سینماسینما، نیوشا صدر:
تقوایی در صحبتهایش پس از نمایش «تمرین آخر» در سینماتک خانه هنرمندان گفته بود: «تعزیه تنها اثری است که اجرای واقعی آن را فقط میتوان در روز عاشورا و در برابر عاشقان و مومنان دید.» و در یادداشت مربوط به اکران فیلم در هنر و تجربه نیز نوشته است: «همین بس که در ییچینگ (کتاب تقدیرات) آمده است: زمان دشمن نیست که بر آن غالب شوند، بلکه متفقی است که باید صبورانه با آن کار کرد.» استفاده از عبارت ِ«صبورانه کار کردن با زمان»، زمان را از صورت تقدیری آن خارج میکند. زمانِ متفق، زمان سازگار و همراه، به جای سرسختی زمانِ خطی که فاصله گذاری میان مبدا و مقصدش، مجالی برای صبر باقی نمیگذارد، نرمش زمان دوار را داراست. صبر در جوهر چرخش و تکرار زمان دوار نهفته است، چون مبدا آن همان مقصدی است که در عین کهن بودن، پیوسته نو میشود و مجال دوباره میبخشد. به همین علت است که به گفته تقوایی اجرای واقعی آن را تنها میتوان در روز عاشورا دید، زیرا تنها در حضور مخاطبان «مومن» و در زمان «درست» است که تعزیه و حاضران آن، برای دقایقی پا از زمان سرسخت خطی بیرون مینهند و با آن نمونه قدسی نخستین پیوند میخورند و با تکرار آن، آن را تازه میکنند.
ثبت تصویری تعزیه به همین دلیل هرگز نمیتواند اصیل باشد. تعزیه اگرچه نوعی نمایش است، اما وجه آیینی بسیار پررنگی دارد که در طول زمان از آن زدوده نشده است و اساسا همین وجه آیینی است که در جایی مانند ایران که هر روز حکامی تازه با حکمی تازه بر سریر قدرت می نشستند، به آن امکان تداوم حیات بخشیده است. مراسم آیینی، در همان لحظه درست اجرا ، برای مثال در مورد تعزیه در روز عاشورا و در همان مکان و با حضور مومنان است که حقیقت خود را بر ملا میکند؛ مومنانی که حضورشان و گریستن یا تباکیشان بخشی تفکیکناپذیر از اجراست.
سینما اما در ذات خود ثبتکننده زمان خطی است و وقتی یک حلقه فیلم را میگشاییم، گویی قادریم زمان را به شکلی فیزیکی در دست بگیریم؛ فریمهای که به ترتیب پشت سر هم قرار گرفتهاند، رو به سوی انتها و مقصدی نهایی دارند، رو به سوی پایان داستان.
در ثبت تعزیه بر نواری که تداعیکننده زمان خطی است، چیزی ناگزیر از دست میرود که تقوایی، با بهرهگیری از معماری مکان، قاببندی، نورپردازی و تمهیدات سینمایی و در عین حال حفظ پیوسته تضاد تمامی اینها با موقعیت بازیگرانِ تعزیه، تلاش در بازستاندن آن دارد. برای نمونه، درحالیکه حر در صحنه راز و نیازش با خدا، در مرکز صحنه و متمایل به سمت راست قاب نشسته، در پیشزمینه و با فاصله کمی از دوربین دیواری آجری قرار دارد که سرک کشیدن ما به انزوا و خلوت او را تداعی میکند؛ مسیری از روشنی، پشت و در پسزمینه اوست، به نشانه روشنی راه و تقدیرش و دو دریچه در سمت راست او قرار گرفته، یکی بسته، که خطی از نور دزدانه از حاشیه آن به درون میتابد و یکی باز که پشت ستونی نه از دید ما، بلکه از چشم خود او پنهان مانده است. همه نشانهای از آنکه او از سرنوشت روشن خود آگاه نیست، اما تماشاگران تعزیه که اکنون از این صحنه غایباند و غیاب آنان است که کارگردان را به بستن چنین قابی قادر ساخته، بر آن آگاهاند. این پیشآگاهیِ ناشی از تکرار، بخشی از «اجرای» تعزیه است که قاببندی و نورپردازی تقوایی، آن را در دسترس تماشاگر ناآشنا با داستان قرار میدهد. هر کس به تماشای این قاب بنشیند، میداند که با شخصیتی رستگار طرف است، چه داستان را بداند چه نه. اما حُر که در میان قاببندیای زیبا و در تنهاییاش دست به دعا برداشته، به جای زمزمه دعا به شکل معمول، به قصد شنیده شدن و آنچنان که در تعزیه معمول است، با صدای بسیار بلند میخواند. او برای تماشاگران غایب از صحنهای میخواند که حضورشان لازمه اجراست.
آنچه تقوایی به اجرای معمول هر صحنه میافزاید، «حالوهوای» غایب آن است. او معماری مکان معمول اجرای تعزیه را بیش از آنچه مرسوم است، با اجرا ممزوج میکند. نمونه آن هم سایه روشن بازیگوش شعلههایی در سمت راست قاب است، زمانی که حر با چشمان بسته التوبه میخواند و دالان دراز را به قصد پیوستن به سپاه امام حسین(ع)، به سمت دوربین میپیماید، که حسی از سوزانی پشیمانی قلب او را در حالوهوای صحنه دخیل میکند. بدون گرمای شعلههایی که ممکن است تماشاگر تنها درکشان کند و آگاهانه متوجه رقص سایههای روی دیوار نشود، عبور از آن دالان، بیشتر سرما و تیرگی طی کردن مسیری به سمت تاریکی را تداعی میکند تا به سمت نور.
افزودن یا تقویت صدای گریه در اجرای بخش نهایی تعزیه، درحالیکه با جستوجو در چهره تماشاگران کمتر فردی میان آنان میگرید (زمان این اجرا در دهه محرم نبوده است و احتمالا حضور گروه فیلمبرداری و دعوت از مردم به تماشای تعزیهای نابهنگام، حس نمایش را بیش از آیین در آنان تقویت کرده است)، در راستای رسیدن به همین حالوهواست. زیرا گریستن یا تظاهر به آن (تباکی)، بخشی جدانشدنی از اجرای تعزیه است.
تقواییِ همیشه استاد دست روی هر موضوعی که میگذارد، حتی موضوعی مانند تعزیه که تا کنون بسیاری به سراغ ثبت تصویری آن رفتهاند، شگفتی خلق میکند؛ اینبار با تلاش برای حفظ و ثبت هر چه بیشتر جوهر آن با استفاده از عناصر موجود و تقویت آنها.
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- نمایش فیلمی تاریخی از ناصر تقوایی در موزه سینما
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- شبی در کافه گاراگین/ نگاهی به داستان کوتاه «بین دو دور» نوشته ناصر تقوایی
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- روایت و نقد «آرامش در حضور دیگران» در بیست و هشتمین قسمت پادکست «سینما، خاطره»
- سعید راد در گفتگو با موزه سینما: تقوایی گفت یا صادق کرده را تو بازی میکنی یا در آن دفتر فیلم نمیسازم
- روایت و نقد «صادق کرده» در بیست و چهارمین قسمت پادکست «سینما، خاطره» + تیزر
- بیبدیل
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز