سینماسینما، عاطفه کربلایی
در ماههای اخیر «حکم رشد» روی آنتن شبکه سوم سیما بود؛ سریالی که با همکاری ناجی هنر ساخته شد و با فراز و نشیب زیاد به آنتن رسید و پخش نامنظم آن به علت اولویت مسابقات مهم ورزشی برای شبکه سه به آن لطمه زد.
پخش نامنظم تنها بر اوضاع و احوال «حکم رشد» تاثیر منفی نگذاشت. «حکم رشد» از ایده جذابی بهره میبرد و داستان رویارویی دو برادر شیری یکی به عنوان خلافکاری بزرگ و دیگری در قامت یک رییس کلانتری است اما نحوه پرداخت سوژه و بازی گرفتن از بازیگران به این ایده لطمه زد.
در این سریال با یک پلیس کاملا مثبت و در واقع با یک «تیپ» مواجه هستیم؛ کسی که پدری و همسری مهربان است ولی انجام وظیفه برای او اولویت اول است.
از سوی دیگر گروههای خلافکار محل قرار دارند؛ اغراق در این بخش هم غوغا میکند. آنان بهویژه غلام (گنده لات محل) بیشتر اهل حرف هستند تا عمل و در طول سریال مدام میشنویم که اینجا «محله غلام» است ولی در عمل این موضوع رو نمیبینیم.
«اغراق در بازی» در این سریال بهشدت توی ذوق میزند؛ از نگاههای سرهنگ پاشا (با بازیهای مجتبی فلاحی) گرفته تا پوزخندهای زیبا ( با بازی (آزیتا ترکاشوند).
«حکم رشد» نکات مثبتی هم دارد، از جمله تلاش برای معرفی یک بازیگر تازه. مجتبی فلاحی بهرغم سالها فعالیت تئاتری و بازی در چند فیلم سینمایی، بازیگر شناخته شدهای نیست اما با ایفای نقش ذبیح به مخاطب تلویزیون هم معرفی شد، هر چند که بازی او در برخی سکانسها از قاب بیرون میزد!
در مجموع اغراق در دیالوگ و بازی موجب دور شدن مخاطب از حال و هوای «حکم رشد» شده است. شاید بهتر بود این سریال در هفته نیروی انتظامی پخش میشد.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





