پنجمین جشن آکادمی سمندریان در حالی برگزار شد که ۳ نشان اهدا شد؛در غیاب بهرام بیضایی، حمید امجد نشانش را دریافت کرد و بیانیهی این هنرمند را قرائت کرد.
به گزارش سینماسینما، در این مراسم که شامگاه ۲۵ شهریور ماه در تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد، ابراهیم حقیقی برای اهدای اولین نشان به بهرام بیضایی، حسین عاطفی برای اهدای دومین نشان به محمدچرم شیر و مهدی شفیعی برای اهدای سومین نشان به حمید پورآذری در جایگاه حاضر شدند.

حمید امجد که به نیابت از بهرام بیضایی در مراسم حاضر شده بود، پیام این کارگردان سینما و تئاتر را که برای آکادمی فرستاده بود، قرائت کرد.
در پیام بهرام بیضایی آمده بود:«نمیدانم اگر حمید سمندریان بود شما را به خاطر لطف به من مینواخت یا سرزنش میکرد یا اگر هما بود از این مهربانی خوشنود میشد یا نه. این انتخاب گردن شما بوده و من بیگناهام.
راستی اگر سمندریان این روزها بود به چی میاندیشید و به فکر کدام نمایش بر صحنه نیامده بود و آیا میشد فیلم دومش را ساخته باشد؟ او با زندگیاش به ما گفت اگر جان در این کار نمیگذارید، وقت خود را بیخود تلف نکنید.
من از شما سپاسگذارم که مرا تصادفا یاد کردید. مدیون دوستی و همکاری با حمید سمندریان و سپس هما روستا بودهام و احترام قلبیام نثار یاد هردوشان.»

سپس محمد چرمشیر نویسنده و مدرس تئاتر بعد از دریافت نشاناش در سخنانی گفت: من در طول دوران فعالیتام، جایزههای زیادی نگرفتهام. این دومین جایزهای است که گرفتهام و قدردان آن هستم. جایزه اول را از بنیاد اکبر رادی گرفتم و دومین جایزه را از استادم حمید سمندریان و بانوی بزرگوارش دریافت میکنم و من اینجا قدردان معلمهایم نیز هستم.

مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی که برای اهدای سومین نشان در جایگاه حاضر شده بود دربارهی حمید پورآذری گفت: او چند ویژگی خیلی خوب دارد، یکی اینکه او کاملا آمیخته با تئاتر است و دغدغه و زندگیاش با تئاتر عجین شده است. دیگر ویژگی او این است که هیچگاه جلسات ما ختم به مسائل و درخواست شخصی نمیشود و دغدغه جوانان و استعدادهای تازه وارد به این حوزه را دارد.
در ابتدای مراسم پنجمین جشن آکادمی سمندریان، کلیپی از دورههای پیشین جشن از سال ۹۲ تا ۹۵ پخش شد.
الهام پاوهنژاد اجرای این مراسم را برعهده داشت و علت جا به جایی تاریخ برگزاری جشن را مصادف شدن ماه محرم با زادروز تولد هما روستا (موسس این جشن) دانست.
درادامه کلیپی به نام «استاد و شاگرد» که محمدعلی سجادی آن را ساخته بود و دربارهی کلاسها و نحوهی تدریس و برخورد استاد سمندریان با شاگردانش بود، پخش شد.
سپس محمدعلی سجادی با قرارگرفتن در جایگاه دربارهی حمید سمندریان و هما روستا گفت: فیلم «حمید و هما» ساخته شده و در سال گذشته در گروه هنر و تجربه اکران شد، این کلیپ گزیدهای از آن فیلم است.
او ادامه داد: حمید سمندریان و هما روستا رابطه شاگرد و استادی را ثابت نگه نمیداشتند و با شاگردانشان رفیق و دوست بودند. از نظر آنها استاد، شاگرد هم بود و در عین حال که یک انسان میتواند مدرن باشد؛ میتواند نگاه زیبایی به سنت نیز داشته باشد.
در ادامه نمایش «دایره گچی قفقازی» به سرپرستی حمید لبخنده و کارگردانی محمود رضا رحیمی درحالی به اجرا درآمد که بخشی از به صجنه رفت و قرار است،بزودی اجرای کاملی از آن به صحنه برود.
سپس کاوه سمندریان پسر هما روستا و حمید سمندریان بیانیهی پنجمین دورهی جشن آکادمی سمندریان را برای حضار قرائت کرد.
در بخشهایی از این بیانیه آمده است:«هدف از تاسیس این آکادمی این است که سعی دارد، براساس آموزههای سمندریان تئاتری را مورد توجه قرار دهد که با نگاهی پیشرو و در طول دوران فعالیتاش خود را از شیوهگریهای سطحی و کلیشهای و پیش پا افتاده برهاند تا شاید بتواند راهی جدیدتر و بهتر از دیروز برای نیازهای امروز معرفی کند. »
در پایان مراسم گروه کر فیلارمونیک ایران به رهبری علیرضا شفقینژاد به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.


منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود





