محمدرضا کریمی صارمی دبیر جشنواره پویانمایی تهران مطرح کرد که اگر انیمیشنسازان حمایت شوند میتوانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم.
به گزارش سینماسینما، نشست رسانهای دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران، صبح روز یکشنبه یکم خرداد ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدرضا کریمیصارمی دبیر و بنیانگذار جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران مطرح کرد: دوازدهمین دوره از جشنواره قرار بود در اسفندماه برگزار شود اما به دلیل کرونا و محدودیتها، تصمیم گرفتیم این جشنواره را در خرداد برگزار کنیم اما سیزدهمین دوره در همان تاریخ جهانی خود برگزار میشود.
سپس مهدی علیاکبرزاده مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: امسال دوازدهمین جشنواره بینالمللی پویانمایی را از هشتم تا دوازدهم خرداد برگزار میکنیم. جشنوارهای که به نوعی به جهت ارائه تولیدات شاخص در عرصه پویانمایی، یکی از معتبرترین جشنوارههای دنیا محسوب و فرصتی ایجاد میشود تا تولیدکنندگان پویانمایی از سراسر جهان بتوانند آثار خود را در این جشنواره ارائه کنند و به نوعی با سایر تولیدکنندگان از کشورهای مختلف وارد رقابت، گفتگو، تعامل و تبادل تجربه شوند.
وی افزود: کانون متولی برگزاری این جشنواره است. جشنوارهای که با هدف ایجاد ارتباط با مخاطب و همین طور فرصتی برای تبادل تجربه و ارائه آخرین محصولات فعالیت میکند. پویانمایی در دنیای کنونی نه تنها برای کودکان که برای بزرگترها هم ارزش دارد. شاید ما بزرگترها علاقمند حس کودکیای هستیم که در بزرگسالی، این فضا به ما میدهد. ما نسلی هستیم که با ابتداییترین شکل پویانمایی بزرگ شدیم، اما شما با پیشرفتهترین شکل پویانمایی رو به رو هستید.
علیاکبرزاده ادامه داد: پویانمایی یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در تعلیم و تربیت است، مگر تعلیم و تربیت غیر از این است که ارزشها را به کودکان منتقل و این انتقال را تسهیل کنیم؟ در دنیای کنونی و در نظامهای بزرگ تعلیم و تربیت روی پویانمایی حساب و برنامهریزی میشود. ما افتخار داریم در دوازدهمین جشنواره با این دیدگاه که پویانمایی میتواند در تعلیم و تربیت حرفهای زیادی داشته باشد، برنامه خود را ارائه دهیم. این حرفه در عین حال که یک هنر است، یک صنعت هم هست. در دنیای کنونی میشود روی پویانمایی حساب کرد و حتی از منظر اشتغالآفرینی وارد بحث و گفتگو درباره آن شد. میشود با پویانمایی شغل ایجاد کرد و کارآفرینی آن در کل دنیا جایگاه دارد.
وی در ادامه با ارائه آماری از آثار رسیده به این رویداد مطرح کرد: امسال در سایت «دیجی کانون» فرصت بارگذاری فیلمها را برای فیلمسازان فراهم کردیم. اتفاق دیگر این است که از ۱۳۰ کاراکتر فیلمهای پویانمایی در قالب نمد و… رونمایی میکنیم. همه میتوانند از این کاراکترها استفاده کنند که در نمایشگاه جانبی مجموعه از روز هشتم به نمایش درمیآید.
علی اکبر زاده اظهار کرد: در روز دوازدهم خرداد از ساعت ۹ تا ۱۱ یک سانس نمایش پویانمایی از برگزیدگان ۲۰ سال گذشته پویانمایی کودک خواهیم داشت این اکران میتواند روی پرده باشد یا از طریق دیگر ابزارآلات. همه مراکز ما همزمان برای پخش برگزیدههای ۲۰ سال گذشته وارد عمل میشوند.
در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کریمی صارمی دبیر و بنیانگذار جشنواره پویانمایی تهران درباره بخش دینی هم گفت: ما در جشنوارههای بینالمللی دستهبندیهایی را مشخص میکنیم تا فیلمسازان در آن بخش محتوایی یا تکنیکال شرکت کنند، در بخش دینی وقتی آثار را از دوره نهم به بعد به نمایش میگذاشتیم، داوران به دلیل محتوای آنها پیشنهاد دادند این آثار در یک بخش مستقل باشند. دو دوره آزمایشی این کار را کردیم و در دوره بعدش یک گروه مستقل برای آن تدارک دیدیم. خود فیلمسازان هم اعلام کردند مناسب است که بخش دینی جدا شود چون بخش دینی خیلی نزدیک به کارهای تلویزیونی است به همین دلیل این دو بخش را جدا کردیم.
کریمیصارمی اظهار کرد: همیشه آرزویی وجود داشت که روی متعلقات و تولیدات ما تصویر و نماد قهرمانان خودمان باشند، ما آمدیم کاراکترهای فیلمهای کانون را تبدیل به عروسکهای سه بعدی کردیم، نزدیک به ۸ هزار کاراکتر در انیمیشن ایران وجود دارد. این فرصت خوبی است که شروع به جریان سازی کنیم این شخصیتها بسیار زیبا و حتی از شخصیتهای خارجی هم جذابتر هستند. بنابراین میتواند فرصت مهمی را ایجاد کند.
وی درباره دوسالانه بودن این رویداد هم توضیح داد: هنوز در کشور ما تولید در آن حد نیست که جشنواره سالانه شود اما اکثر جشنوارههای انیمیشن در جهان به دلیل تایم تولید انیمیشن دوسالانه است ما امسال ارزانترین نیروی کار توانمند را داریم و فرصت خوبی است که تولیدات مشترک داشته باشیم در حال حاضر دو استودیوی انیمیشن در همین کانون داریم. حتی همین الآن حامد جعفری «بچه زرنگ» را به صورت سریال و سینمایی در همین استودیو صداگذاری میکند. ضمن اینکه ما در شهرک غرب دو استودیوی خوب داریم و آماده هستیم از گروههایی که تولید صنعتی میکنند، حمایت کنیم.
کریمی صارمی در پایان گفت: این دو سال کرونایی لطمههای زیادی به شرکتهای انیمیشن سازی وارد شد اما اگر انیمیشن سازان حمایت شوند میتوانیم جشن خودکفایی را در انیمیشن بگیریم. مثلاً قابل افتخار است که موسسه صبا تولیدات زیادی دارد و به استاندارد مطلوب مخاطب رسیده است. در مورد صنعتی شدن و تولید انبوه هم الان فرصت خوبی است و میتوانیم جذب سرمایه کنیم و فرهنگ و ایدئولوژی دینی خود را صادر کنیم فقط لازم است این شرایط درک شود. ما در جلسات خود میگوییم چیزی نزدیک ۵۰ میلیارد تومان بودجه ساخت انیمیشن در ایران است. اگر این رقم دو برابر شود اتفاق فوقالعادهای رخ میدهد. در حوزه اشتغال هم جریانی را ایجاد میکند. نزدیک به ۷۰ درصد انیمیشنسازی دولتی است، انیمیشن ایران به تازگی با اسپانیا و روسیه تولیدات مشترکی داشته که اتفاق بزرگی در کشور بوده است.
منبع: خبرگزاری مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- «در آغوش درخت» راهی شارجه امارات شد
- اکران سیار «در آغوش درخت» آغاز شد/ تازهترین فیلم پرفروش اجتماعی سینماها
- «در سایه سرو» برای سومین بار به آکادمی اسکار معرفی شد
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «در سایه سرو» از جشنواره ایتالیایی جایزه گرفت
- راهیابی ۳ فیلم کانون به جشنواره بینالمللی کودکان لکنوی هند
- ۵ انیمیشن ایرانی در اسپانیا نمایش داده میشود
- جشنواره پویانمایی تهران در ایستگاه پایانی
- معرفی داوران مسابقه ایران سیزدهمین جشنواره پویانمایی تهران
- معرفی آثار بخش بینالملل جشنواره پویانمایی تهران
- راهیابی دو انیمیشن به جشنواره فیلم ژیرونای اسپانیا
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه