جشنواره بینالمللی فیلم «سمینسی» اسپانیا بزرگذاشتی را برای عباس کیارستمی کارگردان مطرح ایرانی در عرصه جهانی برپا کرد.
به گزارش سینماسینما، در این بزرگداشت با عنوان «کیارستمی عزیز» که از سوی مسئولان شصتویکمین دوره جشنواره فیلم «سمینسی» در وایادولید اسپانیا برگزار شد، سیف الله صمدیان کارگردان مستند «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با کیارستمی» به همراه جمعی از منتقدین و نویسندگان مطرح سینمای اسپانیا به بیان دیدگاههایشان درباره ابعاد گوناگون سینمای کیارستمی پرداختند.
طبق اعلام سایت جشنواره؛ «گوستاوو مارتین گارسو» نویسنده و منتقد سینمایی در جریان این نشست، در سخنانش گفت: «آثار کیارستمی در یک ایده اساسی و اصلی خلاصه میشود و آن سینمایی است که اساس آن فراخواندن به زندگی است، زندگیای که وی در تمام روزهای فعالیت در سینمایش نشان داده است و به همین دلیل است که اینجا بزرگداشتی برای عباس کیارستمی تدارک دیده شده است، کسی که دو شاخه گندم طلایی را از این جشنواره دریافت کرده و این نشان از ارزش هنری کار ایشان و احترامی است که جشنواره «سمینسی وایادولید» برای آقار کیارستمی قائل است.»
«فرناندو لارا» رئیس پیشین جشنواره «سمینسی» و از منتقدان مطرح سینمایی نیز اظهار کرد:«انسانیت به معنای عمیق آن چیزی است که در فیلمهای کیارستمی موج میزند و همین انسانیت است که آقای کیارستمی را از ۲۳ سال پیش به جشنواره «سمینسی» وایادولید متصل کرده است. البته باید اشاره کرد که مفهوم طبیعت نیز همیشه در آثار کیارستمی مورد توجه قرار گرفته است، مناظر ایرانی با مناظری که ما در مناطق مرکزی اسپانیا سرغ داریم، شباهت دارند و همین نیز موجب شده این فستیوال به سینمای ایران توجه بیشتری داشته باشد.»
وی همچنین تاکید کرد: «سینمای کیارستمی، سینمایی است که بر واقعیت صحه میگذارد و در عین حال میتواند آن را به تماشاگر منتقل کند.»
احمد طاهری مترجم ورکشاپهای کیارستمی در اسپانیا و کوبا که در این برنامه حضور داشت، یادآور شد: «زمانی که از او (کیارستمی) درباره علت ساخت فیلم پرسیدم پاسخ داد که به این دلیل که تحمل زیبایی به تنهایی سخت است و هر کس که زیبایی را درک میکند دوست دارد، آن را به نحوی با دیگران به اشتراک بگذارد و برای ما که کارمان سینماست، این وسیله دوربین است و البته آن زیبایی نیز خود زندگی است.»
«کارلو سئررو» نویسنده مجله سینمایی «کایمان» در اسپانیا نیز عنوان کرد: «آن چیز که همیشه در آثار کیارستمی مشهود است، مرز میان مستند و داستان است که هیچ وقت نمیتوان این دو را از هم مجزا کرد و این هنر آثار کیارستمی است.»
سف الله صمدیان که حدود ۲۵ سال سابقه همکاری با عباس کیارستمی را داشته هم در این نشست سینمایی، گفت: «کیارستمی عاشق حقیقت بود و معتقد بود، فیلمهای ساخته شده باید برای تماشاگر قابل باور باشد. او عاشق واقعی زندگی بود و حقیقتا انسانی مستقل بود. او معتقد بود، فیلم خوب، فیلمی است که با اتمام آن تازه برای تماشاگر شروع شود، نه همانند فیلمهای هالیوودی که یک گروگانگیری از تماشاگر است و با تمام شدن فیلم همه چیز تمام میشود».
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- فیلم کوتاه «پیاده»؛ ایکاش وطن جای بهتری برای ماندن بود
آخرین ها
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت