمیتوان نقش آقای حمیدیمقدم و آقای دهستانی را در این موفقیتها نادیده گرفت به جرات میتوان گفت بخش بزرگی از موفقیت انیمیشن ایران مدیون این دو بزرگوار و تیم خوبشان است.
محمدی در پایان گفت: امیدوارم با حمایتهای مرکز گسترش از فیلمسازان انیمیشن، فیلمسازانی که با مرکز گسترش قرارداد میبندند حداقل مشکل معیشتی نداشته باشند تا بتوانند فیلمهای خود را در آرامش بیشتر و تمرکز بیشتر که باعث کوتاهتر شدن زمان تولید هم میشود فیلم خود را بسازند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه ۲۳۵ مستند در شبکه نمایش خانگی
- اکران نوروزی ۴ مستند مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی
- راهیابی انیمیشن ایرانی به جشنواره هپی ولی آمریکا
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- یادبودی برای شاهپور عظیمی در «حکیم نقد ایران»
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- معرفی داوران چند بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- اعلام فهرست نامزدهای بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت»/ داوران معرفی شدند
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- معرفی مستندهای بلند و نیمهبلند هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- میزبانی صربستان از سومین جشنواره فیلم مستند ایران
- معرفی ۲۰ مستند کوتاه راه یافته به بخش ملی جشنواره «سینماحقیقت» هجدهم
- اکران آنلاین از سینماحقیقت حذف شد/ رأیگیری مردمی جشنواره زیر نظر خانه سینما
- «سینماحقیقت ۱۸» برگزار میکند؛ بزرگداشت ناصر ممدوح، مصطفی دالایی و ابراهیم سعیدی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
آخرین ها
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- نخل طلای افتخاری به رابرت دنیرو سپرده میشود
- در آستانه انتشار سریال؛ پوستر رسمی «وحشی» رونمایی شد
- درباره «رها»/ تاراج
- راهیابی فیلم کوتاه «گوسفند» به سه جشنواره مورد تایید اسکار
- «سامپو» و «خو» در راه آمریکا و برزیل
- ۴روز مانده تا اعلام برنامه رسمی جشنواره؛ فیلم پرستاره وس اندرسون، شانس نخست افتتاح کن ۲۰۲۵
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام