داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی در یک قاب قرار گرفتند تا پس از سالها «دایره مینا» به نمایش دربیاید.
به گزارش سینماسینما، در برنامهای که شامگاه ۲۰ اردیبهشت ماه در سینما تک خانه هنرمندان برگزار شد، فیلم «دایره مینا» به مناسبت روز جهانی تالاسمی به نمایش درآمد و با اهدای تندیسی توسط مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، محمد سریر عضو هیأت مدیره خانه هنرمندان، علیاکبر پورفتحالله مدیرعامل سازمان انتقال خون و با حضور مسعود کیمیایی از داریوش مهرجویی تقدیر شد.
مسعود کیمیایی در سخنانی کوتاه در وصف مهرجویی گفت: هر حرفی بخواهم در مورد مهرجویی بزنم، بسیار کم است! اما خوشحالم که در روزگاری هستم که میتوانم با ایشان فیلم بسازم.
مهرجویی نیز در ادامه خطاب به کیمیایی با اشاره به فیلم «گوزنها»،ادامه داد: ما فیلمسازان دوست داریم نقشی در جامعه داشته باشیم تا بتوانیم اثری بگذاریم، یکی از بهترین کسانی که در مورد معضلات اجتماعی کار کرده است، همین آقای کیمیایی بودهاند.
در نشستی که پس از نمایش «دایره مینا» برگزار شد، داریوش مهرجویی یادآور شد: ابتدا میخواستم مستندی در مورد مسائل و مشکلات انتقال و اهدای خون در آن سال بسازم. در این مورد با مرحوم غلامحسین ساعدی صحبت کردم که او گفت؛ داستانی کوتاه با عنوان «آشغالدونی» دارد که در یک بیمارستان روایت میشود و میتواند فیلمنامهی فیلم من شود.
او ادامه داد: ما پنج ماه روی سناریوی این فیلم بحث و گفتوگو کردیم. نکاتی در فیلم هست که در داستان ساعدی نبود و من آن را از افراد واقعی مانند دکتر علا الهام گرفتم. زمانی که فیلم ساخته شد، با وجود اینکه تهیهکنندگان فیلم نیز همگی از دامادهای شاه بودند، سه سال توقیف بود اما در نهایت پس از سه سال در آستانهی انقلاب به نمایش درآمد و همانند امروز که در بحث آلودگی هوا اطلاعرسانی میشود آن زمان در باب مشکلات انتقال خون، آگاهی مردم را بالا برد.
این کارگردان خاطرنشان کرد: البته این تنها فیلم من نیست که به معضلات اجتماعی اشاره دارد، فیلم «بمانی» نیز دربارهی معضلات و مشکلات جوانانی بود که در ایلام دست به خودکشی میزدند و در آن زمان خودسوزی بسیار در میان آنها شایع بود. فیلم پس از اکران شدن اجازه نمایش در آن منطقه را پیدا نکرد و حتی پس از نمایش آنونسهای آن، از طرف خانوادههای بازیگرانمان به مرگ هم تهدید شدیم.
مهرجویی در ادامه با اشاره به دومین همکاریاش با زندهیاد ساعدی و توضیح نحوه همکاریشان افزود: در کتاب «پاریس ۵۸» که به زودی چاپ خواهد شد به صورت مفصل در مورد همکاریهایم با ساعدی و داستانهایی که در آن سال در پاریس نوشتهایم، گفتهام. زمانی که میخواستیم از روی داستان ساعدی فیلم بسازیم، بسیار روی آن صحبت میکردیم و حرف میزدیم و او با هوشمندی میتوانست چیزی را که ما از داستان میخواهیم را به فیلمنامه اضافه کند و چیزهایی را نیز تغییر دهد.
این کارگردان در مورد شخصیتپردازی بازیگران فیلم «دایره مینا» گفت: تمامی شخصیتها و کارهایی که انجام میدهند را آگاهانه به تصویر کشیده بودیم. فیلمنامهنویسی یک علم است و میتوان گفت سینما یعنی فیلمنامه و پس از فیلمنامه شخصیتپردازی، نقاط عطف، بازیگری و… در مقام دوم قرار میگیرند. کارگردان خوب کسی است که بتواند اول متن خوبی را بنویسد و بعد بر روی تصویر دکور و حرکت دوربین کار کند.
مهرجویی در ادامه به فیلم محمد (ص) اشاره کرد و افزود: یکی از ایرادهایی که من به فیلم «محمد (ص)» داشتم این بود که از فیلمنامه خوبی برخوردار نبود، به نظرم اگر به جای اینکه فیلمبردار و عوامل دیگری را از خارج بیاوریم که در خدمت فیلم باشند، به جای آن باید افرادی را برای کمک به نوشتن سناریو و بهتر شدن آن میآوردیم. در سینمای ایتالیا هم اینطور است که همیشه چندین سناریست کنار کارگردان مینشینند و متن را به او میدهند.
او در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر تفاوت زیاد فیلمهای قدیمیاش نسبت به فیلمهایی که اخیرا ساخته است، گفت: به نظر من هنرمند در هر حرفهای که هست نباید خودش را تکرار کند، او باید با تعقل و کنجکاوی کارهایش را پیش ببرد و فقط به خاطر لذت تماشاچی خودش را دائم تکرار نکند. امروز دیگر زمانه مدرنیته گذشته است و به پست مدرنیسم رسیدهایم. دوران بازگشت به گذشته است و ما داریم از مرحله مدرنیته که دائما با شکست مواجه شدیم فرار میکنیم. دیگر آن دوران حرفهای درشت گذشته است و ایدئولوژیهای بزرگ از میان رفتهاند. مسائل و مشکلات آرامتر شده و تغییر کرده است، اینکه منتقدان به من میگویند فیلمهای اخیرم مشکلاتی دارد من نمیفهمم! همه فیلمهای من حساب شده هستند و میدانم دارم چکار میکنم.
او ادامه داد: من حتی میگویم فیلم «دختردایی گمشده» بهترین فیلم من است، دائما با این حرفها مواجه میشوم که به فیلمهای اخیرم ایراداتی وارد میدانند ولی میخواهم به آنها بگویم به جای آنکه منتظر کارهای تکراری و مانند گذشته از من باشید تلاش کنید فیلمهای جدیدم را ببینید. منتقدان ما این روزها فقط سینما را میبینند و در مورد فلسفه، هنر، جامعهشناسی و… که من در فیلمهایم از آنها بهره میگیرم، استفاده نمیکنند و به خود اجازه میدهند که فیلمهای مرا قضاوت کنند.
مهرجویی همچنین در ادامه این بحث خاطر نشان کرد: به من میگویند که چرا دیگر فیلمی مانند «هامون» نمیسازم؟! ولی نمیدانند که من دهها فیلمنامه مانند «هامون» و «بانو» نوشتهام که به من اجازه ساختن آنها را نمیدهند.
او در ادامه به فیلم «سنتوری» اشاره کرد و گفت: مانند فیلم «سنتوری» که پس از تأییدهای بسیار روانه اکران شد و درست در شبی که فردایش بر پرده سینماها میرفت یکی از مسوولان وقت سینمایی در سخنانی مطرح کرد که این فیلم کمر مرا شکست! من نمیدانم چرا ایشان دهبار قبل که این فیلم را دیده بودند کمرشان نشکست و درست باید این اتفاق در شب اکران فیلم من بیفتد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مرور آثار داریوش مهرجویی در مسکو
- بزرگداشت بیتا فرهی و یادبود داریوش مهرجویی در پاریس
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- نمایش مستند «ساختن فیلم گاو» در پاریس
- عدالت به سبک قیصر مسعود کیمیایی/یادداشتی از کامبیز نوروزی
- صدور رای پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش/ متهم ردیف اول به قصاص محکوم شد
- «تناقض»؛ روایتی از قتل داریوش مهرجویی و چند هنرمند دیگر
- ختم رسیدگی به پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- تعیین وقت در پرونده داریوش مهرجویی/ صدور رای غیابی برای تتلو
- آشنایی با دکتر سناریو با درآمد هفتهای ۳۰۰ هزار دلار
- صدور کیفرخواست متهمان پرونده قتل مهرجویی و همسرش
- ادای احترام جشنواره کرالا به مهرجویی و گلستان
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- حسن فتحی: جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاهتر نکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- برگزاری دوازدهمین کارگاه بینالمللی تئوری اطلاعات و مخابرات با حمایت همراه اول
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- جشنواره «هاتداکس» در ایستگاه پایانی؟/ گرفتاریهای تهدید کننده
- رخشان بنیاعتماد و روبن اوستلوند در مجمع سرمایهگذاران بازار فیلم کن
- نظارت سازمان سینمایی به نمایش آثار سینمایی خارجی در پلتفرمها
- پل استر درگذشت
- رامین حسینپور بهترین آهنگساز فستیوال لسآنجلس شد
- رقابت ویژه چند فیلم و تعطیلی یک روزه سینما
- «پر» در جشنواره ورونژ روسیه نمایش داده میشود
- مسعود اسکویی درگذشت
- برگزیدگان جشنواره فیلم پکن معرفی شدند/ تجلیل از چن کایگه با حضور ییمو
- «سیم خاردار» در کازابلانکا
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
- نمایشگاه نقاشی «درخت جان» در گالری کاما
- رضا شیخی فیلمبردار سینمای ایران درگذشت
- پایان فیلمبرداری «خالد» در زیگورات
- معرفی آثار راه یافته به بخش فیلمنامه جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- امیر جدیدی، منصور بهرامی میشود
- زیر پوست شهر/ نگاهی به سریال «افعی تهران»
- هیات داوران جشنواره فیلم کن معرفی شدند/ گلادستون، کورئیدا و بایونا در فهرست
- هفته دوم «مجنون آن لیلی» هم به سانس فوقالعاده رسید/ «فین جین» پرمخاطب ترین نمایش عمارت نوفللوشاتو شد
- حسام منظور به سراغ دراکولای برام استوکر میرود
- بزرگداشت بهرام شاه محمدلو برگزار میشود
- ده جایزه جشنواره هندی برای «انتقام تیرهروزان» ایرانی/آمریکایی
- بستههای مکالمه پرتخفیف همراه اول بهمناسبت روز ملی خلیجفارس
- به تو هم سخت میگذرد؟/ نگاهی به فیلم «منطقه تحت نظر»