سینماسینما، عاطفه کربلایی
در ماههای اخیر «حکم رشد» روی آنتن شبکه سوم سیما بود؛ سریالی که با همکاری ناجی هنر ساخته شد و با فراز و نشیب زیاد به آنتن رسید و پخش نامنظم آن به علت اولویت مسابقات مهم ورزشی برای شبکه سه به آن لطمه زد.
پخش نامنظم تنها بر اوضاع و احوال «حکم رشد» تاثیر منفی نگذاشت. «حکم رشد» از ایده جذابی بهره میبرد و داستان رویارویی دو برادر شیری یکی به عنوان خلافکاری بزرگ و دیگری در قامت یک رییس کلانتری است اما نحوه پرداخت سوژه و بازی گرفتن از بازیگران به این ایده لطمه زد.
در این سریال با یک پلیس کاملا مثبت و در واقع با یک «تیپ» مواجه هستیم؛ کسی که پدری و همسری مهربان است ولی انجام وظیفه برای او اولویت اول است.
از سوی دیگر گروههای خلافکار محل قرار دارند؛ اغراق در این بخش هم غوغا میکند. آنان بهویژه غلام (گنده لات محل) بیشتر اهل حرف هستند تا عمل و در طول سریال مدام میشنویم که اینجا «محله غلام» است ولی در عمل این موضوع رو نمیبینیم.
«اغراق در بازی» در این سریال بهشدت توی ذوق میزند؛ از نگاههای سرهنگ پاشا (با بازیهای مجتبی فلاحی) گرفته تا پوزخندهای زیبا ( با بازی (آزیتا ترکاشوند).
«حکم رشد» نکات مثبتی هم دارد، از جمله تلاش برای معرفی یک بازیگر تازه. مجتبی فلاحی بهرغم سالها فعالیت تئاتری و بازی در چند فیلم سینمایی، بازیگر شناخته شدهای نیست اما با ایفای نقش ذبیح به مخاطب تلویزیون هم معرفی شد، هر چند که بازی او در برخی سکانسها از قاب بیرون میزد!
در مجموع اغراق در دیالوگ و بازی موجب دور شدن مخاطب از حال و هوای «حکم رشد» شده است. شاید بهتر بود این سریال در هفته نیروی انتظامی پخش میشد.
لینک کوتاه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





